REALIZOWANE POLITYKI, PROGRAMY I STRATEGIE

Niniejsza część przedstawia podsumowanie najważniejszych zadań wykonywanych w 2023 r. przez Miasto Cieszyn w związku z realizacją lokalnych polityk, programów i strategii.

25


dokumentów i programów strategicznych miasta było realizowanych w 2023 r., 




w tym:




7

z obszaru

pomocy społecznej

3

o charakterze

ogólnym


1

z obszaru 

ładu przestrzennego

2

z obszaru

gospodarki komunalnej

1

z obszaru

profilaktyki zdrowia

1

z obszaru

rewitalizacji

2

z obszaru

gospodarki mieszkaniowej

8

z obszaru

ochrony środowiska i transportu

Krótki opis realizacji

programy o charakterze ogólnym

NOWA STRATEGIA ROZWOJU

Wraz z końcem 2020 r. przestała obowiązywać Strategia Rozwoju Miasta Cieszyna 2010-2020. 

Od tamtego czasu podjęto w Mieście szereg strategii branżowych, w tym m.in. społecznych, transportowych czy środowiskowych. W 2022 r. zdecydowano się przystąpić do opracowania nowego dokumentu strategii rozwoju miasta. Przyjęto uchwałę w sprawie przystąpienia do sporządzenia Strategii Rozwoju Miasta Cieszyna do roku 2030 oraz określenia szczegółowego trybu i harmonogramu opracowania projektu Strategii, w tym trybu konsultacji. 

W 2023 r. proces opracowania dokumentu był realizowany i dobiega końca, Strategia zostanie przyjęta przez Radę Miejską Cieszyna w kwietniu 2024 r.


Strategia Rozwoju Miasta Cieszyna do 2030 r. jest najważniejszym dokumentem planistycznym, nadrzędnym w stosunku do pozostałych miejskich strategii, planów i programów, jakie opracowywane są w poszczególnych obszarach działania samorządu miejskiego. Strategia zawiera wizję rozwoju Cieszyna, a także cele strategiczne i cele operacyjne. Sformułowane kierunki działań określają, jakie narzędzia będą stosowane dla osiągnięcia założonych celów.


Biorąc pod uwagę nową perspektywę finansową Unii Europejskiej oraz konieczność dostosowania dokumentu do wymogów unijnych i dokumentów krajowych wyższego rzędu podjęto decyzję o opracowaniu dokumentu

strategicznego na kolejny okres obowiązywania z perspektywą do 2030 r. 

Prace nad dokumentem rozpoczęła podjęta przez Radę Miejską Cieszyna Uchwała Nr XLVI/549/2022 z dnia 27 października 2022 r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia Strategii Rozwoju Miasta Cieszyna do 2030 r. oraz określenia szczegółowego trybu i harmonogramu opracowania projektu Strategii, w tym trybu konsultacji.

W wyniku przeprowadzonego postępowania w sprawie zamówienia publicznego wyłoniony został wykonawca projektu Strategii, którym zostało konsorcjum wykonawców w składzie lider konsorcjum: - Kreatus Sp. z o.o. oraz partner – Akademia WSB w Dąbrowie Górniczej. W kwietniu 2023 r. została podpisana umowa z Wykonawcą, a jej realizacja zaplanowana została w ciągu 12 miesięcy.


W celu dostosowania harmonogramu prac nad Strategią do rzeczywistych terminów konieczne było wprowadzenie zmian polegających na uszczegółowieniu trybu i harmonogramu opracowania projektu Strategii, w tym trybu konsultacji, które podjęte zostały Uchwałą Nr LIII/627/23 Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 25 maja 2023 r.

Mając na względzie właściwe przygotowanie projektu Strategii powołany został Zespół ds. opracowania Strategii składający się z pracowników Urzędu Miejskiego w Cieszynie oraz miejskich jednostek wraz z kadrą kierowniczą.

Do realizacji zgodnie z harmonogramem i warunkami umowy powołany został Komitet Sterujący, w składzie: II Zastępca Burmistrza Miasta Cieszyna, naczelnik i pracownik Wydziału SRM, natomiast do współpracy nad jego opracowaniem powołany został Komitet Monitorujący składający się m.in. z kadry kierowniczej Urzędu Miejskiego w Cieszynie, do którego zaproszono również Starostę Mĕsta Český Tĕšín, Posła do Parlamentu

Europejskiego, członka Zarządu Powiatu Cieszyńskiego, przedstawicieli Rad (Powiatu, Miejskiej, Działalności Pożytku Publicznego, Seniorów, Młodzieżowej, Sportu) oraz Dziekana Wydziału Sztuki i Nauki o Edukacji

Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie.


Realizację Strategii zaplanowano w trzech etapach:


W pierwszym etapie prac, w ramach którego odbyły się 4 warsztaty partycypacyjne i otwarte spotkanie konsultacyjne, a także przeprowadzona została ankietyzacja, opracowana została Diagnoza sytuacji społecznej, gospodarczej, środowiskowej i przestrzennej miasta Cieszyna. Spotkania miały charakter otwarty, a do uczestnictwa w nich zaproszono mieszkańców, przedsiębiorców oraz przedstawicieli nauki, kultury edukacji oraz instytucji miejskich. Pierwsze spotkanie konsultacyjne odbyło się 4 września 2023 r. w Cieszyńskim Ośrodku Kultury „Dom Narodowy”.


