INFRASTRUKTURA I GOSPODARKA KOMUNALNA
REALIZOWANE PROGRAMY Związane z infrastrukturą, GOSPODARKĄ KOMUNALNĄ i ochroną środowiska
Realizacja zadań związanych z ochroną środowiska stanowi odzwierciedlenie działań podejmowanych na podstawie polityki programów i strategii przyjętych przez władze Cieszyna. Do najważniejszych z nich należą:
z zakresu ochrony środowiska:
Plan gospodarki niskoemisyjnej Cieszyna na lata 2022 - 2030,
Gminny program opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Cieszyn w 2023 r.,
Miejski Plan Adaptacji do zmian klimatu dla Miasta Cieszyna do 2030 r.,
z zakresu gospodarki komunalnej:
Wieloletni plan rozwoju i modernizacji urządzeń kanalizacyjnych zlokalizowanych na terenie Miasta Cieszyna na lata 2018-2024,
Program lokalnych inicjatyw infrastrukturalnych,
z zakresu transportu:
Miejska Inicjatywa Działania Miasta Cieszyna,
Strategia Elektromobilności Miasta Cieszyna w latach 2020-2030.
Dokładniejszy opis wskazanych powyżej programów znajduje się w części raportu poświęconej Realizowanym politykom, programom i strategiom.
WODA I ŚCIEKI
1 061,0 tys.
m3 sprzedanej wody
pitnej dla mieszkańców
0,4 km
nowej sieci
wodociągowej
38 szt.
nowych przyłączy wodociągowych
96%
budynków mieszkalnych podłączonych do sieci wodociągowej
1 073,6 tys.
m3 odebranych ścieków
odprowadzonych z gospodarstw domowych
1,98 km
nowej sieci
kanalizacyjnej
56 szt.
nowych przyłączy kanalizacyjnych
77%
budynków mieszkalnych podłączonych do sieci kanalizacyjnej
Zbiorowe zaopatrzenie w wodę na terenie Cieszyna realizowane jest przez Spółkę Wodociągi Ziemi Cieszyńskiej Sp. z o.o. z siedzibą w Ustroniu. Spółka realizuje założenia Wieloletniego planu rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych na lata 2022-2025. W tabeli poniżej przedstawiono szczegółowy wykaz inwestycji zrealizowanych przez Wodociągi Ziemi Cieszyńskiej Sp. z o.o. w 2023 r. na terenie Cieszyna.
Inwestycje zrealizowane w 2023 r. przez WZC Sp. z o.o.
W zakresie gospodarki kanalizacyjnej na terenie Cieszyna zadania wykonuje Zakład Gospodarki Komunalnej w Cieszynie Sp. z o.o. w oparciu o Wieloletni plan rozwoju i modernizacji urządzeń kanalizacyjnych zlokalizowanych na terenie miasta Cieszyna na lata 2018-2024. Podstawowym przedmiotem działania Spółki w zakresie zbiorowego odprowadzania ścieków jest przyjmowanie i oczyszczanie ścieków od mieszkańców gm. Cieszyn oraz przedsiębiorców mających swoją siedzibę na terenie Cieszyna. Spółka eksploatuje kanalizację sanitarną i ogólnospławną m. Cieszyna oraz miejską oczyszczalnię ścieków znajdującą się przy ul. Motokrosowej 27.
W 2022 r. Spółka wdrożyła System Zarządzania, który został oceniony i uznany jako zgodny z wymaganiami normy ISO 14001:2015 w zakresie odprowadzania i oczyszczania ścieków, eksploatacji systemu kanalizacji sanitarnej i ogólnospławnej m. Cieszyna oraz miejskiej oczyszczalni ścieków, jak również prowadzenia punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych. Certyfikat jest ważny do 2 listopada 2025 r.
W 2023 r. w zakresie gospodarki ściekami Zakład Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. wybudował i przebudował sieć kanalizacji sanitarnej w rejonie ul. Mickiewicza, Ks. J. Trzanowskiego i Strzelców Podhalańskich w Cieszynie. W ramach inwestycji wybudowano/przebudowano łącznie 651 m kanalizacji sanitarnej, dodatkowo w wyniku przeprowadzonego rozdziału ścieków sanitarnych od wód opadowych 360 m kanalizacji ogólnospławnej przekształcono na kanalizację deszczową. Łączna wartość inwestycji wynosiła 996.387,62 zł.
inicjatywy lokalne
W 2023 r. gmina Cieszyn podpisała 2 umowy na realizację inwestycji w ramach inicjatyw lokalnych :
budowa sieci kanalizacji sanitarnej w rejonie ulicy Orlej w Cieszynie,
budowa sieci kanalizacji sanitarnej w rejonie ul. Majowej w Cieszynie.
W 2023 r. wydatkowano w ramach inicjatywy lokalnej 340.507,00 zł.
ODPADY KOMUNALNE
W 2023 r. właściciele nieruchomości gromadzili odpady komunalne:
w pojemnikach – odpady niesegregowane (zmieszane);
w workach lub w pojemnikach typu „dzwon” (w obrębie zabudowy wielolokalowej) – odpady segregowane (papier, szkło, metale, tworzywa sztuczne, opakowania wielomateriałowe, bioodpady, popiół).
Dodatkowo, odbiór odpadów komunalnych wspomagany był poprzez funkcjonowanie:
objazdowych zbiórek odpadów – w zakresie odpadów wielkogabarytowych, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, odpadów niebezpiecznych, zużytych opon;
punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych, tzw. PSZOK;
punktów odbioru przeterminowanych leków w aptekach;
punktów zbiórki zużytych baterii i akumulatorów;
odbioru odpadów budowlanych i rozbiórkowych z gospodarstw domowych;
punktów odbioru zużytego oleju jadalnego – w ramach akcji zbiórki olejów jadalnych podchodzących z gospodarstw domowych (akcja wdrożona w październiku 2021 r., w 2022 r. zwiększono liczbę pojemników na ww. odpad do 34, w 2023 r.– stan jak w 2022 r.).
Podmiotem świadczącym usługę odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych (tzw. firmą wywozową) w 2023 r. była Eko-Stela Sp. z o.o. z siedzibą: ul. Żniwna 9, 43-418 Brzezówka, Hażlach (umowa zawarta na okres od 1 stycznia 2022 r. do 31 grudnia 2023 r.).
Dodatkowo usługę odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych z nieruchomości niezamieszkałych, które złożyły oświadczenie o „wyjściu” z systemu gminnego świadczyły następujące firmy:
New Energy Sp. z o.o. z siedzibą w Ogrodzonej,
Recykling Południe Sp. z o.o. z siedzibą w Radlinie,
Zakład Oczyszczania Miasta Tros-Eko Sp. z o.o. z siedzibą w Ustroniu,
Eko-Stela Sp. z o.o. z siedzibą w z siedzibą w Brzezówce.
Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (PSZOK) jest zlokalizowany w Cieszynie przy ul. Motokrosowej 27, a zadanie jego prowadzenia zlecono spółce miejskiej - Zakładowi Gospodarki Komunalnej w Cieszynie Sp. z o.o.
Składowiska odpadów zlokalizowane na terenie Cieszyna
W granicach administracyjnych Cieszyna w 2023 r. funkcjonowały dwa składowiska odpadów:
składowisko odpadów komunalnych i osadów z oczyszczalni ścieków w Cieszynie Marklowicach, którego rekultywacja została zakończona 31 lipca 2023 r. (składowisko odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne),
składowisko ziemi i gruzu przy ul. Frysztackiej, na którym prace rekultywacyjne zostaną zakończone w terminach określonych w obowiązującej decyzjach Marszałka Województwa Śląskiego, tj. do 30 października 2024 r. (po zmianie pierwotnego terminu wyznaczonego na dzień 30 listopada 2018 r.).
wydatki na gospodarkę odpadami w 2023 r.
14 191 782 zł
+0,86%
do roku 2022
Bilansowanie systemu w 2023 r.
W 2023 r. system gospodarki odpadami uległ zbilansowaniu. Różnica między dochodami a wydatkami ponoszonymi na utrzymanie systemu gospodarowania odpadami komunalnymi wyniosła 627.325,87 zł.
Wpływy z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi wyniosły 14.819.107,42 zł. Pozostałe dochody w kwocie 129.311,79 zł dotyczyły m.in. kosztów egzekucyjnych i odsetek z tytułu nieterminowego regulowania opłat.
W 2023 r. obowiązywały stawki opłaty za odbiór odpadów komunalnych z nieruchomości zamieszkałych (czyli "od osoby) w wysokości:
29,00 zł w przypadku odpadów zbieranych selektywnie (niższa stawka dla mieszkańców kompostujących bioodpady),
116,00 zł w przypadku odpadów zbieranych nieselektywnie.
Koszty realizacji systemu gospodarki odpadami w 2023 r.
14 804,39
Łączna masa odebranych odpadów od mieszkańców (tony)
0,49
Odpady odebrane na
mieszkańca (w tonach)
6 096,48
Odebrane odpady
niesegregowane (tony)
Struktura zebranych odpadów w 2023 r.
8 707,9
Łączna masa odebranych odpadów
segregowanych (tony)
6 382,2
Łączna masa odebranych odpadów segregowanych z nieruchomości (w tonach)
1 256,0
Łączna masa odpadów segregowanych dostarczonych do PSZOK (w tonach)
1 069,7
Łączna masa pozostałych odpadów zebranych selektywnie (w tonach)
Działania edukacyjno-informacyjne w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi w 2023 r.:
zakupiono pakiety ekologicznych gadżetów z logo EkoLogiczny Cieszyn jako nagród w konkursach/akcjach ekologicznych organizowanych przez Gminę;
przeprowadzono coroczny konkurs na wykonanie ekologicznej ozdoby choinkowej z okazji Świąt Bożego Narodzenia pod nazwą „EKO – ozdoba choinkowa” dla uczniów cieszyńskich szkół podstawowych;
zlecono wykonanie kolorowanek edukacyjnych dla dzieci o tematyce ekologicznej (1000 egz.) oraz wydano zakładki z kalendarium i zasadami segregacji odpadów w Cieszynie (250 egz);
wsparto rzeczowo uczestników (uczniów cieszyńskich szkół podstawowych) akcji sprzątania koryta rzeki Bobrówki z okazji Dnia Ziemi w dniu 21 kwietnia 2023 r.;
wsparto rzeczowo uczestników 30. akcji „Sprzątania Świata – Polska. Sprzątanie świata łączy ludzi” przeprowadzonej w dniu 15 września 2023 r. (worki i rękawiczki );
kontynuowano akcję zbiórki olejów i tłuszczów jadanych w ramach akcji „Każdy Cieszyniak wie, że segregacja olejów i tłuszczów jadalnych opłaca się” (w 2023 r. łącznie na terenie Cieszyna znajdowały się 34 pojemniki);
kontynuowano działanie w postaci bezpłatnego udostępnienia mieszkańcom Cieszyna aplikacji na telefon „EcoHarmonogram”, dającej dostępu do informacji z zakresu gospodarki komunalnej Gminy Cieszyn.
Środki wydatkowane na działania edukacyjne związane z gospodarka odpadami w ramach Programu „Rozwój Lokalny” (projekt pn. „Cieszyn miasta samowystarczalne”, finansowanego środków Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2014-2021
Działania edukacyjne (inne niż ujęte w sprawozdaniach z realizacji programów, polityk i strategii)
Gmina Cieszyn była współorganizatorem z Polskim Towarzystwem Turystyczno-Krajoznawczym Oddział „Beskid Śląski” – Komisją Ochrony Przyrody corocznego konkursu plastycznego dla uczniów szkół podstawowych, umożliwiającego poznanie drzew – pomników przyrody na terenie Cieszyna (z budżetu miasta sfinansowano zakup nagród dla laureatów).
Kontynuowano współpracę z Towarzystwem Miłośników Ogrodnictwa, współorganizując kolejną edycję konkursu pn. „Cieszyn miastem kwiatów i zieleni”. Konkurs ma na celu wyłonienie i wyróżnienie najciekawszych i najefektowniej prezentujących się ogrodów przydomowych, zieleni towarzyszącej obiektom użyteczności publicznej lub obiektom usługowo-produkcyjnym oraz balkonów z najładniej zaaranżowaną zielenią. Ogrody oceniane były przez komisję konkursową dwukrotnie podczas sezonu wegetacyjnego. Nagrody zostały wręczone 15 laureatom podczas finału w dniu 10 listopada 2023 r.
Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków
Ustawą z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (tekst jednolity: Dz. U. z 2022 r., poz. 438 z późn. zm.) minister właściwy do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa został zobowiązany do prowadzenia centralnej ewidencji emisyjności budynków (dalej CEEB), w której aktualnie gromadzone są dane i informacje o budynkach i lokalach w zakresie:
źródła ciepła, w tym zasilania z sieci ciepłowniczej, wykorzystywanego na potrzeby budynku lub lokalu,
źródła spalania paliw (w rozumieniu art. 157a ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska, o nominalnej mocy cieplnej mniejszej niż 1 MW).
