INFRASTRUKTURA I GOSPODARKA KOMUNALNA

REALIZOWANE PROGRAMY Związane z infrastrukturą, GOSPODARKĄ KOMUNALNĄ i ochroną środowiska

Realizacja zadań związanych z ochroną środowiska stanowi odzwierciedlenie działań podejmowanych na podstawie polityki programów i strategii przyjętych przez władze Cieszyna. Do najważniejszych z nich należą:



Dokładniejszy opis wskazanych powyżej programów znajduje się w części raportu poświęconej Realizowanym politykom, programom i strategiom.

WODA I ŚCIEKI

1 061,0 tys.

m3 sprzedanej wody 

pitnej dla mieszkańców

0,4 km

nowej sieci 

wodociągowej

38 szt.

nowych przyłączy wodociągowych

96%

budynków mieszkalnych podłączonych do sieci wodociągowej

1 073,6 tys.

m3 odebranych ścieków

odprowadzonych z gospodarstw domowych

1,98 km

nowej sieci

kanalizacyjnej

56 szt.

nowych przyłączy kanalizacyjnych

77%

budynków mieszkalnych podłączonych do sieci kanalizacyjnej

Zbiorowe zaopatrzenie w wodę na terenie Cieszyna realizowane jest przez Spółkę Wodociągi Ziemi Cieszyńskiej Sp. z o.o. z siedzibą w Ustroniu. Spółka realizuje założenia Wieloletniego planu rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych  na lata 2022-2025. W tabeli poniżej przedstawiono szczegółowy wykaz inwestycji zrealizowanych przez Wodociągi Ziemi Cieszyńskiej Sp. z o.o. w 2023 r. na terenie Cieszyna.

Inwestycje zrealizowane w 2023 r. przez WZC Sp. z o.o.

W zakresie gospodarki kanalizacyjnej na terenie Cieszyna zadania wykonuje Zakład Gospodarki Komunalnej w Cieszynie Sp. z o.o. w oparciu o Wieloletni plan rozwoju i modernizacji urządzeń kanalizacyjnych zlokalizowanych na terenie miasta Cieszyna na lata 2018-2024. Podstawowym przedmiotem działania Spółki w zakresie zbiorowego odprowadzania ścieków jest przyjmowanie i oczyszczanie ścieków od mieszkańców gm. Cieszyn oraz przedsiębiorców mających swoją siedzibę na terenie Cieszyna. Spółka eksploatuje kanalizację sanitarną i ogólnospławną m. Cieszyna oraz miejską oczyszczalnię ścieków znajdującą się przy ul. Motokrosowej 27.


W 2022 r. Spółka wdrożyła System Zarządzania, który został oceniony i uznany jako zgodny z wymaganiami normy ISO 14001:2015 w zakresie odprowadzania i oczyszczania ścieków, eksploatacji systemu kanalizacji sanitarnej i ogólnospławnej m. Cieszyna oraz miejskiej oczyszczalni ścieków, jak również prowadzenia punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych. Certyfikat jest ważny do 2 listopada 2025 r.

W 2023 r.  w zakresie gospodarki ściekami Zakład Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. wybudował i przebudował sieć kanalizacji sanitarnej w rejonie ul. Mickiewicza, Ks. J. Trzanowskiego i Strzelców Podhalańskich w Cieszynie. W ramach inwestycji wybudowano/przebudowano łącznie 651 m kanalizacji sanitarnej, dodatkowo w wyniku przeprowadzonego rozdziału ścieków sanitarnych od wód opadowych 360 m kanalizacji ogólnospławnej przekształcono na kanalizację deszczową. Łączna wartość inwestycji wynosiła 996.387,62 zł.

inicjatywy lokalne

W 2023 r. gmina Cieszyn podpisała 2 umowy na realizację inwestycji w ramach inicjatyw lokalnych :


W 2023 r. wydatkowano w ramach inicjatywy lokalnej 340.507,00 zł.

ODPADY KOMUNALNE

W 2023 r. właściciele nieruchomości gromadzili odpady komunalne:

 

Dodatkowo, odbiór odpadów komunalnych wspomagany był poprzez funkcjonowanie:

 

Podmiotem świadczącym usługę odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych (tzw. firmą wywozową) w 2023 r. była Eko-Stela Sp. z o.o. z siedzibą: ul. Żniwna 9, 43-418 Brzezówka, Hażlach (umowa zawarta na okres od 1 stycznia 2022 r. do 31 grudnia 2023 r.).