W kolejnym etapie, w ramach którego przeprowadzone zostały we wrześniu 2023 r. kolejne 4 warsztaty konsultacyjne, a finalnie opracowany został projekt Strategii. W trakcie tego etapu, w uzgodnieniu z Regionalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska w Katowicach oraz Śląskim Państwowym Wojewódzkim Inspektorem Sanitarnym w Katowicach, odstąpiono od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko dla projektu Strategii.


Konsultacje społeczne projektu Strategii, jako element ostatniego etapu prac nad dokumentem, rozpoczęły się w dniu 26 stycznia 2024 r. Przeprowadzone zostały one zgodnie z art. 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach polityki rozwoju. Opublikowano projekt Strategii wraz z formularzem uwag, które każdy zainteresowany mógł złożyć do 1 marca 2024 r. Zaproszono również do konsultacji Zarząd Powiatu Cieszyńskiego, Starostę Czeskiego Cieszyna, Wójta Gminy Hażlach, Wójta Gminy Dębowiec, Wójta Gminy Goleszów oraz Regionalny Zarządu Gospodarki Wodnej w Gliwicach Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie. Wystąpiono również do Zarządu Województwa Śląskiego z wnioskiem o zaopiniowanie projektu Strategii w zakresie sposobu uwzględnienia ustaleń i rekomendacji w zakresie kształtowania i prowadzenia polityki przestrzennej w województwie określonych w Strategii Rozwoju Województwa. W dniu 12 lutego 2024 r. w Cieszyńskim Ośrodku Kultury „Dom Narodowy” odbyło się spotkanie konsultacyjne zorganizowane w ramach trzeciego etapu prac nad Strategią Rozwoju Miasta Cieszyna do 2030 r.. Uczestnicy spotkania zostali zapoznani z projektem Strategii oraz przeprowadzona została dyskusja.


W ramach konsultacji uzyskaliśmy pozytywną opinię Zarządu Województwa Śląskiego. Spośród pozostałych instytucji stanowisko zajął jedynie Regionalny Zarządu Gospodarki Wodnej w Gliwicach, którego sugestie zostały wykorzystane do uzupełnienia treści Strategii. W wyznaczonym terminie 1 marca br. wpłynęły uwagi od 7 osób (mieszkańców, przedsiębiorców lub przedstawicieli organizacji pozarządowych). Uwagi zostały rozpatrzone i część z nich była podstawą do uzupełnienia projektu Strategii.


Szczegółowe informacje na temat przebiegu i wyników konsultacji społecznych projektu Strategii Rozwoju Miasta Cieszyna do 2030 r., obejmujące szczegółowe rozpatrzenie wszystkich zgłoszonych uwag, zostało opublikowane na stronie internetowej www.cieszyn.pl.


Przeprowadzona została również ewaluacja trafności, przewidywanej skuteczności i efektywności realizacji Strategii. Głównym celem badania była kompleksowa ocena projektu Strategii, pozwalająca na sformułowanie

Zespołowi Wdrażającemu rekomendacji służących podniesieniu jakości dokumentu. 


Strategia Rozwoju Miasta Cieszyna do 2030 r. jest dokumentem opracowanym dla miasta i jego mieszkańców oraz podmiotów działających na jego terenie. Powstała z inicjatywy władz lokalnych, dostrzegających dalszą potrzebę rozwoju gminy z uwagi na zmieniającą się sytuację przestrzenno-społeczno-gospodarczą.

Wypracowanie głównych założeń dokumentu Strategii, w tym wprowadzenie nowego elementu, tj. struktury funkcjonalno-przestrzennej odbyło się zgodnie z przepisami i wymaganiami zawartymi w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym oraz ustawie 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju.

Ramy logiczne sformułowania celów strategicznych oparte są na wynikających z Diagnozy wyzwaniach. Zostały one uszeregowane według wymiarów rozwoju lokalnego: przestrzennego, środowiskowego, gospodarczego i społecznego. Dla każdego z nich zostały sformułowane cele strategiczne, a rozwinięciem tych celów są kierunki działania podejmowane dla ich osiągnięcia. Określając cele strategiczne i kierunki działań skupiono się na obszarach uznanych za priorytetowe dla rozwoju Cieszyna. Przyjęcie takiego założenia pozwoliło na ograniczenie zbyt dużej ilości i wyznaczenie możliwych do zrealizowania w przyjętym horyzoncie celów.

Głównym dążeniem jest to, by poprzez realizację zaplanowanych celów i kierunków Gmina Cieszyn była wspólnotą samorządową, zarządzaną w sposób przemyślany i planowany, aby kreowała coraz lepsze warunki

rozwoju, innowacyjną gospodarkę, wysoką atrakcyjność turystyczną, ale także by inspirowała do działania na różnych płaszczyznach, będąc jednocześnie dobrym i bezpiecznym miejscem życia, nauki, prowadzenia

biznesu w poszanowaniu otoczenia przyrodniczego i zdrowego środowiska.

program współpracy Gminy Cieszyn z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami działającymi w zakresie pożytku publicznego na 2023 r.

Podstawa prawna: 

Uchwała nr XLVI/544/22 Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 27 października 2022 r. w sprawie uchwalenia Programu współpracy gminy Cieszyn z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami działającymi w zakresie pożytku publicznego na 2023 r.