Prowadzenie CEEB zostało powierzone Głównemu Urzędowi Nadzoru Budowlanego (dalej GUNB). Obowiązek złożenia stosownej deklaracji – zawierającej powyższe informacje – dotyczy właścicieli i zarządców budynków i lokali, a deklaracje można składać:
w formie elektronicznej wykorzystując do tego aplikację na stronie https://ceeb.gov.pl (za pomocą profilu zaufanego, podpisu kwalifikowanego, e-dowodu) lub
w formie papierowej – wypełniony dokument należy wysłać listem za pośrednictwem poczty albo złożyć osobiście we właściwym urzędzie gminy/miasta (zgodnie z lokalizacją budynku/lokalu).
Zgłoszenie źródła ciepła i spalania paliw uruchomionego przed 1 lipca 2021 r. właściciele/zarządcy budynków i lokali mieli obowiązek dokonać w okresie od 1 lipca 2021 r. do 30 czerwca 2022 r., natomiast jeżeli źródła ciepła i spalania paliw zostało uruchomione po 1 lipca 2021 r. – w terminie 14 dni od dnia pierwszego uruchomienia.
W przypadku Cieszyna informacje o CEEB i związanych z ewidencją obowiązkach właścicieli/zarządców budynków i lokali były przekazywane mieszkańcom za pośrednictwem:
strony internetowej www.cieszyn.pl,
artykułów i ogłoszeń zamieszczanych kilkakrotnie na łamach „Wiadomości Ratuszowych”,
ulotek dystrybuowanych m.in. w ramach prowadzenia punktu informacyjnego programu „Czyste powietrze” oraz podczas spotkań z mieszkańcami.
Na dzień 31 grudnia 2022 r. do CEEB z terenu Cieszyna wprowadzono 6.981 deklaracji, z których 3.811 zostało wprowadzonych (w latach 2021-2022) przez uprawnionych pracowników Wydziału Ochrony Środowiska i Rolnictwa, Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej, Straży Miejskiej w Cieszynie oraz Zakładu Budynków Miejskich w Cieszynie Sp. z o.o. Natomiast w 2023 r. pracownicy Wydziału Ochrony Środowiska i Rolnictwa wprowadzili do CEEB 39 deklaracji złożonych „papierowo” w Urzędzie Miejskim w Cieszynie. Na dzień 31 grudnia 2023 r. z 5.518 punktów adresowych na terenie Cieszyna zarejestrowanych w bazie CEEB 4.630 posiadało co najmniej 1 złożoną deklarację.
Gminny Program Ochrony Środowiska
Gminny Program Ochrony Środowiska (GPOŚ) wymaga aktualizacji, co zostało zaplanowane po opracowaniu i przyjęciu (w latach 2022-2023) kluczowych dokumentów strategicznych, w tym realizowanych w ramach zadania Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2014-2022 (POPT 2014-2020):
Planu Gospodarki Niskoemisyjnej (PGN), który został przyjęty uchwałą Rady Miejskiej Cieszyna w listopadzie 2022 r.,
Miejskiego Planu Adaptacji do zmian klimatu (MPA), przyjętego uchwałą w lutym 2023 r.,
Planu zrównoważonej transformacji energetycznej Gminy Cieszyna (SECAP), zaplanowanego do przyjęcia w kwietniu 2023 r.
TRANSPORT PUBLICZNY
wydatki na transport i łączność w 2023 r.
25 469 713 zł
-1,30%
do roku 2022
Wydatki poniesione na transport i łączność w 2023 r. w stosunku do poprzedniego roku wykonano na poziomie niższym o blisko 336 tys. zł. Wydatki Miasta Cieszyna w obszarze transportu i łączności stanowiły 10% i objęły m.in. utrzymanie lokalnego transportu zbiorowego, remonty i modernizacje dróg powiatowych, gminnych oraz wewnętrznych. Zadania z zakresu utrzymania dróg na terenie Cieszyna realizuje Miejski Zarząd Dróg w Cieszynie, z kolei zadanie z zakresu komunikacji publicznej realizowane jest przez Zakład Gospodarki Komunalnej w Cieszynie Sp. z o. o.
Struktura wydatków na transport i łączność w 2023 r.
KOMUNIKACJA PUBLICZNA
W zakresie komunikacji publicznej na terenie Cieszyna zadania wykonuje Zakład Gospodarki Komunalnej w Cieszynie Sp. z o.o. Na podstawie umowy z dnia 29 grudnia 2017 r. o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego użyteczności publicznej, to jest cieszyńskiej komunikacji miejskiej, zawartej z ZGK w Cieszynie Sp. z o.o., wypłacono rekompensatę za świadczenie w 2023 r. usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego w wysokości 4.742.082,37 zł. Przeprowadzono także audyt rekompensaty wypłaconej w 2022 r., na podstawie którego wypłacone zostało wyrównanie rekompensaty za 2022 r. w wysokości 232.922,20 zł.
Łączne przychody ze sprzedaży biletów i kart miejskich w 2023 r. wyniosły 2.200.322,65 zł
9
Liczba linii
autobusowych
84,8
Długość linii autobusowych - w km
959 542
Liczba pasażerów komunikacji
publicznej
Statystyki komunikacyjne za 2023 r.
dworzec cieszyn
Dworzec Cieszyn stanowi własność Gminy Cieszyn, a jego zarządzającym jest Zakład Gospodarki Komunalnej w Cieszynie Sp. z o.o. Zarządzający świadczy usługi polegające na kompleksowym zarządzaniu Dworcem w zakresie administracyjnym, technicznym, eksploatacyjnym i operacyjnym - obejmującym tak administrowanie budynkami i lokalami, placem i parkingiem, jak i organizowanie ruchu pasażerskiego także poprzez współpracę z przewoźnikami i innymi podmiotami świadczącymi usługi transportu pasażerskiego - w sposób, który zapewnia zgodne z przeznaczeniem oraz z obowiązującym prawem funkcjonowanie Dworca.
W 2023 r. ponoszone były bieżące wydatki z budżetu Gminy związane z zarządzaniem Dworcem Cieszyn oraz z koniecznością ponoszenia kosztów związanych m.in. z zakupem energii elektrycznej, zakupem energii cieplnej, dostarczaniem wody, odprowadzaniem ścieków, wywozem nieczystości stałych, z zakupem usług telekomunikacyjnych. Wydatki z tego tytułu wyniosły 822.367,09 zł. Natomiast dochody Gminy z funkcjonowania Dworca wynosiły 187.544,27 zł.
infrastruktura drogowa
Zadania z zakresu utrzymania dróg gminnych na terenie Cieszyna realizuje Miejski Zarząd Dróg w Cieszynie. Zarząd zrealizował w 2023 r. wydatki bieżące na poziomie 15.329.646,94 zł oraz wydatki majątkowe w wysokości 21.675.601,20 zł. Wydatki realizowane przez Miejski Zarząd Dróg w Cieszynie odzwierciedlone są w budżecie Miasta Cieszyna w działach: transport i łączność, administracja publiczna, gospodarka mieszkaniowa, gospodarka komunalna i ochrona środowiska, kultura i ochrona dziedzictwa narodowego oraz kultura fizyczna. Szczegółowa realizacja wydatków Miejskiego Zakładu Dróg w Cieszynie została przedstawiona w sprawozdaniu opisowym z wykonania budżetu za 2023 r.