 

Dodatkowo usługę odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych z nieruchomości niezamieszkałych, które złożyły oświadczenie o „wyjściu” z systemu gminnego świadczyły następujące firmy:


Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (PSZOK) jest zlokalizowany w Cieszynie przy ul. Motokrosowej 27, a zadanie jego prowadzenia zlecono spółce miejskiej - Zakładowi Gospodarki Komunalnej w Cieszynie Sp. z o.o.


Składowiska odpadów zlokalizowane na terenie Cieszyna

W granicach administracyjnych Cieszyna w 2023 r. funkcjonowały dwa składowiska odpadów:

wydatki na gospodarkę odpadami w 2023 r.

14 191 782

+0,86%

do roku 2022

Bilansowanie systemu w 2023 r.

W 2023 r. system gospodarki odpadami uległ zbilansowaniu. Różnica między dochodami a wydatkami ponoszonymi na utrzymanie systemu gospodarowania odpadami komunalnymi wyniosła 627.325,87 zł


Wpływy z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi wyniosły  14.819.107,42 zł. Pozostałe dochody w kwocie 129.311,79 zł dotyczyły m.in. kosztów egzekucyjnych i odsetek z tytułu nieterminowego regulowania opłat. 

W 2023 r. obowiązywały stawki opłaty za odbiór odpadów komunalnych z nieruchomości zamieszkałych (czyli "od osoby) w wysokości:

Koszty realizacji systemu gospodarki odpadami w 2023 r.

14 804,39

Łączna masa odebranych odpadów od mieszkańców (tony)

0,49

Odpady odebrane na 

mieszkańca (w tonach)

6 096,48

Odebrane odpady

niesegregowane (tony)

Struktura zebranych odpadów w 2023 r.

8 707,9

Łączna masa odebranych odpadów

segregowanych (tony)

6 382,2

Łączna masa odebranych odpadów segregowanych z nieruchomości (w tonach)

1 256,0

Łączna masa odpadów segregowanych dostarczonych do PSZOK (w tonach)

 1 069,7

Łączna masa pozostałych odpadów zebranych selektywnie (w tonach)

Działania edukacyjno-informacyjne w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi w 2023 r.:

Środki wydatkowane na działania edukacyjne związane z gospodarka odpadami w ramach Programu „Rozwój Lokalny” (projekt pn. „Cieszyn miasta samowystarczalne”, finansowanego środków Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2014-2021

Działania edukacyjne (inne niż ujęte w sprawozdaniach z realizacji programów, polityk i strategii)

Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków

Ustawą z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (tekst jednolity: Dz. U. z 2022 r., poz. 438 z późn. zm.) minister właściwy do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa został zobowiązany do prowadzenia centralnej ewidencji emisyjności budynków (dalej CEEB), w której aktualnie gromadzone są dane i informacje o budynkach i lokalach w zakresie:

Prowadzenie CEEB zostało powierzone Głównemu Urzędowi Nadzoru Budowlanego (dalej GUNB). Obowiązek złożenia stosownej deklaracji – zawierającej powyższe informacje – dotyczy właścicieli i zarządców budynków i lokali, a deklaracje można składać:

Zgłoszenie źródła ciepła i spalania paliw uruchomionego przed 1 lipca 2021 r. właściciele/zarządcy budynków i lokali mieli obowiązek dokonać w okresie od 1 lipca 2021 r. do 30 czerwca 2022 r., natomiast jeżeli źródła ciepła i spalania paliw zostało uruchomione po 1 lipca 2021 r. – w terminie 14 dni od dnia pierwszego uruchomienia.

W przypadku Cieszyna informacje o CEEB i związanych z ewidencją obowiązkach właścicieli/zarządców budynków i lokali były przekazywane mieszkańcom za pośrednictwem:

Na dzień 31 grudnia 2022 r. do CEEB z terenu Cieszyna wprowadzono 6.981 deklaracji, z których 3.811 zostało wprowadzonych (w latach 2021-2022) przez uprawnionych pracowników Wydziału Ochrony Środowiska i Rolnictwa, Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej, Straży Miejskiej w Cieszynie oraz Zakładu Budynków Miejskich w Cieszynie Sp. z o.o. Natomiast w  2023 r. pracownicy Wydziału Ochrony Środowiska i Rolnictwa wprowadzili do CEEB 39 deklaracji złożonych „papierowo” w Urzędzie Miejskim w Cieszynie. Na dzień 31 grudnia 2023 r. z 5.518 punktów adresowych na terenie Cieszyna zarejestrowanych w bazie CEEB 4.630 posiadało co najmniej 1 złożoną deklarację.