Cel: 

Nadrzędnym celem programu jest budowanie partnerstwa pomiędzy Gminą Cieszyn i organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego, służącego diagnozowaniu i zaspokajaniu potrzeb mieszkańców oraz wzmacnianiu aktywności społeczności lokalnych. Program obejmuje wsparcie w takich obszarach jak: sport; ochrona zdrowia; wspieranie działań na rzecz osób, rodzin i grup zagrożonych wykluczeniem społecznym; pomoc społeczna, promocja i organizacja wolontariatu; kultura i ochrona dziedzictwa narodowego; bezpieczeństwa publiczne; wspieranie działań niosących pomoc osobom chorym, starszym i niepełnosprawnym; wspierania edukacji ekologicznej wśród dzieci i młodzieży.

Realizacja w 2023 r.: 

Organizacje pozarządowe brały udział w szkoleniach i warsztatach organizowanych przez Miasto Cieszyn, które odbywały się w terminach:

W 2023 r. 6 jednostek gminnych podpisało 77 porozumień. 

Szczegółowe informacje odnośnie realizacji programu zawarto na podstronie raportu Realizacja zadań w ramach pożytku publicznego.

Animacja wspólnego logo Cieszyna i Czeskiego Cieszyna. 

Strategia współpracy transgranicznej Cieszyna i Czeskiego Cieszyna w kontekście rozwoju Euroregionu ŚlĄsk Cieszyński

Logo "współpracy transgranicznej Cieszyna i Czeskiego Cieszyna".

Podstawa prawna: 

Strategia jest realizowana dzięki współpracy Cieszyna i Czeskiego Cieszyna oraz Stowarzyszenia Rozwoju i Współpracy Regionalnej „Olza” z siedzibą w Cieszynie i Regionalnego Stowarzyszenia Współpracy Terytorialnej Śląska Cieszyńskiego z siedzibą w Czeskim Cieszynie w ramach projektu „Český Těšin/Cieszyn INEurope”.

Cel: 

Projekt ma na celu wykreowanie w Cieszynie i Czeskim Cieszynie funkcjonalnej przestrzeni współżycia społecznego, życia kulturalnego oraz wzajemnego poznawania się na bazie transgranicznej platformy współpracy samorządów i euroregionu. Długoterminowym celem rozwoju współpracy transgranicznej pomiędzy Cieszynem i Czeskim Cieszynem jest dążenie do utworzenia Europejskiego Ugrupowania Współpracy Terytorialnej z udziałem obu miast oraz ich partnerów - stowarzyszeń OLZA i RSTS. 

Realizacja w 2023 r.: 

Odbywały się spotkania transgranicznych grup roboczych, zespołu stałego oraz posiedzenia Rady Miejskiej Cieszyna i Zastupitelstva města Český Těšín. Kontynuowano projekt "Szlakiem Cieszyńskiego Tramwaju - rozwój transgranicznej turystyki".

Kolaż zdjęć.
Projekt pn. „Szlakiem Cieszyńskiego Tramwaju – rozwój transgranicznej turystyki”.

W ramach projektu "Szlakiem Cieszyńskiego Tramwaju - rozwój transgranicznej turystyki" realizowano następujące zadania:

Ponadto opracowano projekty graficzne metalowych tablic pulpitowych na trasie cieszyńskiego tramwaju czy też tablicy początkowej/końcowej Szlaku Cieszyńskiego Tramwaju. 16 grudnia 2022 r. podpisano umowę na wykonanie i posadowienie repliki tramwaju. Pierwszy etap prac zakończono już na początku 2023 r.

Końcowym efektem projektu będzie odtworzenie trasy i oznaczenie transgranicznego szlaku cieszyńskiego tramwaju jako podstawy nowego wspólnego transgranicznego produktu turystycznego.

Projekt został ukończony w 2023 r. Całkowite wydatki (dla obu miast) w ramach projektu to 4.887.931,20 Euro, z czego wydatki dla Miasta Cieszyna wynoszą 3.278.186,64 Euro Na zadanie „Szlakiem cieszyńskiego tramwaju – rozwój transgranicznej turystyki” w ramach Programu współpracy transgranicznej Interreg V-A Republika Czeska – Polska Miasto Cieszyn otrzymało w 2022 r. dofinansowanie 566.355,05 zł.

Zdjęcie przedstawia drewniana konstrukcję wagonu - zdjęcie od środka.
Zdjęcie drewnianej konstrukcji wagonu.
Zdjęcie mężczyzny trzymającego drewniany element.

programy Z OBSZARU POMOCY SPOŁECZNEJ

Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych Miasta Cieszyna na lata 2021-2025

Podstawa prawna: 

Uchwała Nr XXXII/376/21 Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 30 września 2021 r. 

Cel: 

Celem głównym Strategii jest stworzenie wszystkim mieszkańcom Cieszyna warunków do aktywnego udziału w życiu społeczności lokalnej na miarę potrzeb i możliwości.

Realizacja w 2023 r.: 

W ramach Strategii podejmowano działania w obrębie poszczególnych celów  strategicznych:

Logo "Cieszyńska Rada Seniorów".
Program "Wspieraj seniora".
Logo "Cieszyńska Karta Dużej Rodziny".
Zdjęcie młodzieży przy metalowym wagonie.
Grafika "Stop przemocy - spróbuj inaczej".
Plakat "Informator o ośrodkach".

Program Wspierania Rodziny Miasta Cieszyna na lata 2022 – 2024

Podstawa prawna: 

Uchwała Nr XXXIII/393/21  Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 28 października 2021  r.

Cel: 

Nadrzędnym celem programu jest stworzenie spójnego systemu wsparcia rodzin zamieszkałych na terenie Miasta Cieszyn, które przeżywają trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych.