8,93
Długość wyremontowanych dróg gminnych przez MZD (w km) - drogi powiatowe 0,32 km, drogi gminne 1,1 km
0
Długość chodników nowowybudowanych na terenie Miasta w 2023 r. (km)
16
Liczba nowych
lamp ulicznych postawionych w 2023 r. (3 słupy x 2 lampy = 6 lamp + 10 doświetlaczy
2,34
Długość nowowybudowanych ścieżek rowerowych w km
2,83
Długość wyremontowanych chodników
10
Liczba nowych
publicznych miejsc parkingowych
Miejskie inwestycje drogowe zrealizowane przez Miejski Zarząd Dróg w 2023 r.
Przystanek tramwajowy - projekt "Szlakiem Cieszyńskiego Tramwaju - rozwój transgranicznej turystyki"
ul. Wiślańska
Remonty realizowane przez miejski zarząd dróg w 2023 r. w ramach wydatków bieżących
NA DROGACH UBLICZNYCH POWIATOWYCH
Remonty nawierzchni chodników z elementów betonowych – 75 m2 na ulicach: Bielska, Katowicka, Przepilińskiego, Stawowa , Frysztacka,
Wymiana barier ochronnych, tzw. błotochronów w pasie drogowym ul. Frysztackiej, obejmująca montaż nowych elementów, zrealizowany zakres robót – 22 mb,
Remonty cząstkowe nawierzchni dróg:
mieszanką mineralno-asfaltową (wbudowano ok. 327 m2 mieszanki), ulic: Bielska, Filasiewicza, Frysztacka, Górny Rynek, Hallera, Liburnia, pl. Londzina, Majowa, Michejdy, Moniuszki, Przepilińskiego, Słowicza, Stawowa, Szymanowskiego, Wiślańska, Wyższa Brama, Zamkowa,
nawierzchni bitumicznych emulsją asfaltową i grysami - ulica Majowa 423 m2.
Remonty bieżące nawierzchni jezdni z kostki brukowej i kamiennej 35 m2 ul. Przepilińskiego, ronda Bielska-Kolejowa, ronda Górnia-Sikorskiego.
Remonty i utrzymanie (czyszczenie, udrożnienie) kanalizacji deszczowej, urządzeń kanalizacji deszczowej oraz przepustów i rowów odwadniających 60 mb, regulacja i remont wpustów ulicznych i studni rewizyjnych kanalizacji deszczowej łącznie wbudowano 185 sztuk wpustów ulic: Bielska, Frysztacka, Górna, Hallera, Katowicka, Gwido Langera, Liburnia, Pikiety, Puńcowska, Słowicza, Stawowa. Regulacje wpustów na ulicach: Stawowa, Katowicka, Puńcowska, Frysztacka.
Remont 130 mb nawierzchni chodnika na ul. K. Szymanowskiego.
Remont nawierzchni emulsją i grysami ul. Majowa 305 m2.
Remont wpustów ulicznych i przykanalików oraz regulacja studni kanalizacji deszczowej: ul. Bielska – 7 mb, ul. Frysztacka wraz z remontem drenu– 120 mb.
Remont nawierzchni masą asfaltową ul. Bielska- Wyższa Brama 700 m2.
Oczyszczanie nawierzchni dróg i chodników oraz wywóz nieczystości stałych z koszy
ulicznych.
Utrzymanie zieleni (wykaszanie poboczy, pielęgnacja, usuwanie drzew zagrażających bezpieczeństwu ruchu drogowego).
Obsługę parkingów, bieżące utrzymanie parkomatów.
Oznakowanie pionowe ulic: Bielska, Frysztacka, Al. J.Łyska, Michejdy, Zamkowa, Stawowa, 3-go Maja, Pikiety, Przykopa, Stalmacha - razem 67 szt.
Oznakowanie poziome farbami akrylowymi z elementami odblaskowymi ulic: 3-go Maja, Puńcowska, Liburnia, Kolejowa, Bielska, Frysztacka, Hallera, Słowicza, Pl. Londzina, Al. Łyska: razem ok. 6.300 m2.
Naprawa, wymiana, montaż urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego, ulice: Hallera, Słowicza, Stawowa, Katowicka, Bielska, Frysztacka, Michejdy, Liburnia - razem 32 sztuki.
Bieżące utrzymanie sygnalizacji świetlnych.
Bieżące i zimowe utrzymanie dróg i chodników.
Opłaty dla Wód Polskich za odprowadzanie wód deszczowych z dróg powiatowych.
Wykonanie badań geologicznych – awaria ul. Przepilińskiego.
Wykonanie projektu przebudowy kanalizacji deszczowej w związku z awarią na ul. Bielskiej
NA DROGACH PUBLICZNYCH GMINNYCH
Bieżące i zimowe utrzymanie dróg i chodników.
Remonty nawierzchni chodników z elementów betonowych ulic: Krzywa, Tomanka, Tysiąclecia, Ładna, Cegielniana, Zajęcza, Goździków – łącznie 172 m m2
Remonty cząstkowe nawierzchni dróg:
mieszanką mineralno-asfaltową ulic: Górna, Niemcewicza, Leśna, Topolowa, Zamarska, Strzelców Podhalańskich, Miła, Dworkowa, Zaleskiego, Brożka, Mleczna, Kościuszki, Śniegonis, Popiołka, Mała Łąka, Poprzeczna, Sienna, Tysiąclecia, Bociania, Orzeszkowa, Goździków, Północna, Szarotka, Niemcewicza, Prusa, Sienkiewicza, Motokrosowa, Narcyzów, Fiołków, Reymonta, Mennicza, Sarkandra, Bażancia wbudowano łącznie ok. 2.130 m2 mieszanki,
uzupełnienie ubytków destruktem asfaltowym ulic: Sienna, Łanowa, Sowia, Dzika, Mała Łąka, Zadworna, Bukowa, Bociania łącznie 200 m2.
wykonanie dokumentacji kosztorysowej ciągu pieszego ul. Kościelnej -180 mb.
remont cząstkowy nawierzchni bitumicznych emulsją asfaltową i grysami ulic: Krokusów, Ładna, Reymonta, Kasprowicza, Sienna, Długa, Szybińskiego, Olchowa, razem ok. 150 m2.