Gminny Program Ochrony Środowiska

Gminny Program Ochrony Środowiska (GPOŚ) wymaga aktualizacji, co zostało zaplanowane po opracowaniu i przyjęciu (w latach 2022-2023) kluczowych dokumentów strategicznych, w tym realizowanych w ramach zadania Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2014-2022 (POPT 2014-2020):

TRANSPORT PUBLICZNY

wydatki na transport i łączność w 2023 r.

25 469 713

-1,30%

do roku 2022

Wydatki poniesione na transport i łączność w 2023 r. w stosunku do poprzedniego roku wykonano na poziomie niższym o blisko 336 tys. zł. Wydatki Miasta Cieszyna w obszarze transportu i łączności stanowiły 10% i objęły m.in. utrzymanie lokalnego transportu zbiorowego, remonty i modernizacje dróg powiatowych, gminnych oraz wewnętrznych. Zadania z zakresu utrzymania dróg na terenie Cieszyna realizuje Miejski Zarząd Dróg w Cieszynie, z kolei zadanie z zakresu komunikacji publicznej realizowane jest przez Zakład Gospodarki Komunalnej w Cieszynie Sp. z o. o.

Struktura wydatków na transport i łączność w 2023 r.

KOMUNIKACJA PUBLICZNA

W zakresie komunikacji publicznej na terenie Cieszyna zadania wykonuje Zakład Gospodarki Komunalnej w Cieszynie Sp. z o.o.  Na podstawie umowy z dnia 29 grudnia 2017 r. o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego użyteczności publicznej, to jest cieszyńskiej komunikacji miejskiej, zawartej z ZGK w Cieszynie Sp. z o.o., wypłacono rekompensatę za świadczenie w 2023 r. usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego w wysokości 4.742.082,37 . Przeprowadzono także audyt rekompensaty wypłaconej w 2022 r., na podstawie którego wypłacone zostało wyrównanie rekompensaty za 2022 r. w wysokości 232.922,20


Łączne przychody ze sprzedaży biletów i kart miejskich w 2023 r. wyniosły 2.200.322,65 zł

9

Liczba linii 

autobusowych

84,8

Długość linii autobusowych - w km

959 542

Liczba pasażerów komunikacji
publicznej

Statystyki komunikacyjne za 2023 r.

dworzec cieszyn

Dworzec Cieszyn stanowi własność Gminy Cieszyn, a jego zarządzającym jest Zakład Gospodarki Komunalnej w Cieszynie Sp. z o.o. Zarządzający świadczy usługi polegające na kompleksowym zarządzaniu Dworcem w zakresie administracyjnym, technicznym, eksploatacyjnym i operacyjnym - obejmującym tak administrowanie budynkami i lokalami, placem i parkingiem, jak i organizowanie ruchu pasażerskiego także poprzez współpracę z przewoźnikami i innymi podmiotami świadczącymi usługi transportu pasażerskiego - w sposób, który zapewnia zgodne z przeznaczeniem oraz z obowiązującym prawem funkcjonowanie Dworca.

W 2023 r. ponoszone były bieżące wydatki z budżetu Gminy związane z zarządzaniem Dworcem Cieszyn oraz z koniecznością ponoszenia kosztów związanych m.in. z zakupem energii elektrycznej, zakupem energii cieplnej, dostarczaniem wody, odprowadzaniem ścieków, wywozem nieczystości stałych, z zakupem usług telekomunikacyjnych. Wydatki z tego tytułu wyniosły 822.367,09 zł. Natomiast dochody Gminy z funkcjonowania Dworca wynosiły 187.544,27 zł.

infrastruktura drogowa

Zadania z zakresu utrzymania dróg gminnych na terenie Cieszyna realizuje Miejski Zarząd Dróg w Cieszynie. Zarząd zrealizował w 2023 r. wydatki bieżące na poziomie 15.329.646,94 oraz wydatki majątkowe w wysokości 21.675.601,20. Wydatki realizowane przez Miejski Zarząd Dróg w Cieszynie odzwierciedlone są w budżecie Miasta Cieszyna w działach: transport i łączność, administracja publiczna, gospodarka mieszkaniowa, gospodarka komunalna i ochrona środowiska, kultura i ochrona dziedzictwa narodowego oraz kultura fizyczna. Szczegółowa realizacja wydatków Miejskiego Zakładu Dróg w Cieszynie została przedstawiona w sprawozdaniu opisowym z wykonania budżetu za 2023 r.