Realizacja w 2023 r.: 

Realizatorem programu był Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej oraz inne jednostki organizacyjne miasta. W realizację zadań, zawartych w programie, zaangażowane były też organizacje pozarządowe oraz kościoły. 

Program "Cieszyńska Karta Dużej Rodziny"

Cieszyńska Karta Dużej Rodziny.

Program jest elementem realizowanej przez gminę polityki społecznej i prorodzinnej. 


Program został przyjęty do realizacji na mocy Uchwały Nr XV/122/15 Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 29 października 2015 r. w sprawie programu pn. "Cieszyńska Karta Dużej Rodziny" (z późn. zm.).


Niniejszy program ma na celu wspieranie rodzin wielodzietnych, umacnianie roli rodziny oraz zwiększanie szans rozwojowych i życiowych dzieci oraz młodzieży z rodzin wielodzietnych.

cieszyńska karta dużej rodziny - INFORMACJE

Panorama miasta.
Zdjęcie białego budynku.

KORZYŚCI Z POSIADANIA 

Cieszyńskiej karty dużej rodziny

Jednostki miejskie oferujące zniżki w ramach Programu pn. „Cieszyńska Karta Dużej Rodziny":


Partnerzy Programu Cieszyńska Karta Dużej Rodziny.

PEŁNA i aktualizowana LISTA partnerów Programu 

281

Liczba wydanych kart 

w 2023 r.

1

Liczba nowych partnerów programu

Gminny Program Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie i Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie Miasta Cieszyna na lata 2021-2024

Podstawa prawna: 

Uchwała Nr XXIII/266/20 Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 26 listopada 2020 r. 

Cel: Celem głównym Programu było ograniczenie zjawiska przemocy w rodzinie i problemów z nim związanych na terenie gminy Cieszyn.

Za realizację Programu odpowiedzialny był Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Cieszynie oraz Zespół Interdyscyplinarny do spraw przeciwdziałania przemocy domowej, we współpracy z instytucjami i organizacjami wchodzącymi w skład Zespołu

Cele szczegółowe: 

Realizacja w 2023 r.: 

Na realizację Programu przeznaczono kwotę w wysokości 208.917,63 zł

Program osłonowy „Pomoc w zakresie dożywiania na terenie Gminy Cieszyn” na lata 2019-2023

Podstawa prawna: 

Uchwała Nr V/46/19 Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 27 lutego 2019 r. 

Cel: 

Celem programu jest zapewnienie posiłku mieszkańcom Miasta Cieszyn, którzy potrzebują tego rodzaju wsparcia. Program jest elementem polityki społecznej Gminy Cieszyn w zakresie poprawy poziomu życia osób objętych wsparciem w ramach programu,  poprawy stanu zdrowia dzieci i uczniów oraz kształtowania właściwych nawyków żywieniowych.



Program "Posiłek w szkole i w domu".

Realizacja w 2023 r.: 

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Cieszynie, w ramach Programu osłonowego „Pomoc w zakresie dożywiania” na terenie Gminy Cieszyn” na lata 2019 – 2023 finansował żywienie (obiady w szkołach, posiłki w przedszkolach i żłobkach) dla 44 dzieci, w tym dla 17 dzieci do czasu rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej, 27 uczniów do czasu ukończenia szkoły podstawowej lub szkoły ponadpodstawowej. 

Dotacja z budżetu państwa w ramach programu „Posiłek w szkole i w domu” wyniosła 146.305,00 zł.

polityka senioralna gminy Cieszyn na lata 2023-2026

Podstawa prawna: 

Uchwała nr LIII/626/23 Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 25 maja 2023 r. 

Cel: 

Wsparcie seniorów poprzez zapewnienie możliwości aktywnego spędzania czasu przez osoby starsze, wspieranie inicjatyw na rzecz seniorów oraz integracja i wspieranie środowiska osób starszych. Polityka ta jest odzwierciedleniem ogólnej tendencji starzenia się społeczeństwa, w przypadku Miasta Cieszyn spadkiem liczby mieszkańców.

Realizacja w 2023 r.:  

Działania związane z realizacją polityki senioralnej prowadzą m.in. jednostki miejskie, Cieszyńska Rada Seniorów, współpracująca z władzami miasta przy opiniowaniu i rozstrzyganiu zagadnień dotyczących seniorów, jak również organizacje pozarządowe, którym miasto zleca realizację zadań z zakresu polityki społecznej i przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu oraz podmioty zewnętrzne. 

W 2023 r. kontynuowano działania związane z realizacją Polityki Senioralnej Gminy Cieszyn:

Opieka 75+ była realizowana program wspierał finansowo gminę w realizacji zadania świadczenia usług opiekuńczych i specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób po 75 r. życia. Finansowana z budżetu państwa - 50% oraz budżetu gminy - 50%.

Korpus Wsparcia Seniorów realizacja poprzez pomoc seniorom w formie wolontariatu - 5 wolontariuszy świadczyło usługi wolontariackie dla 3 osób starszych.


Program "Cieszyńska Karta Seniora"

„Ogólnopolska Karta Seniora”

Miasto Cieszyn przystąpiła do programu „Ogólnopolska Karta Seniora”, którego organizatorem jest Stowarzyszenie MANKO, wydawca magazynu „Głos Seniora”.


Program jest elementem realizowanej przez miasto polityki społecznej, mającej na celu wsparcie seniorów. Posiadanie Karty Seniora umożliwia korzystanie ze zniżek oferowanych przez ponad 2.500 zarejestrowanych Partnerów Programu. 