Remonty bieżące nawierzchni z kostki brukowej kamiennej ulic: Olszaka, Przykopa, Młyńska Brama, Browarna, Mennicza, Stary Targ, Srebrna, Szersznika, Szeroka Braci, razem ok. 76 m2.
Montaż bariery energochłonnej na ul. Orkana – 15 mb.
Remonty i utrzymanie (czyszczenie, udrożnienie) kanalizacji deszczowej, urządzeń kanalizacji deszczowej oraz przepustów i rowów odwadniających, regulacja i remont wpustów ulicznych i studni rewizyjnych kanalizacji deszczowej, ulice: Z. Kossak-Szatkowskiej, Brożka, Mennicza, Błogocka, Sadowa, Dworkowa, Jastrzębia, Zielona, Krzywa łącznie 400 mb
czyszczenie wpustów ulicznych i rowów ulic: Mickiewicza, Zaleskiego, Cegielniana, Kluckiego, Motelowa, Strzelców Podhalańskich, Wiejska, Olchowa, Barteczka, Dworkowa, Langera, Zajęcza, Kościelna, Goździków, Stary targ, Sejmowa, Błogocka, Krzywa, Sikorskiego łącznie 230 szt.
remont przyłącza kanalizacji deszczowej ul. Mennicza – 18 mb
Remonty nawierzchni asfaltowej masą asfaltową ulic Szersznika – 370 m2 ,, Reymonta – 160 m2.
Remont schodów terenowych – ul. Z. Kossak-Szatkowskiej, ul. Barteczka, ul. Szybińskiego, ul. Kościelna.
Oznakowanie pionowe – wymiana i naprawa oznakowania pionowego ulic: Jastrzębia, Szeroka, Szersznika, Rynek, Regera, Matejki, Wojska Polskiego, Srebrna, Sejmowa, Śrutarska, Kossak- Szatkowskiej, Mennicza, Olszaka, Plac Dominikański, Zajęcza, Dojazdowa, Plac Teatralny, Sikorskiego, K. Miarki, Tysiąclecia, Sienkiewicza, Strzelców Pdhalańskich, Sienkiewicza, Szybińskiego, Przechodnia, Limanowskiego, Śniegonia, Kościelna, Matejki, Szarotka, razem 104 szt.
Oznakowanie poziome farbami akrylowymi z elementami odblaskowymi, ulice: Chopina, Chrobrego, Dojazdowa, Hajduka, Jabłonna, Regera, Rudowska, Sejmowa, Sikorskiego, Solna, Stary Targ, Szeroka, Szewczyka, Szersznika, Tomnka, Tysiąclecia, Limanowskiego, Matejki, Mennicza, Ogrodowa, K. Miarki, Plac Teatralny, razem: 950 m2.
Oczyszczanie nawierzchni dróg i chodników oraz wywóz nieczystości stałych z koszy ulicznych.
Utrzymanie zieleni (wykaszanie poboczy, przydrożnych rowów, pielęgnacja, usuwanie drzew zagrażających bezpieczeństwu ruchu drogowego).
Opłaty dla Wód Polskich za odprowadzenie wód deszczowych z dróg publicznych.
Utrzymanie i remonty środków transportu, sprzętu drogowego, maszyn i urządzeń.
System Informacji Przestrzennej, w tym system geoinformacyjny (GIS) do zarządzania infrastrukturą drogową i ewidencją reklam, mieniem gminnym oraz dokumentami planistycznymi w granicach miasta Cieszyna - opłata roczna za serwis oraz przedłużenie umowy.
Wypłatę odszkodowań w związku z prowadzonymi postępowaniami w trybie przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 2003r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych.
Szczegóły dotyczące ważniejszych inwestycji realizowanych przez Miejski Zarząd Dróg przedstawiono w zakładce Inwestycje.
ul. Kamienna
ul. Zamkowa
ROZBUDOWA OŚWIETLENIA PUBLICZNEGO CIESZYNA
W ramach tego zadania:
na ul. Wiślańskiej (od ul. Braci Miłosiernych do ul. Harcerskiej) przeprowadzono:
budowę stalowych lub aluminiowych słupów oświetleniowych o wys. 8,0 metrów wraz z wysięgnikami oraz oprawami.
budowę elektroenergetycznej ziemnej linii kablowej typu YAKXS 4x25mm2.
włączenie projektowanego oświetlenia do istniejącej sieci oświetleniowej.
budowę instalacji uziemiającej projektowanej sieci oświetlenia,
wykonano dokumentację projektową oświetlenia tunelu pod drogą S52 w ciągu ul. Mlecznej,
opracowano dokumentację projektową ul. Hławiczki oraz oświetlenia schodów terenowych. trwa procedura uzyskania pozwolenia na budowę,
wykonano przewieszki nad ul. Miarki oraz montaż stylowej lampy.
Na te zadanie przeznaczono w 2023 r. środki w wysokości 213.274,14 zł.
GOSPODARKA MIESZKANIOWA
wydatki na gospodarkę mieszkaniową w 2023 r.*
2 430 381 zł
-59,76%
do roku 2022
*wydatki z budżetu Miasta
wydatki w ramach działalności ZBM sp. z o.o.
w Cieszynie w 2023 r.
w Cieszynie w 2023 r.
3 244 307 zł
W 2023 r. Spółka:
przyjęła 125 wniosków o przydział lokalu z mieszkaniowego zasobu gminy,
zawarła 57 umów najmu na lokale wchodzące w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Cieszyn,
dokonała 14 zamian mieszkań,
udzieliła 154 rodzinom obniżki czynszu z uwagi na niski dochód,
wykonała 22 eksmisje z komunalnych lokali mieszkalnych.
Zadanie z zakresu administrowania i zarządzania miejskim zasobem komunalnym realizuje Zakład Budynków Miejskich w Cieszynie Sp. z o. o. Na dzień 31.12.2023 r. zasób komunalny obejmował 86 budynków komunalnych
690 lokali mieszkalnych w budynkach komunalnych (26.853,10 m2),
819 lokali mieszkalnych w budynkach wspólnot mieszkaniowych o pow. 41.091,92 m2),
77 lokali użytkowych w budynkach komunalnych o pow. 5.026,86 m2),
164 lokali użytkowych w budynkach wspólnot mieszkaniowych o pow. 10.347,53 m2).
27 pomieszczeń gospodarczych
15 garaży
W 2023 r. Spółka wykonała, z własnych środków, remonty bieżące w budynkach stanowiących własność Gminy Cieszyn na kwotę 3.244.306,54 zł. Spółka, w ramach własnych środków, prowadziła działania zmierzające do zmiany systemu ogrzewania z likwidacją palenisk węglowych w lokalach komunalnych. W 2023 r. przeprowadziła zmianę systemu ogrzewania z pieców węglowych na inne rodzaje ogrzewania w 6 lokalach mieszkalnych.