8,93

Długość wyremontowanych dróg gminnych przez MZD (w km) - drogi powiatowe 0,32 km, drogi gminne 1,1 km

0

Długość chodników nowowybudowanych na terenie Miasta w 2023 r. (km)

16

Liczba nowych
lamp ulicznych postawionych w 2023 r. (3 słupy x 2 lampy = 6 lamp + 10 doświetlaczy

2,34

Długość nowowybudowanych ścieżek rowerowych w km

2,83

Długość wyremontowanych chodników

10

Liczba nowych
publicznych miejsc parkingowych

Miejskie inwestycje drogowe zrealizowane przez Miejski Zarząd Dróg w 2023 r. 

Przystanek tramwajowy - projekt "Szlakiem Cieszyńskiego Tramwaju - rozwój transgranicznej turystyki"

ul. Wiślańska

Remonty realizowane przez miejski zarząd dróg w 2023 r. w ramach wydatków bieżących

ulicznych.


Szczegóły dotyczące ważniejszych inwestycji realizowanych przez Miejski Zarząd Dróg przedstawiono w zakładce Inwestycje.

ul. Kamienna

ul. Zamkowa

ROZBUDOWA OŚWIETLENIA PUBLICZNEGO CIESZYNA

W ramach tego zadania:


Na te zadanie przeznaczono w 2023 r. środki w wysokości 213.274,14 .


GOSPODARKA MIESZKANIOWA

wydatki na gospodarkę mieszkaniową w 2023 r.*

2 430 381

-59,76%

do roku 2022


*wydatki z budżetu Miasta

wydatki w ramach działalności ZBM sp. z o.o.
w Cieszynie w 2023 r.

3 244 307

W 2023 r. Spółka:

Zadanie z zakresu administrowania i zarządzania miejskim zasobem komunalnym realizuje Zakład Budynków Miejskich w Cieszynie Sp. z o. o. Na dzień 31.12.2023 r. zasób komunalny obejmował 86 budynków komunalnych

W 2023 r. Spółka wykonała, z własnych środków, remonty bieżące w budynkach stanowiących własność Gminy Cieszyn na kwotę 3.244.306,54 zł. Spółka, w ramach własnych środków, prowadziła działania zmierzające do zmiany systemu ogrzewania z likwidacją palenisk węglowych w lokalach komunalnych. W 2023 r. przeprowadziła zmianę systemu ogrzewania z pieców węglowych na inne rodzaje ogrzewania w 6 lokalach mieszkalnych.

1 509

Liczba wynajmowanych miejskich lokali mieszkalnych w 2023 r.

57

Liczba zawartych umów najmu miejskich lokali komunalnych w 2023 r.

18

Liczba rozwiązanych umów najmu miejskich lokali komunalnych w 2023 r.

375

Liczba wynajmowanych miejskich socjalnych w 2023 r.

28

Liczba zawartych umów najmu lokali socjalnych w 2023 r.

0

Liczba rozwiązanych umów najmu lokali socjalnych w 2023 r.

0,9

Grunty przekazane/sprzedane inwestorom pod budownictwo mieszkaniowe w 2023 r. (w ha)

122,0

Zasób gruntów gminnych przeznaczonych pod budownictwo mieszkaniowe
w 2023 r. (ha)

67,9

Zasób uzbrojonych gruntów gminnych przeznaczonych pod budownictwo mieszkaniowe w 2023 r. (ha)


zadanie realizowane przez spółkę ze środków i na rzecz Miasta Cieszyn

„Likwidacją niskiej emisji zanieczyszczeń w centrum Cieszyna” - przedsięwzięcie wpisane do gminnego programu rewitalizacji:


Wdrożenie programu wymiany nieefektywnych źródeł ciepła w budynkach komunalnych – Ochrona powietrza atmosferycznego i klimatu

Zadanie prowadzone przez Zakład Budynków Miejskich w Cieszynie Spółka z o.o. w imieniu Gminy Cieszyn na podstawie umowy „in-house” - wymiana nieefektywnych źródeł ciepła w budynkach komunalnych. W 2023 r. rozpoczęto realizację prac budowlanych na podstawie uzyskanych pozwoleń oraz przeprowadzonych postępowań na udzielenie zamówienia publicznego w 3 budynkach

komunalnych:

Łącznie w wyniku wszystkich działań dotyczących ograniczenia niskiej emisji prowadzonych przy współudziale Zakładu Budynków Miejskich w Cieszynie Spółka z o.o. oraz środków Gminy Cieszyn w latach 2015 – 2023 zlikwidowano 508 pieców opalanych paliwem stałym.