Zniżki dla seniorów oferują także miejskie jednostki organizacyjne.

cieszyńska KARTA seniora - INFORMACJE PODSTAWOWE

Zdjęcie osób spacerujących w parku.
Zdjęcie przedstawia koryto rzeki.

KORZYŚCI Z POSIADANIA 

Cieszyńskiej karty seniora

Jednostki organizacyjne Miasta Cieszyn oferujące zniżki w ramach Programu pn. „Cieszyńska Karta Seniora":


 Partnerzy Programu NA TERENIE CIESZYNA - sprawdź!

295

Liczba wydanych kart 

w 2023 r.

programy Z OBSZARU profilaktyki ZDROWIA

Gminny program profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania narkomanii miasta Cieszyna na 2023 r.

Podstawa prawna: 

Uchwała Nr XXXIII/394/21 Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 28 października 2021 r. 

Uchwała Nr XXXVIII/461/22 Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 31 marca 2022 r.

Cel: 

Dokument obejmuje działania profilaktyczne oraz zmierzające do minimalizacji szkód społecznych i indywidualnych, które są skutkiem nadużywania środków psychoaktywnych. Program ma także na celu podniesienie wiedzy mieszkańców w zakresie problemów związanych z używaniem środków psychoaktywnych oraz udzielenie pomocy osobom i rodzinom, które zmierzają się z problemem uzależnień. Ważnym elementem programu jest także prowadzenie działań profilaktycznych w placówkach oświatowych miasta.

Realizacja w 2023 r.: 

W ramach programu  podejmowano działania w obrębie zdefiniowanych celów, m.in.:

W ramach Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii Miasta Cieszyna na 2023 r. na przeciwdziałanie alkoholizmowi wydatkowano kwotę 1 145.137,18 zł natomiast zwalczanie narkomanii kwotę 46.299,92 zł.

Środki te pochodziły z opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych.

Zdjęcie wagonu z napisem Revolution Train

programy Z OBSZARU ŁADU PRZESTRZENNEGO

STUDIUM UWARUNKOWAŃ I KIERUNKÓW ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO MIASTA CIESZYNA 

Podstawa prawna: 

Uchwała Nr XXVIII/270/16 Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 29 grudnia 2016 r. 

Cel: 

Studium określa politykę przestrzenną miasta, w tym lokalne zasady zagospodarowania przestrzennego. Dokument ten nie jest prawem miejscowym, tj. nie zawiera przepisów powszechnie obowiązujących, ale jego ustalenia są  wiążące przy sporządzaniu miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.

Cieszyn - MPZP.

Realizacja w 2023 r.: 

Polityka przestrzenna miasta ustalona w Studium realizowana jest poprzez opracowywanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. 

Na obszarze miasta Cieszyna obowiązuje 25 miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, które obejmują ok. 69 % powierzchni miasta. 

Miejscowe Plany Zagospodarowania Przestrzennego Miasta Cieszyna dostępne są pod po kliknięciu w link.

programy Z OBSZARU GOSPODARKI MIESZKANIOWEJ

program gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy Cieszyn

Podstawa prawna: 

Uchwała Nr XI/111/19 Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 26 września 2019 r. w sprawie określenia zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Cieszyn

Uchwała Nr LVIII/696/23 Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 30 listopada 2023 r. w sprawie programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Cieszyn

Cel: 

Program ma na celu tworzenie warunków, które zapewnią mieszkańcom zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych. Realizacja, przez Gminę Cieszyn, polityki rozwoju mieszkalnictwa komunalnego poprzez tworzenie zasobu mieszkaniowego, uchwalanie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład tego zasobu, zawieranie umów najmu, podejmowanie działań pozwalających na utrzymanie w należytym stanie technicznym zasobu mieszkaniowego Gminy Cieszyn, przede wszystkim poprzez realizację remontów i inwestycji, opracowanie polityki czynszowej obowiązującej w Gminie Cieszyn, podejmowanie działań mających na celu racjonalne gospodarowanie mieszkaniowym zasobem Gminy Cieszyn. Zadania związane z zabezpieczaniem potrzeb mieszkaniowych wspólnoty samorządowej gminy Cieszyn, w tym administrowanie i zarządzanie budynkami i lokalami stanowiącymi własność gminy wykonuje jednoosobowa spółka gminy.

Realizacja w 2023 r.: 

Zadania z zakresu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Cieszyn realizuje Zakład Budynków Miejskich w Cieszynie. W 2023 r. spółka:

Gmina Cieszyn posiadała zasób mieszkaniowy składający się z:

W 2023 r. Spółka wykonała, z własnych środków, remonty bieżące w budynkach stanowiących własność Gminy Cieszyn na kwotę - 3.244.306,54 zł.

Inwestycja przy ul. Mickiewicza - plac budowy.

Inwestycja przy ul. Mickiewicza

System Zamiany Mieszkań — podstrona uruchomiona przez ZBM Cieszyn.

System Zamiany Mieszkań — podstrona uruchomiona przez ZBM Cieszyn

programy Z OBSZARU GOSPODARKI KOMUNALNEJ

Wieloletni plan rozwoju i modernizacji urządzeń kanalizacyjnych zlokalizowanych na terenie Miasta Cieszyna na lata 2018–2024

Podstawa prawna: 

Uchwała Nr III/17/18 Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 20 grudnia 2018 r. 