1 509
Liczba wynajmowanych miejskich lokali mieszkalnych w 2023 r.
57
Liczba zawartych umów najmu miejskich lokali komunalnych w 2023 r.
18
Liczba rozwiązanych umów najmu miejskich lokali komunalnych w 2023 r.
375
Liczba wynajmowanych miejskich socjalnych w 2023 r.
28
Liczba zawartych umów najmu lokali socjalnych w 2023 r.
0
Liczba rozwiązanych umów najmu lokali socjalnych w 2023 r.
0,9
Grunty przekazane/sprzedane inwestorom pod budownictwo mieszkaniowe w 2023 r. (w ha)
122,0
Zasób gruntów gminnych przeznaczonych pod budownictwo mieszkaniowe
w 2023 r. (ha)
67,9
Zasób uzbrojonych gruntów gminnych przeznaczonych pod budownictwo mieszkaniowe w 2023 r. (ha)
zadanie realizowane przez spółkę ze środków i na rzecz Miasta Cieszyn
„Likwidacją niskiej emisji zanieczyszczeń w centrum Cieszyna” - przedsięwzięcie wpisane do gminnego programu rewitalizacji:
uciepłownienie budynków wspólnot mieszkaniowych z udziałem Gminy Cieszyn – koszt robót 507.284,43 zł,
zrealizowano zmianę systemu ogrzewania wraz z likwidacją palenisk węglowych w indywidualnych lokalach komunalnych w 6 budynkach wspólnot mieszkaniowych,
opracowano dokumentację techniczną i uzyskano niezbędne pozwolenia na zmianę systemu ogrzewania w lokalach mieszkalnych w 4 budynkach wspólnot mieszkaniowych celem przyszłych realizacji.
Wdrożenie programu wymiany nieefektywnych źródeł ciepła w budynkach komunalnych – Ochrona powietrza atmosferycznego i klimatu
Zadanie prowadzone przez Zakład Budynków Miejskich w Cieszynie Spółka z o.o. w imieniu Gminy Cieszyn na podstawie umowy „in-house” - wymiana nieefektywnych źródeł ciepła w budynkach komunalnych. W 2023 r. rozpoczęto realizację prac budowlanych na podstawie uzyskanych pozwoleń oraz przeprowadzonych postępowań na udzielenie zamówienia publicznego w 3 budynkach
komunalnych:
ul. Łączna 18,
ul. Nowe Miasto 8,
ul. Nowe Miasto 23a.
Łącznie w wyniku wszystkich działań dotyczących ograniczenia niskiej emisji prowadzonych przy współudziale Zakładu Budynków Miejskich w Cieszynie Spółka z o.o. oraz środków Gminy Cieszyn w latach 2015 – 2023 zlikwidowano 508 pieców opalanych paliwem stałym.
Ważniejsze inwestycje ZBM w Cieszynie Sp. z o.o.
Przebudowa witryn i remont elewacji budynków komunalnych Głęboka 53 i Głęboka 58
W 2021 r. Spółka rozpoczęła realizację programu przywracania historycznego wyglądu elewacji w parterach budynków komunalnych przy ul. Głębokiej, w tym witryn sklepowych. Wytypowano 2 pierwsze budynki do realizacji prac: Głęboka 53 i 58 oraz zlecono prace projektowe. W ścisłej współpracy z WUOZ wykonano prace badawcze, kwerendę dokumentów archiwalnych, wykonano opracowania projektowe i uzyskano wymagane zezwolenia. Podjęto decyzję o samodzielnym wykonaniu witryn meblowych przez Dział Remontowy Spółki, który został w tym celu doposażony w specjalistyczny sprzęt i materiał. W IV kwartale 2022 r. stolarnia Spółki rozpoczęła realizację warsztatową prac. W 2023 r. Dział Remontowy wykonał obie witryny i zabudował w budynkach przy ulicy Głębokiej 58 oraz Głębokiej 53. Wraz z witryną zabudowaną na elewacji budynku przy ul. Głębokiej 58 zostały wykonane i zamontowane drzwi wejściowe do budynku wkomponowane w całość witryny. Witryna na elewacji budynku przy ul. Głębokiej 53 w swoich ramach obejmuje nowe drzwi
wejściowe do lokalu użytkowego oraz istniejące drzwi wejściowe do budynku, które zostały
poddane gruntownej naprawie i renowacji. Wszystkie nowe elementy drewniane obu witryn zostały wykonane z drewna dębowego w warunkach pracowni stolarskiej Działu Remontowego, a następnie całość zabudowy została pomalowana lakierobejcami w kolorze teakowym. Prace montażowe zostały wykonane bez powiększania otworów w budynkach. Witryny zostały wyposażone w otwierane, przeszklone gabloty. Sposób wykonania i zabudowy witryn umożliwia dostęp do znajdujących się
w ścianie zewnętrznej budynku elektrycznych złączy kablowych i głównych zaworów
gazowych. Nad witrynami wykonane zostały zadaszenia w konstrukcji drewnianej, okute
blachą płaską miedzianą. Ponadto zgodnie z projektem zostały wykonane roboty remontowe ścian elewacji parterów pod zabudowanymi witrynami obejmujące m.in. iniekcje ciśnieniowe oraz tynki renowacyjne. Kamienne cokoły budynków oraz stopnie wejściowe do lokali i budynków zostały wykonane z zgodnie z projektem z piaskowca przez zewnętrzną firmę kamieniarską.
Budowa budynku wielorodzinnego przy ul. Mickiewicza wraz z infrastrukturą
Spółka rozpoczęła budowę wielorodzinnego budynku mieszkalnego na własnej działce przy ul. Mickiewicza. Jest to budynek o czterech kondygnacjach, z 16 mieszkaniami, o łącznej powierzchni ok. 957 m2. Obiekt będzie spełniać m.in. wymogi określone w Rozp. Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 4.03.2019 w sprawie standardów dotyczących przestrzennego kształtowania budynku i jego otoczenia, technologi wykonania i wyposażenia technicznego budynku oraz lokalizacji przedsięwzięć realizowanych z wykorzystaniem finansowego wsparcia z Funduszu Dopłat oraz Ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. W 2021 r. zakończono proces projektowania budynku oraz uzyskano prawomocne pozwolenie na budowę. W 2022 r. Spółka uzyskała dotację z Banku Gospodarstwa Krajowego w Warszawie w kwocie 4 902 965,98 zł. Ponadto, ze względu na wzrost kosztów inwestycji Spółka uzyskała zwiększenie kwoty dopłaty o dalszy 1 153 639,05 zł.
W dniu 9 czerwca 2022 r. podpisano umowę z wybranym wykonawcą robót – BUILDING
ENTERPRISE Sp. z o.o. Jawiszowice. Wartość umowy wynosi 6 972 000,00 zł brutto. Roboty
rozpoczęły się w lipcu 2022 r.