Ważniejsze inwestycje ZBM w Cieszynie Sp. z o.o.

Przebudowa witryn i remont elewacji budynków komunalnych Głęboka 53 i Głęboka 58

W 2021 r. Spółka rozpoczęła realizację programu przywracania historycznego wyglądu elewacji w parterach budynków komunalnych przy ul. Głębokiej, w tym witryn sklepowych. Wytypowano 2 pierwsze budynki do realizacji prac: Głęboka 53 i 58 oraz zlecono prace projektowe. W ścisłej współpracy z WUOZ wykonano prace badawcze, kwerendę dokumentów archiwalnych, wykonano opracowania projektowe i uzyskano wymagane zezwolenia. Podjęto decyzję o samodzielnym wykonaniu witryn meblowych przez Dział Remontowy Spółki, który został w tym celu doposażony w specjalistyczny sprzęt i materiał. W IV kwartale 2022 r. stolarnia Spółki rozpoczęła realizację warsztatową prac. W 2023 r. Dział Remontowy wykonał obie witryny i zabudował w budynkach przy ulicy Głębokiej 58 oraz Głębokiej 53. Wraz z witryną zabudowaną na elewacji budynku przy ul. Głębokiej 58 zostały wykonane i zamontowane drzwi wejściowe do budynku wkomponowane w całość witryny. Witryna na elewacji budynku przy ul. Głębokiej 53 w swoich ramach obejmuje nowe drzwi

wejściowe do lokalu użytkowego oraz istniejące drzwi wejściowe do budynku, które zostały

poddane gruntownej naprawie i renowacji. Wszystkie nowe elementy drewniane obu witryn zostały wykonane z drewna dębowego w warunkach pracowni stolarskiej Działu Remontowego, a następnie całość zabudowy została pomalowana lakierobejcami w kolorze teakowym. Prace montażowe zostały wykonane bez powiększania otworów w budynkach. Witryny zostały wyposażone w otwierane, przeszklone gabloty. Sposób wykonania i zabudowy witryn umożliwia dostęp do znajdujących się

w ścianie zewnętrznej budynku elektrycznych złączy kablowych i głównych zaworów

gazowych. Nad witrynami wykonane zostały zadaszenia w konstrukcji drewnianej, okute

blachą płaską miedzianą. Ponadto zgodnie z projektem zostały wykonane roboty remontowe ścian elewacji parterów pod zabudowanymi witrynami obejmujące m.in. iniekcje ciśnieniowe oraz tynki renowacyjne. Kamienne cokoły budynków oraz stopnie wejściowe do lokali i budynków zostały wykonane z zgodnie z projektem z piaskowca przez zewnętrzną firmę kamieniarską.


Budowa budynku wielorodzinnego przy ul. Mickiewicza wraz z infrastrukturą

Spółka rozpoczęła budowę wielorodzinnego budynku mieszkalnego na własnej działce przy ul. Mickiewicza. Jest to budynek o czterech kondygnacjach, z 16 mieszkaniami, o łącznej powierzchni ok. 957 m2. Obiekt będzie spełniać m.in. wymogi określone w Rozp. Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 4.03.2019 w sprawie standardów dotyczących przestrzennego kształtowania budynku i jego otoczenia, technologi wykonania i wyposażenia technicznego budynku oraz lokalizacji przedsięwzięć realizowanych z wykorzystaniem finansowego wsparcia z Funduszu Dopłat oraz Ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. W 2021 r. zakończono proces projektowania budynku oraz uzyskano prawomocne pozwolenie na budowę. W 2022 r. Spółka uzyskała dotację z Banku Gospodarstwa Krajowego w Warszawie w kwocie 4 902 965,98 zł. Ponadto, ze względu na wzrost kosztów inwestycji Spółka uzyskała zwiększenie kwoty dopłaty o dalszy 1 153 639,05 zł.

W dniu 9 czerwca 2022 r. podpisano umowę z wybranym wykonawcą robót – BUILDING

ENTERPRISE Sp. z o.o. Jawiszowice. Wartość umowy wynosi 6 972 000,00 zł brutto. Roboty

rozpoczęły się w lipcu 2022 r.