Cel:  

W ramach sporządzonego dokumentu określono planowane inwestycje i poziom nakładów planowanych na ich realizację, uzasadnienie konieczności ich realizacji oraz określenie zakresów rzeczowych prac nakładów finansowych na planowane prace.

Realizacja w 2023 r.: 

Zgodnie Wieloletnim planem rozwoju i modernizacji urządzeń kanalizacyjnych na terenie Miasta Cieszyna na lata 2018-2024 zadania związane z  Programem realizował ZGK w Cieszynie Sp. z o.o.. Podjęto następujące działania:

Całkowita wartość inwestycji: 996.387,62 zł netto. 

PROGRAM LOKALNYCH INICJATYW INFRASTRUKTURALNYCH

Podstawa prawna: 

Uchwała nr XXVII/313/21 Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 25 marca 2021 r.

Cel: 

Celem programu jest stworzenie możliwości przyspieszenia realizacji oczekiwanych przez inicjatorów (osób prawnych i przedsiębiorców nie mających osobowości prawnej) przedsięwzięć inwestycyjnych lub remontowych, w stosunku do obowiązujących planów finansowych Miasta Cieszyna.

Realizacja w 2023 r.: 

W ramach inicjatyw infrastrukturalnych została podpisana 1 umowa z przedsiębiorcą na realizację inwestycji pn. budowa sieci kanalizacji sanitarnej w rejonie ul. Barteczka w Cieszynie.

gminny program opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Cieszyn w 2023 r.

Podstawa prawna: 

Uchwała Nr LI/610/2023 Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 30 marca 2023 r.  

Cel: 

Program ma na celu ograniczenie zjawiska bezdomności zwierząt domowych i gospodarskich oraz zapewnienie właściwej opieki bezdomnym zwierzętom domowym i gospodarskim. Zadaniem programu jest także z ograniczenie niekontrolowanego rozrodu zwierząt i edukację społeczeństwa w zakresie obowiązków spoczywających na właścicielach zwierząt.

Realizacja w 2023 r.: 

W ramach programu podjęto działania w ramach poszczególnych obszarów:

Działania edukacyjne związane z poszukiwaniem właścicieli dla bezdomnych zwierząt:

programy Z OBSZARU OCHRONY ŚRODOWISKA i transportu

Zdjęcie przedstawia loga.

Programy „Śląskie. Przywracamy błękit” i „Czyste powietrze” oraz ekodoradca

Podstawa prawna: 

Gmina Cieszyn w 2023 r. realizowała wskazane programy. 

Cel: 

W ramach programu Gmina otrzymuje środki finansowe na zatrudnienie tzw. ekodoradcy (w wymiarze 0,5 etatu). W dniu 8 sierpnia  2022 r. w Urzędzie Miejskim w Cieszynie został zatrudniony została ekodoradca w wymiarze 1,0 etatu.

Za zasadne uznano sfinansowanie 0,5 etatu ze środków własnych budżetu miasta, z uwagi na szeroki zakres zadań i obowiązków, jakie samorząd gminny winien realizować w zakresie działań dotyczących jakości powietrza, ograniczenia niskiej emisji i efektywności energetycznej oraz wsparcie finansowe, jakie Gmina otrzymuje z WFOŚiGW w Katowicach na działania związane z realizacją programu "Czyste Powietrze".

Realizacja w 2023 r.: 

Ekodoradca w ramach swoich zdań:

Plakat "Europejski Tydzień Redukcji Odpadów".

gminny program ochrony środowiska miasta Cieszyna

Podstawa prawna: 

Gminny Program Ochrony Środowiska wymaga aktualizacji, przy czym prace z tym związane zostały zaplanowane po opracowaniu i przyjęciu przez Radę Miejską Cieszyna (w latach 2022-2023) trzech kluczowych dla obszaru ochrony środowiska dokumentów strategicznych i programowych:

Cel: 

Program - jako podstawowe narzędzie prowadzenia polityki ekologicznej - obejmuje działania w wielu obszarach (m.in. w zakresie infrastruktury i gospodarki komunalnej), których celem jest poprawa stanu środowiska i jego ochrona przed degradacją oraz zrównoważone zarządzanie zasobami naturalnymi.

Realizacja w 2023 r.: 

W 2023 r. realizowano następujące przykładowe działania w ramach celów określonych w GPOŚ:

Miejski Plan Adaptacji do zmian klimatu dla Miasta Cieszyna do  2030 r.

Podstawa prawna: 

Uchwała nr L/603/23 Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 23 lutego 2023 r. w sprawie przyjęcia "Miejskiego Planu Adaptacji do zmian klimatu dla Miasta Cieszyna do roku 2030".

Cel: 

Nadrzędnym celem Miejskiego Planu Adaptacji do zmian klimatu jest zwiększenie odporności miasta na prognozowane zmiany klimatu wraz z ich konsekwencjami do 2030 r. Działania adaptacyjne mają na celu redukcję podatności poszczególnych sektorów miasta na konsekwencje wywołane zmianami klimatu. Zaplanowane działania na rzecz adaptacji do zmian klimatu w Cieszynie powinny być spójne z zasadami zrównoważonego rozwoju oraz prowadzić do rozwoju gospodarczego miasta w harmonii ze środowiskiem naturalnym i uwzględniając potrzeby przyszłych pokoleń. Wyznaczono cele strategiczne, które zakładają:

Realizacja w 2023 r.: 

Realizacja MPA w 2023 r. (wybrane działania):

Ostatecznie zrealizowanych zostało 12 przedsięwzięć z zakresu gospodarki ściekowej oraz 6 z zakresu retencji wód opadowych, a kwota wypłaconych i rozliczonych w roku budżetowym dotacji wyniosła 50.328,95 zł.