Aktualny stan - wykonano stan surowy zamknięty, wykonano komplet tynków wewnętrznych,
wykonano wylewki posadzkowe, wykonano roboty instalacyjne przed tynkowaniem, bardzo
zaawansowane są roboty elewacyjne, wykonano przyłącze wod-kan, wykonano przyłącze sieci
cieplnej. Prowadzona przez Spółkę inwestycja obejmująca budowę budynku wielorodzinnego przy ul.
Mickiewicza jest realizowana zgodnie z przedsięwzięciem ujętym Gminnym Programie
Rewitalizacji pod nazwą „Budowa 2 budynków mieszkalnych wielorodzinnych przy ul. Adama
Mickiewicza”. Przewidywany termin zakończenia robót: sierpień 2024 r.
ul. Głęboka
ul. Mickiewicza
Programy z obszaru pomocy społecznej
Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych Miasta Cieszyna na lata 2021-2025: Umacnianie istniejącego systemu wsparcia rodzin z dziećmi w Cieszynie
W 2023 r. z mieszkaniowego zasobu gminy Cieszyn przyznano lokale mieszkalne dla 2 wychowanków rodziny zastępczej.
Program Wspierania Rodziny Miasta Cieszyna na lata 2022 – 2024: w zakresie współpracy z innymi podmiotami i jednostkami
W 2023 r. z mieszkaniowego zasobu gminy Cieszyn przyznano lokal mieszkalny 20 rodzinom z dziećmi i 2 wychowankom rodziny zastępczej.
INFORMACJA O STANIE MIENIA GMINY CIESZYN
Informacja o stanie mienia Gminy Cieszyn obejmuje zbiór danych o majątku Gminy według stanu na dzień 31 grudnia 2023 r. i sporządzona została zgodnie z wymogami określonymi w art. 267 ust.1 pkt 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1270 z późn. zm.). Podczas sporządzania niniejszej informacji posiłkowano się również ustawą z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jednolity Dz. U. z 2023 poz. 120 z późn. zm.) oraz rozporządzeniem Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 13 września 2017 r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 342).
Dane o powierzchni oraz wartości gruntów stanowiących mienie Gminy Cieszyn, tj. stanowiących własność Gminy Cieszyn i będących w użytkowaniu wieczystym Gminy Cieszyn oraz grunty oddane w użytkowanie wieczyste.
Grunty stanowiące własność Gminy Cieszyn wg użytków gruntowych
Z powyższych danych wynika, że wśród gruntów Gminy Cieszyn największą grupę stanowią w dalszym ciągu grunty zabudowane i zurbanizowane. Ponadto sporą powierzchnię zajmują tereny komunikacyjne (drogi gminne publiczne, wewnętrzne, działki o użytkach drogowych) oraz użytki rolne.
Grunty stanowiące własność Gminy Cieszyn wg formy władania nieruchomością
Wartość majątku komunalnego będącego w dyspozycji gminnych jednostek organizacyjnych
Żłobki Miejskie
Zmiany wartości mienia komunalnego wynikają z wydatków poniesionych na zakup niezbędnego wyposażenia żłobków, m.in. odkurzacza i kosiarki a także zmiany sposobu użytkowania części Żłobka przy ul. Moniuszki 13 z przeznaczeniem na Klub Seniora.
Przedszkola
W okresie sprawozdawczym w ramach wydatków inwestycyjnych dokonano adaptacji pomieszczeń mieszkalnych na potrzeby Przedszkola nr 7 praz przebudowy i rozbudowy muru oporowego wraz z przebudową schodów przy Przedszkolu nr 16. Ponadto w przedszkolach cieszyńskich dokonano zakupu elementów placów zabaw, sprzętu komputerowego, systemów rejestracji pobytu dzieci w przedszkolu, pralki, mebli, dywanów, pomocy dydaktycznych, urządzenia wielofunkcyjnego, telefonów i kosiarki oraz programów komputerowych. Zlikwidowano natomiast ogrodzenie, sprzęt komputerowy, system rejestracji pobytu dzieci w przedszkolu, patelnię elektryczną, zamrażarkę, roboty kuchenne, kuchnie elektryczne, wyparzacze, pralki, wykładziny, radiomagnetofony, meble, zasobniki wody, telewizor, odkurzacz oraz programy komputerowe.
Szkoły Podstawowe
Zmiany wartości mienia komunalnego wynikają przede wszystkim z zakupów lub likwidacji mebli, zestawów komputerowych, pomocy dydaktycznych, wyposażenia, książek, a także modernizacji sanitariatów, zakupu infrastruktury sportowej.
Straż Miejska
W ramach zwiększenia wartości posiadanych aktywów dokonano modernizacji monitoringu wizyjnego.
Książnica Cieszyńska
Zwiększenie wartości posiadanych aktywów związane jest z zakupem środków trwałych, wyposażenia, zbiorów bibliotecznych i wartości niematerialnych i prawnych. Zmniejszenie wartości posiadanych aktywów związane jest z fizycznym zużyciem środków trwałych, wyposażenia oraz ich przekazaniem do kasacji oraz ubytkami zbiorów bibliotecznych.
Biblioteka Miejska w Cieszynie
Ujemny wpływ na stan wartości aktywów miała likwidacja zużytego, zdezaktualizowanego sprzętu elektronicznego oraz selekcja księgozbioru, natomiast zwiększenie wartości aktywów wynika z zakupu i otrzymania w darze księgozbioru.
Zespół Pieśni i Tańca Ziemi Cieszyńskiej
W 2023 r. nie nastąpiła zmiana w wartości mienia komunalnego w ww. jednostce.
Cieszyński Ośrodek Kultury „Dom Narodowy”
Zwiększenie wartości w grupie 7 wynika z otrzymania z MZD w Cieszynie przyczepy specjalnej (tzw. sceny).
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej
Zwiększenie wartości mienia komunalnego wynika z zakupu pierwszego wyposażenia Dziennego Domu Seniora, natomiast zmniejszenie z likwidacji sprzętu komputerowego i biurowego.
Dom Spokojnej Starości
W okresie sprawozdawczym nie odnotowano zmian w środkach trwałych jednostki.
Szkolne Schronisko Młodzieżowe
W okresie sprawozdawczym nie odnotowano zmian w środkach trwałych jednostki.