Aktualny stan - wykonano stan surowy zamknięty, wykonano komplet tynków wewnętrznych,

wykonano wylewki posadzkowe, wykonano roboty instalacyjne przed tynkowaniem, bardzo

zaawansowane są roboty elewacyjne, wykonano przyłącze wod-kan, wykonano przyłącze sieci

cieplnej. Prowadzona przez Spółkę inwestycja obejmująca budowę budynku wielorodzinnego przy ul.

Mickiewicza jest realizowana zgodnie z przedsięwzięciem ujętym Gminnym Programie

Rewitalizacji pod nazwą „Budowa 2 budynków mieszkalnych wielorodzinnych przy ul. Adama

Mickiewicza”. Przewidywany termin zakończenia robót: sierpień 2024 r.



ul. Głęboka

ul. Mickiewicza

Programy z obszaru pomocy społecznej

Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych Miasta Cieszyna na lata 2021-2025: Umacnianie istniejącego systemu wsparcia rodzin z dziećmi w Cieszynie

W 2023 r. z mieszkaniowego zasobu gminy Cieszyn przyznano lokale mieszkalne dla 2 wychowanków rodziny zastępczej.


Program Wspierania Rodziny Miasta Cieszyna na lata 2022 – 2024: w zakresie współpracy z innymi podmiotami i jednostkami

W 2023 r. z mieszkaniowego zasobu gminy Cieszyn przyznano lokal mieszkalny 20 rodzinom z dziećmi i 2 wychowankom rodziny zastępczej.

INFORMACJA O STANIE MIENIA GMINY CIESZYN

Informacja o stanie mienia Gminy Cieszyn obejmuje zbiór danych o majątku Gminy według stanu na dzień 31 grudnia 2023 r. i sporządzona została zgodnie z wymogami określonymi w art. 267 ust.1 pkt 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1270 z późn. zm.). Podczas sporządzania niniejszej informacji posiłkowano się również ustawą z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jednolity Dz. U. z 2023 poz. 120 z późn. zm.) oraz rozporządzeniem Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 13 września 2017 r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 342).

Dane o powierzchni oraz wartości gruntów stanowiących mienie Gminy Cieszyn, tj. stanowiących własność Gminy Cieszyn i będących w użytkowaniu wieczystym Gminy Cieszyn oraz grunty oddane w użytkowanie wieczyste.

Grunty stanowiące własność Gminy Cieszyn wg użytków gruntowych

Z powyższych danych wynika, że wśród gruntów Gminy Cieszyn największą grupę stanowią w dalszym ciągu grunty zabudowane i zurbanizowane. Ponadto sporą powierzchnię zajmują tereny komunikacyjne (drogi gminne publiczne, wewnętrzne, działki o użytkach drogowych) oraz użytki rolne.


Grunty stanowiące własność Gminy Cieszyn wg formy władania nieruchomością

Wartość majątku komunalnego będącego w dyspozycji gminnych jednostek organizacyjnych

Żłobki Miejskie

Zmiany wartości mienia komunalnego wynikają z wydatków poniesionych na zakup niezbędnego wyposażenia żłobków, m.in. odkurzacza i kosiarki a także zmiany sposobu użytkowania części Żłobka przy ul. Moniuszki 13 z przeznaczeniem na Klub Seniora.

Przedszkola

W okresie sprawozdawczym w ramach wydatków inwestycyjnych dokonano adaptacji pomieszczeń mieszkalnych na potrzeby Przedszkola nr 7 praz przebudowy i rozbudowy muru oporowego wraz z przebudową schodów przy Przedszkolu nr 16. Ponadto w przedszkolach cieszyńskich dokonano zakupu elementów placów zabaw, sprzętu komputerowego, systemów rejestracji pobytu dzieci w przedszkolu, pralki, mebli, dywanów, pomocy dydaktycznych, urządzenia wielofunkcyjnego, telefonów i kosiarki oraz programów komputerowych. Zlikwidowano natomiast ogrodzenie, sprzęt komputerowy, system rejestracji pobytu dzieci w przedszkolu, patelnię elektryczną, zamrażarkę, roboty kuchenne, kuchnie elektryczne, wyparzacze, pralki, wykładziny, radiomagnetofony, meble, zasobniki wody, telewizor, odkurzacz oraz programy komputerowe.

Szkoły Podstawowe

Zmiany wartości mienia komunalnego wynikają przede wszystkim z zakupów lub likwidacji mebli, zestawów komputerowych, pomocy dydaktycznych, wyposażenia, książek, a także modernizacji sanitariatów, zakupu infrastruktury sportowej.