Plan Gospodarki Niskoemisyjnej Cieszyna

Podstawa prawna: 

Uchwała Nr XLVII/558/22 Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 24 listopada 2022 r.

Cel: 

Celem niniejszego dokumentu jest przedstawienie zakresu działań możliwych do realizacji w związku z ograniczeniem zużycia energii finalnej oraz zmniejszeniem emisji zanieczyszczeń oraz gazów cieplarnianych do atmosfery. Cel ten jest zbieżny z dotychczasową polityką energetyczną Cieszyna, jego realizacja wpisuje się w dotychczasowe funkcje poszczególnych wydziałów Urzędu Miejskiego oraz jednostek organizacyjnych miasta. Celem dokumentu jest przedstawienie wyników inwentaryzacji emisji zanieczyszczeń gazów cieplarnianych oraz analiza działań proponowanych do realizacji.

Plan Gospodarki Niskoemisyjnej Cieszyna na lata 2022-2030

Realizacja w 2023 r.: 

Realizowano szereg działań wpisujących się w cele i zadania PGN obowiązującego 2020 r., a których większość jest kontynuowana w PGN uchwalonym w 2022 r.:

W ramach Stowarzyszenia Polskiej Sieci „Energia Cites” w 2023 r. Gmina Cieszyn uczestniczyła w następujących projektach:

Cieszyński Klaster Energii

Cele i zakres działania Klastra to:

Podstawowymi spodziewanymi efektami działalności Klastra są:

Budowa dwóch budynków mieszkalnych wielorodzinnych 

Realizator: Zakład Budynków Miejskich/Wydział ZPiF

Wydział ZPiF zlecił opracowanie dokumentacji projektowej jednego energooszczędnego budynku mieszkalnego. Dokumentacja ta została dofinansowana w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2014-2020. 

W ramach realizacji drugiego budynku w lipcu 2022 r. rozpoczęto roboty budowlane. W ramach realizowanych prac w 2023 r. wykonano stan surowy zamknięty, komplet tynków wewnętrznych, wylewki posadzkowe, roboty instalacyjne przed tynkowaniem, w ponad 90% roboty elewacyjne,  przyłącze wod-kan, sieci cieplnej. Zakończenie robót budowlanych zaplanowane zostało na III kwartał 2024 r. Zadanie realizowane jest w całości przez ZBM Sp. z o. o. ze środków własnych i dotacji BGK. Spółka uzyskała na budowę dotację w wysokości 6.056.605,03 zł.

Program usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest na terenie Gminy Cieszyn na lata 2013-2032

Podstawa prawna: 

Uchwała Nr XXVIII/297/13 Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 31 stycznia 2013 r.

Cel: Program ma na celu zaplanowanie bezpiecznego dla zdrowia mieszkańców i środowiska naturalnego usunięcia wyrobów zawierających azbest z obszaru gminy.

Realizacja w 2023 r.: 

Monitoring postępów w usuwaniu wyrobów zawierających azbest prowadzony jest od 2006 r. na podstawie informacji przedkładanych Burmistrzowi Miasta Cieszyna przez właścicieli nieruchomości, na których usunięto wyroby zawierające azbest bądź przez uprawnione firmy realizujące prace związane z usuwaniem azbestu.

strategia elektromobilności miasta Cieszyna na lata 2020-2030

Podstawa prawna: 

Uchwała Nr XIX/213/20 Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 25 czerwca 2020 r. 

Cel: 

Celem głównym Strategii Elektromobilności Miasta Cieszyna w latach 2020-2030 jest ograniczenie na obszarze Miasta Cieszyna emisji CO2  pochodzącej z publicznego i prywatnego transportu samochodowego. Dla realizacji wyznaczonego celu konieczne jest podjęcie działań w wielu sferach: transportowej, infrastrukturalnej, środowiskowej oraz w sferze świadomości społecznej użytkowników środków transportu i infrastruktury komunikacyjnej. 

Realizacja w 2023 r.: 

Grafika "Partnerska Inicjatywa Miasta".

Plan transportowy cieszyńskiej komunikacji zbiorowej

Podstawa prawna: 

Uchwała Nr XXXVII/454/22 Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 24 lutego 2022 r. 

Cel: 

Celem Planu transportowego cieszyńskiej komunikacji zbiorowej jest zapewnienie efektywnych przewozów o charakterze użyteczności publicznej, realizowanych na obszarze gminy Cieszyn oraz Gmin, z którymi zawarte zostały porozumienia międzygminne w zakresie organizacji publicznego transportu zbiorowego, przy zachowaniu zasad zrównoważonego rozwoju transportu oraz z uwzględnieniem potrzeb transportowych mieszkańców.

W ten sposób Plan transportowy umożliwi rozwój organizowanego przez Gminę Cieszyn publicznego transportu zbiorowego, który stanie się realną alternatywą dla transportu indywidualnego dzięki dostępności, jakości i efektywności działania. Proces rozwoju publicznego transportu zbiorowego będzie przebiegał z uwzględnieniem potrzeb osób o ograniczonej mobilności (niepełnosprawnych i z dysfunkcjami ruchowymi oraz zagrożonych wykluczeniem społecznym), a także aspektów dotyczących środowiska naturalnego.

Plan transportowy cieszyńskiej komunikacji zbiorowej.

programy Z OBSZARU REWITALIZACJI

gminny program rewitalizacji miasta Cieszyna do  2026 r.