Zamek Cieszyn
Zwiększenie wartości majątku trwałego w 2023 r. wynikało z zakupu 2 szt. drukarek, ekranu projekcyjnego, odtwarzacza multimedialnego, projektora, przenośnej pętli indukcyjnej, zakupu doposażenia sali na potrzeby realizacji Szkoły Rzemiosł w ramach projektu Cieszyn – Miasto Samowystarczalne – szaf, stołów, taboretów, krzesła, imadła, wiertarki, gręplarki, tokarki stołowej, ostrzarki, szlifierki, lampki, stojaka na telewizor oraz telewizora z uchwytem, aluminiowego systemu wystawienniczego, mebli biurowych, zakupu w ramach projektu Human Cities: ławek, koszy na śmieci i stojaków rowerowych.
Miejski Zarząd Dróg
Zmiana wartości w grupie 1 wynika z przekazania nieruchomości przy ul. Katowickiej, Hajduka, Słonecznej, Wesołej, Bursztynowej, Pięknej, Tuwima, Lisiej, Zajęczej, Króliczej, Jeleniej, Wiewiórczej, Jeżowej, Mysiej, Popiołka, Łowieckiej, Błogockiej, Stalmacha, Kochanowskiego, 3 Maja, Zacisznej, Miedzianej, Złotej, Wiejskiej, Nikłej, Zaleskiego, Żeromskiego, Dębowej, Łukowej, Przybosia, Powstańców Śląskich, Skośnej, Słowiczej w trwały zarząd MZD, a także z wygaszenia trwałego zarządu na działce nr 50/3 obr. 44, położonej przy ul. 3 Maja. Wzrost wartości w grupie 2 wynika przede wszystkim z nabycia miejsca postojowego przy ul. Popiołka i wpustów ulicznych a także z budowy nowego oświetlenia przy ul. Wiślańskiej, remontu i przebudowy Rynku oraz chodnika przy ul. Wyższa Brama, wchodzących w skład projektu „Szlakiem Cieszyńskiego Tramwaju”. Wzrost wartości aktywów w pozostałych grupach wynika m. in. z nabycia programów komputerowych. Natomiast zmniejszenie aktywów spowodowane jest zbyciem estrady mobilnej, ciągnika Lamborghini, samochodu Kia oraz choinki wraz z elementami dekoracyjnymi.
Teatr im. Adama Mickiewicza
Wzrost wartości w grupie 1 wynika z realizacji zadania pod nazwą "Dostosowanie budynków Teatru do obecnie obowiązujących przepisów sanitarnych oraz bezpieczeństwa pożarowego, konstrukcji i użytkowania w Teatrze im. Adama Mickiewicza." W okresie sprawozdawczym jednostka zakupiła laptop i zestaw komputerowy, szafę krosową, 2 szt. odkurzaczy, 2 szt. naświetlaczy, kompresor, bindownicę, niszczarkę i gilotynę. Centrum Usług Wspólnych Zwiększenie aktywów jest skutkiem zakupu laptopa, skanera i niszczarek oraz programów komputerowych.
Urząd Miejski
Zwiększenie aktywów w grupie 1 wynika w dużej mierze ze zwiększenia wartości budynków: Ratusza UM Rynek 1, UM Kochanowskiego 14, Hali Widowiskowo-Sportowej, Domu Narodowego COK, Teatru, Domu Pogrzebowego przy ul. Katowickiej, OSP Pastwiska, a także nabycia w drodze spadkobrania części budynku mieszkalnego w Krzeszowie, garażu przy ul. Dolnej, lokalu mieszkalnego przy ul. Szymanowskiego oraz budowy Transgranicznego Centrum Informacji Turystycznej Zamkowa 1. Natomiast zmniejszenie aktywów w grupie 1 wynika ze sprzedaży lokali mieszkalnych, a także likwidacji budynku przepompowni przy ul. Fiołków. Zmiana wartości w grupie 2 spowodowana była przyjęciem drewnianej ławki w ramach projektu "Szlakiem Cieszyńskiego Tramwaju" oraz przyjęciem sieci kanalizacji sanitarnej w rejonie ul. Rudowskiej a także zwiększeniem wartości istniejących sieci kanalizacyjnych oraz przyjęciem nowych odcinków kanalizacji w rejonie ul. Barteczka a także sieci kan. san. grawit. w Krasnej. Zmniejszenie w grupie 2 wynikało z likwidacji instalacji wodociągowej przy ul. Fijołków oraz przekazania aportem do Zakładu Gospodarki Komunalnej sieci wodociągowej w rejonie ul. Mickiewicza. W grupie 4 dokonano zakupu czytników do kart płatniczych do Transgranicznego Centrum Informacji Turystycznej w ramach projektu "Szlakiem Cieszyńskiego Tramwaju", sprzętu komputerowego na potrzeby Urzędu Miejskiego a także likwidacji w Urzędzie Miejskim zużytego sprzętu komputerowego, niezdatnego do dalszego użytkowania. Zmiany w grupie 5 dotyczyły zakupu wyposażenia Transgranicznego Centrum Informacji Turystycznej, tj. urządzenia do ręcznego wytłaczania replik żetonów. W grupie 6 ujęto zakup klimatyzatora na potrzeby Urzędu Miejskiego oraz syreny do OSP Mnisztwo a także automatów wrzutowych na Dworcu przy ul. Hajduka, wyposażenia, kamery IP oraz projektora dla Transgranicznego Centrum Informacji Turystycznej w ramach projektu "Szlakiem Cieszyńskiego Tramwaju", a także budowę windy zewnętrznej przy budynku Ratusza. Zmniejszenie w grupie 6 dotyczy likwidacji zużytego sprzętu, niezdatnego do dalszego użytkowania użyczonego Komendzie Policji m.in. radiotelefony wraz z ładowarkami oraz sprzętów wyposażenia fundacji "Być Razem", tj. pralnicowirówki i prasy karuzelowej, a także przekazania aportem instalacji fotowoltaicznej do Zakładu Gospodarki Komunalnej w Cieszynie. Zmiana wartości w grupie 7 dotyczy przyjęcia ze spadku a następnie sprzedaży samochodu osobowego marki FSO Polonez a także przyjęcia repliki wagonu tramwajowego. W grupie 8 dokonano zakupu wyposażenia Transgranicznego Centrum Informacji Turystycznej, tj. mebli biurowych, stołu konferencyjnego, sprzętu AGD, ekspresu do kawy, stolików i jednocześnie zlikwidowano zużyty sprzęt komputerowy, niszczarki, będące w zasobie Urzędu Miejskiego a także sprzęt użyczony Fundacji "Być Razem", tj. stoły warsztatowe. Zmiany wartości niematerialnych i prawnych dotyczą zakupu programu na potrzeby UM, nowelizacji systemu oraz portali na użytek gminy i mieszkańców – GEOPORTAL oraz OŚRODEK, stworzenia aplikacji znajdujących się w użytkowaniu Transgranicznego Centrum Informacji Turystycznej, videomapping wyświetlany na ścianach Ratusza a także usunięcia oprogramowań antywirusowych.