Straż Miejska

W ramach zwiększenia wartości posiadanych aktywów dokonano modernizacji monitoringu wizyjnego.

Książnica Cieszyńska

Zwiększenie wartości posiadanych aktywów związane jest z zakupem środków trwałych, wyposażenia, zbiorów bibliotecznych i wartości niematerialnych i prawnych. Zmniejszenie wartości posiadanych aktywów związane jest z fizycznym zużyciem środków trwałych, wyposażenia oraz ich przekazaniem do kasacji oraz ubytkami zbiorów bibliotecznych.

Biblioteka Miejska w Cieszynie

Ujemny wpływ na stan wartości aktywów miała likwidacja zużytego, zdezaktualizowanego sprzętu elektronicznego oraz selekcja księgozbioru, natomiast zwiększenie wartości aktywów wynika z zakupu i otrzymania w darze księgozbioru.

Zespół Pieśni i Tańca Ziemi Cieszyńskiej

W 2023 r. nie nastąpiła zmiana w wartości mienia komunalnego w ww. jednostce.

Cieszyński Ośrodek Kultury „Dom Narodowy”

Zwiększenie wartości w grupie 7 wynika z otrzymania z MZD w Cieszynie przyczepy specjalnej (tzw. sceny).

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej

Zwiększenie wartości mienia komunalnego wynika z zakupu pierwszego wyposażenia Dziennego Domu Seniora, natomiast zmniejszenie z likwidacji sprzętu komputerowego i biurowego.

Dom Spokojnej Starości

W okresie sprawozdawczym nie odnotowano zmian w środkach trwałych jednostki.

Szkolne Schronisko Młodzieżowe

W okresie sprawozdawczym nie odnotowano zmian w środkach trwałych jednostki.

Zamek Cieszyn

Zwiększenie wartości majątku trwałego w 2023 r. wynikało z zakupu 2 szt. drukarek, ekranu projekcyjnego, odtwarzacza multimedialnego, projektora, przenośnej pętli indukcyjnej, zakupu doposażenia sali na potrzeby realizacji Szkoły Rzemiosł w ramach projektu Cieszyn – Miasto Samowystarczalne – szaf, stołów, taboretów, krzesła, imadła, wiertarki, gręplarki, tokarki stołowej, ostrzarki, szlifierki, lampki, stojaka na telewizor oraz telewizora z uchwytem, aluminiowego systemu wystawienniczego, mebli biurowych, zakupu w ramach projektu Human Cities: ławek, koszy na śmieci i stojaków rowerowych.

Miejski Zarząd Dróg

Zmiana wartości w grupie 1 wynika z przekazania nieruchomości przy ul. Katowickiej, Hajduka, Słonecznej, Wesołej, Bursztynowej, Pięknej, Tuwima, Lisiej, Zajęczej, Króliczej, Jeleniej, Wiewiórczej, Jeżowej, Mysiej, Popiołka, Łowieckiej, Błogockiej, Stalmacha, Kochanowskiego, 3 Maja, Zacisznej, Miedzianej, Złotej, Wiejskiej, Nikłej, Zaleskiego, Żeromskiego, Dębowej, Łukowej, Przybosia, Powstańców Śląskich, Skośnej, Słowiczej w trwały zarząd MZD, a także z wygaszenia trwałego zarządu na działce nr 50/3 obr. 44, położonej przy ul. 3 Maja. Wzrost wartości w grupie 2 wynika przede wszystkim z nabycia miejsca postojowego przy ul. Popiołka i wpustów ulicznych a także z budowy nowego oświetlenia przy ul. Wiślańskiej, remontu i przebudowy Rynku oraz chodnika przy ul. Wyższa Brama, wchodzących w skład projektu „Szlakiem Cieszyńskiego Tramwaju”. Wzrost wartości aktywów w pozostałych grupach wynika m. in. z nabycia programów komputerowych. Natomiast zmniejszenie aktywów spowodowane jest zbyciem estrady mobilnej, ciągnika Lamborghini, samochodu Kia oraz choinki wraz z elementami dekoracyjnymi.

Teatr im. Adama Mickiewicza

Wzrost wartości w grupie 1 wynika z realizacji zadania pod nazwą "Dostosowanie budynków Teatru do obecnie obowiązujących przepisów sanitarnych oraz bezpieczeństwa pożarowego, konstrukcji i użytkowania w Teatrze im. Adama Mickiewicza." W okresie sprawozdawczym jednostka zakupiła laptop i zestaw komputerowy, szafę krosową, 2 szt. odkurzaczy, 2 szt. naświetlaczy, kompresor, bindownicę, niszczarkę i gilotynę. Centrum Usług Wspólnych Zwiększenie aktywów jest skutkiem zakupu laptopa, skanera i niszczarek oraz programów komputerowych.

Urząd Miejski

Zwiększenie aktywów w grupie 1 wynika w dużej mierze ze zwiększenia wartości budynków: Ratusza UM Rynek 1, UM Kochanowskiego 14, Hali Widowiskowo-Sportowej, Domu Narodowego COK, Teatru, Domu Pogrzebowego przy ul. Katowickiej, OSP Pastwiska, a także nabycia w drodze spadkobrania części budynku mieszkalnego w Krzeszowie, garażu przy ul. Dolnej, lokalu mieszkalnego przy ul. Szymanowskiego oraz budowy Transgranicznego Centrum Informacji Turystycznej Zamkowa 1. Natomiast zmniejszenie aktywów w grupie 1 wynika ze sprzedaży lokali mieszkalnych, a także likwidacji budynku przepompowni przy ul. Fiołków. Zmiana wartości w grupie 2 spowodowana była przyjęciem drewnianej ławki w ramach projektu "Szlakiem Cieszyńskiego Tramwaju" oraz przyjęciem sieci kanalizacji sanitarnej w rejonie ul. Rudowskiej a także zwiększeniem wartości istniejących sieci kanalizacyjnych oraz przyjęciem nowych odcinków kanalizacji w rejonie ul. Barteczka a także sieci kan. san. grawit. w Krasnej. Zmniejszenie w grupie 2 wynikało z likwidacji instalacji wodociągowej przy ul. Fijołków oraz przekazania aportem do Zakładu Gospodarki Komunalnej sieci wodociągowej w rejonie ul. Mickiewicza. W grupie 4 dokonano zakupu czytników do kart płatniczych do Transgranicznego Centrum Informacji Turystycznej w ramach projektu "Szlakiem Cieszyńskiego Tramwaju", sprzętu komputerowego na potrzeby Urzędu Miejskiego a także likwidacji w Urzędzie Miejskim zużytego sprzętu komputerowego, niezdatnego do dalszego użytkowania. Zmiany w grupie 5 dotyczyły zakupu wyposażenia Transgranicznego Centrum Informacji Turystycznej, tj. urządzenia do ręcznego wytłaczania replik żetonów. W grupie 6 ujęto zakup klimatyzatora na potrzeby Urzędu Miejskiego oraz syreny do OSP Mnisztwo a także automatów wrzutowych na Dworcu przy ul. Hajduka, wyposażenia, kamery IP oraz projektora dla Transgranicznego Centrum Informacji Turystycznej w ramach projektu "Szlakiem Cieszyńskiego Tramwaju", a także budowę windy zewnętrznej przy budynku Ratusza. Zmniejszenie w grupie 6 dotyczy likwidacji zużytego sprzętu, niezdatnego do dalszego użytkowania użyczonego Komendzie Policji m.in. radiotelefony wraz z ładowarkami oraz sprzętów wyposażenia fundacji "Być Razem", tj. pralnicowirówki i prasy karuzelowej, a także przekazania aportem instalacji fotowoltaicznej do Zakładu Gospodarki Komunalnej w Cieszynie. Zmiana wartości w grupie 7 dotyczy przyjęcia ze spadku a następnie sprzedaży samochodu osobowego marki FSO Polonez a także przyjęcia repliki wagonu tramwajowego. W grupie 8 dokonano zakupu wyposażenia Transgranicznego Centrum Informacji Turystycznej, tj. mebli biurowych, stołu konferencyjnego, sprzętu AGD, ekspresu do kawy, stolików i jednocześnie zlikwidowano zużyty sprzęt komputerowy, niszczarki, będące w zasobie Urzędu Miejskiego a także sprzęt użyczony Fundacji "Być Razem", tj. stoły warsztatowe. Zmiany wartości niematerialnych i prawnych dotyczą zakupu programu na potrzeby UM, nowelizacji systemu oraz portali na użytek gminy i mieszkańców – GEOPORTAL oraz OŚRODEK, stworzenia aplikacji znajdujących się w użytkowaniu Transgranicznego Centrum Informacji Turystycznej, videomapping wyświetlany na ścianach Ratusza a także usunięcia oprogramowań antywirusowych.