Podstawa prawna: 

Uchwała Nr XXXVIII/367/17 Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 26 października 2017 r. w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Rewitalizacji Miasta Cieszyna do  2026 r.

Cel: 

Celem programu jest realizacja przedsięwzięć rewitalizacyjnych, które wpłyną na poprawę jakości życia mieszkańców.

Poniżej wymienione i opisane działania podejmowane w ramach Programu w 2023 r.: 

W 2023 r. w ramach projektu pn.: „Szlakiem cieszyńskiego tramwaju – rozwój transgranicznej turystyki” zostały zakończone wszystkie działania realizowanych zadań inwestycyjnych.

Koszt realizacji zadania w roku 2023 wyniósł 7.183.578,26 zł, w tym dofinansowanie w ramach Programu Interreg V-A Republika Czeska – Polska 2014-2020 wyniosło 5.775.937,54 zł i stanowi 80% poniesionych kosztów. 

Koszt realizacji ww. działań wyniósł 10.120.700,46 zł, w tym dofinansowanie w ramach Programu Interreg V-A Republika Czeska – Polska 2014-2020 wyniosło 689.378,28 zł. 

Koszt realizacji wszystkich działań podjętych w ramach projektu wyniósł 2.859.945,59 zł.

 Łączny koszt realizowanego 2023 r. projektu wyniósł 20.164.224,31 zł, w tym dofinansowanie z budżetu UE wyniosło 6.465.315,82 zł.

Obszar rewitalizacji miasta Cieszyna do roku 2026 - mapka.

W 2023 r. kontynuowano działania dotyczące likwidacji niskiej emisji poprzez uciepłownienie śródmieścia Cieszyna.

 W ramach realizacji zadania przez Zakład Budynków Miejskich Sp. z o.o. wykonano uciepłownienie kolejnych 2 budynków wspólnot mieszkaniowych z udziałem własności Gminy Cieszyn. Zakres zadania inwestycyjnego obejmował budynki przy ul. Olszaka 1 (5 mieszkań oraz 7 lokali użytkowych) i Olszaka 3 (5 mieszkań), które podłączone zostały do sieci ciepłowniczej, wykonano roboty adaptacyjne pomieszczenia na węzeł cieplny, wewnętrzne instalacje centralnego ogrzewania i ciepłej wody użytkowej w częściach wspólnych i w lokalach mieszkalnych. Ponadto wykonano zmianę systemu ogrzewania w 15 pojedynczych lokalach, zlokalizowanych w śródmieściu Cieszyna. Ogrzewanie elektryczne wykonano w 6 lokalach mieszkalnych, instalacje centralnego ogrzewania zasilane z kotła gazowego wykonano w 7 lokalach mieszkalnych i 2 lokalach użytkowych. Opracowano dokumentację techniczną dla realizacji zmiany sposobu ogrzewania w 5 pojedynczych lokalach mieszkalnych w budynkach wspólnot mieszkaniowych przy ul. Głębokiej. Realizację zaplanowano w 2024 r. Koszt związany z realizacją ww. działań wyniósł: 909.204,48 zł. W ramach programu wymiany nieefektywnych źródeł ciepła w budynkach komunalnych – Ochrona powietrza atmosferycznego i klimatu w 2023 r. wykonano prace w 3 budynkach, przy ulicach: 

Koszt związany z realizacją ww. działań wyniósł: 474.622,21 zł. 

Równolegle z pracami związanymi z dociepleniem oraz budową instalacji wewnętrznych, prowadzone były prace związane z budową przyłącza sieci cieplnej do budynku przy ul. Łącznej 18 oraz węzłów cieplnych w budynkach przy ul. Łącznej 18 oraz przy ul. Olszaka 1 i 3. W ramach działań prowadzonych przez Wydział Ochrony Środowiska i Rolnictwa przeprowadzone zostały badania powietrza wraz z kampanią informacyjno-edukacyjną (poniesione koszty: 10.295 zł) oraz działania w ramach projektu „Śląskie. Przywracamy błękit”, które związane były z zorganizowaniem kampanii informacyjno-edukacyjnych oraz wykonaniem materiałów edukacyjnych (poniesione koszty: 16.999,99 zł, w tym z UE: 16.149,99 zł).

miejska inicjatywa działania (MID) miasta Cieszyna

Podstawa prawna: 

Zarządzenie nr 0050.693.2019 Burmistrz Miasta Cieszyna z dnia 14 października 2019 r.

Cel: 

Miejska Inicjatywa Działania to element programu Partnerska Inicjatywa Miast. Miejska Inicjatywa Działania (MID) jest dokumentem opisującym ścieżkę dojścia do rozwiązania wybranego problemu na poziomie lokalnym w każdym mieście oraz zawiera propozycje konkretnych rozwiązań i projektów, które mają doprowadzić do konkretnych działań miasta oraz uczestników Lokalnego Partnerstwa. 

Kluczowym zagadnieniem w pracach nad MID dla Cieszyna była komunikacja miejska, ale również inne zagadnienia z szeroko rozumianej mobilności miejskiej (np. transport kolejowy, transport zbiorowy powiatowy, parkingi, ścieżki rowerowe).

Realizacja w 2023 r.: 

W ramach celu operacyjnego 1.1 „Podniesienie jakości i niezawodności taboru autobusowego” określonego w MID, realizowano działania związane z wymianą taboru na autobusy niskoemisyjne: