REALIZOWANE POLITYKI, PROGRAMY I STRATEGIE
Niniejsza część przedstawia podsumowanie najważniejszych zadań wykonywanych w 2023 r. przez Miasto Cieszyn w związku z realizacją lokalnych polityk, programów i strategii.
25
dokumentów i programów strategicznych miasta było realizowanych w 2023 r.,
w tym:
7
z obszaru
pomocy społecznej
3
o charakterze
ogólnym
1
z obszaru
ładu przestrzennego
2
z obszaru
gospodarki komunalnej
1
z obszaru
profilaktyki zdrowia
1
z obszaru
rewitalizacji
2
z obszaru
gospodarki mieszkaniowej
8
z obszaru
ochrony środowiska i transportu
Krótki opis realizacji
programy o charakterze ogólnym
NOWA STRATEGIA ROZWOJU
Wraz z końcem 2020 r. przestała obowiązywać Strategia Rozwoju Miasta Cieszyna 2010-2020.
Od tamtego czasu podjęto w Mieście szereg strategii branżowych, w tym m.in. społecznych, transportowych czy środowiskowych. W 2022 r. zdecydowano się przystąpić do opracowania nowego dokumentu strategii rozwoju miasta. Przyjęto uchwałę w sprawie przystąpienia do sporządzenia Strategii Rozwoju Miasta Cieszyna do roku 2030 oraz określenia szczegółowego trybu i harmonogramu opracowania projektu Strategii, w tym trybu konsultacji.
W 2023 r. proces opracowania dokumentu był realizowany i dobiega końca, Strategia zostanie przyjęta przez Radę Miejską Cieszyna w kwietniu 2024 r.
Strategia Rozwoju Miasta Cieszyna do 2030 r. jest najważniejszym dokumentem planistycznym, nadrzędnym w stosunku do pozostałych miejskich strategii, planów i programów, jakie opracowywane są w poszczególnych obszarach działania samorządu miejskiego. Strategia zawiera wizję rozwoju Cieszyna, a także cele strategiczne i cele operacyjne. Sformułowane kierunki działań określają, jakie narzędzia będą stosowane dla osiągnięcia założonych celów.
Biorąc pod uwagę nową perspektywę finansową Unii Europejskiej oraz konieczność dostosowania dokumentu do wymogów unijnych i dokumentów krajowych wyższego rzędu podjęto decyzję o opracowaniu dokumentu
strategicznego na kolejny okres obowiązywania z perspektywą do 2030 r.
Prace nad dokumentem rozpoczęła podjęta przez Radę Miejską Cieszyna Uchwała Nr XLVI/549/2022 z dnia 27 października 2022 r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia Strategii Rozwoju Miasta Cieszyna do 2030 r. oraz określenia szczegółowego trybu i harmonogramu opracowania projektu Strategii, w tym trybu konsultacji.
W wyniku przeprowadzonego postępowania w sprawie zamówienia publicznego wyłoniony został wykonawca projektu Strategii, którym zostało konsorcjum wykonawców w składzie lider konsorcjum: - Kreatus Sp. z o.o. oraz partner – Akademia WSB w Dąbrowie Górniczej. W kwietniu 2023 r. została podpisana umowa z Wykonawcą, a jej realizacja zaplanowana została w ciągu 12 miesięcy.
W celu dostosowania harmonogramu prac nad Strategią do rzeczywistych terminów konieczne było wprowadzenie zmian polegających na uszczegółowieniu trybu i harmonogramu opracowania projektu Strategii, w tym trybu konsultacji, które podjęte zostały Uchwałą Nr LIII/627/23 Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 25 maja 2023 r.
Mając na względzie właściwe przygotowanie projektu Strategii powołany został Zespół ds. opracowania Strategii składający się z pracowników Urzędu Miejskiego w Cieszynie oraz miejskich jednostek wraz z kadrą kierowniczą.
Do realizacji zgodnie z harmonogramem i warunkami umowy powołany został Komitet Sterujący, w składzie: II Zastępca Burmistrza Miasta Cieszyna, naczelnik i pracownik Wydziału SRM, natomiast do współpracy nad jego opracowaniem powołany został Komitet Monitorujący składający się m.in. z kadry kierowniczej Urzędu Miejskiego w Cieszynie, do którego zaproszono również Starostę Mĕsta Český Tĕšín, Posła do Parlamentu
Europejskiego, członka Zarządu Powiatu Cieszyńskiego, przedstawicieli Rad (Powiatu, Miejskiej, Działalności Pożytku Publicznego, Seniorów, Młodzieżowej, Sportu) oraz Dziekana Wydziału Sztuki i Nauki o Edukacji
Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie.
Realizację Strategii zaplanowano w trzech etapach:
Opracowanie diagnozy sytuacji społecznej, gospodarczej, środowiskowej i przestrzennej miasta Cieszyna,
Opracowanie projektu Strategii,
Konsultacje i przygotowanie ostatecznego projektu.
W pierwszym etapie prac, w ramach którego odbyły się 4 warsztaty partycypacyjne i otwarte spotkanie konsultacyjne, a także przeprowadzona została ankietyzacja, opracowana została Diagnoza sytuacji społecznej, gospodarczej, środowiskowej i przestrzennej miasta Cieszyna. Spotkania miały charakter otwarty, a do uczestnictwa w nich zaproszono mieszkańców, przedsiębiorców oraz przedstawicieli nauki, kultury edukacji oraz instytucji miejskich. Pierwsze spotkanie konsultacyjne odbyło się 4 września 2023 r. w Cieszyńskim Ośrodku Kultury „Dom Narodowy”.
W kolejnym etapie, w ramach którego przeprowadzone zostały we wrześniu 2023 r. kolejne 4 warsztaty konsultacyjne, a finalnie opracowany został projekt Strategii. W trakcie tego etapu, w uzgodnieniu z Regionalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska w Katowicach oraz Śląskim Państwowym Wojewódzkim Inspektorem Sanitarnym w Katowicach, odstąpiono od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko dla projektu Strategii.
Konsultacje społeczne projektu Strategii, jako element ostatniego etapu prac nad dokumentem, rozpoczęły się w dniu 26 stycznia 2024 r. Przeprowadzone zostały one zgodnie z art. 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach polityki rozwoju. Opublikowano projekt Strategii wraz z formularzem uwag, które każdy zainteresowany mógł złożyć do 1 marca 2024 r. Zaproszono również do konsultacji Zarząd Powiatu Cieszyńskiego, Starostę Czeskiego Cieszyna, Wójta Gminy Hażlach, Wójta Gminy Dębowiec, Wójta Gminy Goleszów oraz Regionalny Zarządu Gospodarki Wodnej w Gliwicach Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie. Wystąpiono również do Zarządu Województwa Śląskiego z wnioskiem o zaopiniowanie projektu Strategii w zakresie sposobu uwzględnienia ustaleń i rekomendacji w zakresie kształtowania i prowadzenia polityki przestrzennej w województwie określonych w Strategii Rozwoju Województwa. W dniu 12 lutego 2024 r. w Cieszyńskim Ośrodku Kultury „Dom Narodowy” odbyło się spotkanie konsultacyjne zorganizowane w ramach trzeciego etapu prac nad Strategią Rozwoju Miasta Cieszyna do 2030 r.. Uczestnicy spotkania zostali zapoznani z projektem Strategii oraz przeprowadzona została dyskusja.
W ramach konsultacji uzyskaliśmy pozytywną opinię Zarządu Województwa Śląskiego. Spośród pozostałych instytucji stanowisko zajął jedynie Regionalny Zarządu Gospodarki Wodnej w Gliwicach, którego sugestie zostały wykorzystane do uzupełnienia treści Strategii. W wyznaczonym terminie 1 marca br. wpłynęły uwagi od 7 osób (mieszkańców, przedsiębiorców lub przedstawicieli organizacji pozarządowych). Uwagi zostały rozpatrzone i część z nich była podstawą do uzupełnienia projektu Strategii.
Szczegółowe informacje na temat przebiegu i wyników konsultacji społecznych projektu Strategii Rozwoju Miasta Cieszyna do 2030 r., obejmujące szczegółowe rozpatrzenie wszystkich zgłoszonych uwag, zostało opublikowane na stronie internetowej www.cieszyn.pl.
Przeprowadzona została również ewaluacja trafności, przewidywanej skuteczności i efektywności realizacji Strategii. Głównym celem badania była kompleksowa ocena projektu Strategii, pozwalająca na sformułowanie
Zespołowi Wdrażającemu rekomendacji służących podniesieniu jakości dokumentu.
Strategia Rozwoju Miasta Cieszyna do 2030 r. jest dokumentem opracowanym dla miasta i jego mieszkańców oraz podmiotów działających na jego terenie. Powstała z inicjatywy władz lokalnych, dostrzegających dalszą potrzebę rozwoju gminy z uwagi na zmieniającą się sytuację przestrzenno-społeczno-gospodarczą.
Wypracowanie głównych założeń dokumentu Strategii, w tym wprowadzenie nowego elementu, tj. struktury funkcjonalno-przestrzennej odbyło się zgodnie z przepisami i wymaganiami zawartymi w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym oraz ustawie 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju.
Ramy logiczne sformułowania celów strategicznych oparte są na wynikających z Diagnozy wyzwaniach. Zostały one uszeregowane według wymiarów rozwoju lokalnego: przestrzennego, środowiskowego, gospodarczego i społecznego. Dla każdego z nich zostały sformułowane cele strategiczne, a rozwinięciem tych celów są kierunki działania podejmowane dla ich osiągnięcia. Określając cele strategiczne i kierunki działań skupiono się na obszarach uznanych za priorytetowe dla rozwoju Cieszyna. Przyjęcie takiego założenia pozwoliło na ograniczenie zbyt dużej ilości i wyznaczenie możliwych do zrealizowania w przyjętym horyzoncie celów.
Głównym dążeniem jest to, by poprzez realizację zaplanowanych celów i kierunków Gmina Cieszyn była wspólnotą samorządową, zarządzaną w sposób przemyślany i planowany, aby kreowała coraz lepsze warunki
rozwoju, innowacyjną gospodarkę, wysoką atrakcyjność turystyczną, ale także by inspirowała do działania na różnych płaszczyznach, będąc jednocześnie dobrym i bezpiecznym miejscem życia, nauki, prowadzenia
biznesu w poszanowaniu otoczenia przyrodniczego i zdrowego środowiska.
program współpracy Gminy Cieszyn z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami działającymi w zakresie pożytku publicznego na 2023 r.
Podstawa prawna:
Uchwała nr XLVI/544/22 Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 27 października 2022 r. w sprawie uchwalenia Programu współpracy gminy Cieszyn z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami działającymi w zakresie pożytku publicznego na 2023 r.
Cel:
Nadrzędnym celem programu jest budowanie partnerstwa pomiędzy Gminą Cieszyn i organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego, służącego diagnozowaniu i zaspokajaniu potrzeb mieszkańców oraz wzmacnianiu aktywności społeczności lokalnych. Program obejmuje wsparcie w takich obszarach jak: sport; ochrona zdrowia; wspieranie działań na rzecz osób, rodzin i grup zagrożonych wykluczeniem społecznym; pomoc społeczna, promocja i organizacja wolontariatu; kultura i ochrona dziedzictwa narodowego; bezpieczeństwa publiczne; wspieranie działań niosących pomoc osobom chorym, starszym i niepełnosprawnym; wspierania edukacji ekologicznej wśród dzieci i młodzieży.
Realizacja w 2023 r.:
Organizacje pozarządowe brały udział w szkoleniach i warsztatach organizowanych przez Miasto Cieszyn, które odbywały się w terminach:
16 stycznia 2023 r. – spotkanie noworoczne z Burmistrzem Miasta, w trakcie którego Gminna Rada Działalności Pożytku Publicznego omówiła plan pracy na 2023 r., a także swoje plany zaprezentował OWES Bielsko-Biała,
22 lutego oraz 18 maja 2023 r. spotkania edukacyjne w zakresie pozyskiwania środków w ramach projektu Śląskie Nowefio 2021-2023,
cykl spotkań (9 maja do 9 listopada 2023r.) wspierających działania NGO prowadzonych przez Fundację Trzeci.org,
2 września 2023 r. – warsztaty połączone z pracami nad Programem współpracy Miasta Cieszyna z organizacjami pozarządowymi w ramach Przekładańca Cieszyńskiego.
W 2023 r. 6 jednostek gminnych podpisało 77 porozumień.
Szczegółowe informacje odnośnie realizacji programu zawarto na podstronie raportu Realizacja zadań w ramach pożytku publicznego.
Animacja wspólnego logo Cieszyna i Czeskiego Cieszyna.
Strategia współpracy transgranicznej Cieszyna i Czeskiego Cieszyna w kontekście rozwoju Euroregionu ŚlĄsk Cieszyński
Podstawa prawna:
Strategia jest realizowana dzięki współpracy Cieszyna i Czeskiego Cieszyna oraz Stowarzyszenia Rozwoju i Współpracy Regionalnej „Olza” z siedzibą w Cieszynie i Regionalnego Stowarzyszenia Współpracy Terytorialnej Śląska Cieszyńskiego z siedzibą w Czeskim Cieszynie w ramach projektu „Český Těšin/Cieszyn INEurope”.
Cel:
Projekt ma na celu wykreowanie w Cieszynie i Czeskim Cieszynie funkcjonalnej przestrzeni współżycia społecznego, życia kulturalnego oraz wzajemnego poznawania się na bazie transgranicznej platformy współpracy samorządów i euroregionu. Długoterminowym celem rozwoju współpracy transgranicznej pomiędzy Cieszynem i Czeskim Cieszynem jest dążenie do utworzenia Europejskiego Ugrupowania Współpracy Terytorialnej z udziałem obu miast oraz ich partnerów - stowarzyszeń OLZA i RSTS.
Realizacja w 2023 r.:
Odbywały się spotkania transgranicznych grup roboczych, zespołu stałego oraz posiedzenia Rady Miejskiej Cieszyna i Zastupitelstva města Český Těšín. Kontynuowano projekt "Szlakiem Cieszyńskiego Tramwaju - rozwój transgranicznej turystyki".
W ramach projektu "Szlakiem Cieszyńskiego Tramwaju - rozwój transgranicznej turystyki" realizowano następujące zadania:
Remont i przebudowa ulicy Głębokiej w Cieszynie wraz z placem św. Krzyża - odbudowano sklepienie piwniczne, zgodnie z poleceniem Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków. Wykonano wszystkie roboty drogowe, zainstalowano znaki organizacji ruchu. Umieszczono elementy małej architektury wraz z nasadzeniem zieleni,
Remont i przebudowa Rynku w Cieszynie — w dniu 17 maja 2022 r. rozstrzygnięto przetarg. Została podpisana umowa z wykonawcą robót – termin realizacji do 9 czerwca 2023 r.,
Budowa transgranicznego centrum informacji turystycznej przy ul. Zamkowej 1 - wykonano m.in. prace związane z sieciami podposadzkowymi, prace zabezpieczające historyczny mur ceglano — kamienny zgodnie z wytycznymi konserwatora zabytków, demontaż starej instalację C.O., zbrojenia czy betonowanie schodów,
Przebudowa ulicy Głębokiej, droga gminna nr 390104S w Cieszynie — zadanie zakończono przy dofinansowaniu z Funduszu Dróg Samorządowych.
Ponadto opracowano projekty graficzne metalowych tablic pulpitowych na trasie cieszyńskiego tramwaju czy też tablicy początkowej/końcowej Szlaku Cieszyńskiego Tramwaju. 16 grudnia 2022 r. podpisano umowę na wykonanie i posadowienie repliki tramwaju. Pierwszy etap prac zakończono już na początku 2023 r.
Końcowym efektem projektu będzie odtworzenie trasy i oznaczenie transgranicznego szlaku cieszyńskiego tramwaju jako podstawy nowego wspólnego transgranicznego produktu turystycznego.
Projekt został ukończony w 2023 r. Całkowite wydatki (dla obu miast) w ramach projektu to 4.887.931,20 Euro, z czego wydatki dla Miasta Cieszyna wynoszą 3.278.186,64 Euro Na zadanie „Szlakiem cieszyńskiego tramwaju – rozwój transgranicznej turystyki” w ramach Programu współpracy transgranicznej Interreg V-A Republika Czeska – Polska Miasto Cieszyn otrzymało w 2022 r. dofinansowanie 566.355,05 zł.
programy Z OBSZARU POMOCY SPOŁECZNEJ
Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych Miasta Cieszyna na lata 2021-2025
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XXXII/376/21 Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 30 września 2021 r.
Cel:
Celem głównym Strategii jest stworzenie wszystkim mieszkańcom Cieszyna warunków do aktywnego udziału w życiu społeczności lokalnej na miarę potrzeb i możliwości.
Realizacja w 2023 r.:
W ramach Strategii podejmowano działania w obrębie poszczególnych celów strategicznych:
Zapewnienie osobom niepełnosprawnym oraz długotrwale lub ciężko chorym w Cieszynie warunków do aktywnego uczestnictwa w życiu społeczności lokalnej na miarę ich możliwości i potrzeb:
rozwijanie oparcia środowiskowego (świadczeniami pieniężnymi objęto 233 rodziny, a niepieniężnymi 253 rodziny, pracę socjalną świadczono wobec 181 rodzin),
organizowanie i wspieranie różnych form pomocy dla osób niepełnosprawnych - realizowano przedsięwzięcia na rzecz dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami,
tworzenie przestrzeni publicznej przyjaznej mieszkańcom Miasta Cieszyna,
organizowanie i uczestnictwo w działaniach informacyjnych i edukacyjnych skierowanych do społeczności lokalnej,
prowadzenie obsługi Komisji do spraw opiniowania projektów realizowanych przez Gminę Cieszyn zadań inwestycyjnych i remontowych, pod kątem ich dostosowania do potrzeb osób niepełnosprawnych.
Podnoszenie świadomości społeczeństwa o potrzebach osób niepełnosprawnych oraz osób długotrwale lub ciężko chorych:
przeprowadzono działania informacyjne i edukacyjne, w tym punkty informacyjne w MOPS, Polskim Związku Niewidomych, Polskim Stowarzyszeniu na Rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną, Stowarzyszeniu Amazonek, Cieszyńskim Stowarzyszeniu Ochrony Zdrowia Psychicznego "Więź" oraz w Stowarzyszeniu Rehabilitacji Kultury Fizycznej Turystyki i Integracji Osób Niepełnosprawnych.
Zapewnienie osobom starszym wysokiej jakości życia i uczestnictwa w sferze publicznej:
zorganizowano Cieszyński Dzień Seniora,
wspierano funkcjonowanie Cieszyńskiej Rady Seniorów,
realizowano działania informacyjne poprzez miesięcznik "Senior" wydawany przez Stowarzyszenie „Manko”, oraz artykuły na stronie internetowej www.cieszyn.pl,
prowadzono zajęcia dla seniorów w Bibliotece Miejskiej w Cieszynie,
realizowano programy „Korpus Wsparcia Seniorów ”, Opieka wytchnieniowa, Opieka 75+, Asystent osobisty osoby niepełnosprawnej,
utworzono ośrodek wsparcia - Dzienny Dom "Senior+".
Umacnianie istniejącego systemu wsparcia rodzin z dziećmi w Cieszynie:
zapewniono ofertę placówek wsparcia dziennego (działało 6 placówek wsparcia, skorzystało 130 osób),
zapewniano poradnictwo rodzinne,
prowadzono działania informacyjne, profilaktyczne i edukacyjne skierowane do rodziców,
organizowano grupy wsparcia dla rodziców przeżywających trudności opiekuńczo-wychowawcze (działały 2 grupy wsparcia),
umożliwiono rodzinom wielodzietnym udziału w społeczno-kulturalnym życiu miasta (realizacja programu "Cieszyńska Karta Dużej Rodziny", wydanie 281 kart),
pomagano kobietom w ciąży oraz rodzicom samotnie wychowującym dzieci,
rozwijano działania wspierające i edukacyjne skierowane do rodziców dzieci i młodzieży umieszczonych w pieczy zastępczej (95 dzieci umieszczonych w pieczy zastępczej),
z zasobów gminy przyznano 2 lokalne mieszkalne wychowankom pieczy zastępczej,
organizowano pomoc rodzinom przeżywającym trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych (50 rodzin).
Umacnianie istniejącego systemu przeciwdziałania i wychodzenia z bezdomności:
przeciwdziałanie zagrożeniu utraty mieszkań,
podejmowanie działań edukacyjnych dla społeczności lokalnej na temat zjawiska bezdomności (ulotka, strona internetowa www.mops.cieszyn.pl, informacja na Facebook’u Stowarzyszenia Pomocy Wzajemnej „Być Razem”),
praca z osobami bezdomnymi w oparciu o różne formy pomocy, udzielono schronienia i łącznie skierowano do Schroniska dla osób bezdomnych 26 osób z Cieszyna, w tym 6 osób skorzystało z miejsc z usługami opiekuńczymi, z Noclegowni w II półroczu skorzystały łącznie 82 osoby (w tym 28 osób z Cieszyna),
interdyscyplinarna współpraca służb na rzecz osób bezdomnych (Program Operacyjny Pomocy Żywnościowej FEAD, schronienie, sprawdzanie miejsc pobytu osób bezdomnych w przestrzeni publicznej ze Strażą Miejską),
promowanie modelowych rozwiązań w zakresie wychodzenia z bezdomności (wspólne inicjatywy, współpraca transgraniczna).
Wzmacnianie systemu przeciwdziałania uzależnieniom i przemocy w rodzinie na terenie Miasta Cieszyn:
udział w lokalnych i ogólnopolskich kampaniach informacyjnych i edukacyjnych (międy innymi „Revolution Train”, „Stop przemocy - Spróbujmy Inaczej”),
zwiększanie dostępności informacji o miejscach pomocy (realizowano działania takie jak: punkt informacyjny, „Informator o ośrodkach profilaktyki, edukacji, integracji społecznej, pomocy społecznej, terapii”, ulotki, informacje w „Wiadomościach Ratuszowych”),
rozwijanie interdyscyplinarnej współpracy, w tym również współpracy transgranicznej, w zakresie uzależnień i przemocy (6 podmiotów zaangażowanych we współpracę),
działania na rzecz trzeźwości na drogach (prowadzono działania edukacyjne i wykłady profilaktyczne, wydano 3.833 sztuki materiałów informacyjnych i edukacyjnych),
zapewnienie pomocy specjalistycznej (podjęto 13 działań, w których uczestniczyło łącznie 838 osób),
zapewnienie pomocy terapeutycznej, psychologicznej dla osób, które nie kwalifikują się do terapii odwykowej (spotkania w siedzibie Dziennego Ośrodka Wsparcia dla Osób z Zaburzeniami Psychicznymi, spotkania w ramach Programu „Drogowskaz”, obejmującego pracę z osobami przebywającymi w Zakładzie Karnym; w działaniach tych uczestniczyły 22 osoby),
prowadzenie działań edukacyjnych i profilaktycznych dla dzieci i młodzieży oraz osób dorosłych (zrealizowano 45 programów profilaktycznych; liczba odbiorców 2.550),
rozwijanie zainteresowań wśród dzieci i młodzieży oraz poszerzanie oferty alternatywnego spędzania czasu (zajęcia sportowo-rekreacyjne, wypoczynek z programem profilaktycznym, łącznie z zajęć skorzystało 1.619 osób),
interdyscyplinarna współpraca w obszarze uzależnień oraz przemocy w rodzinie (projekt „Revolution Train” - program profilaktyczny w formie interaktywnego pociągu antynarkotykowego, zrealizowany we współpracy z Fundacją Nové Česko z Pragi).
Program Wspierania Rodziny Miasta Cieszyna na lata 2022 – 2024
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XXXIII/393/21 Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 28 października 2021 r.
Cel:
Nadrzędnym celem programu jest stworzenie spójnego systemu wsparcia rodzin zamieszkałych na terenie Miasta Cieszyn, które przeżywają trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych.
Realizacja w 2023 r.:
Realizatorem programu był Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej oraz inne jednostki organizacyjne miasta. W realizację zadań, zawartych w programie, zaangażowane były też organizacje pozarządowe oraz kościoły.
Żłobki Miejskie w Cieszynie dysponowały 167 miejscami dla dzieci, nie utworzono nowych miejsc opieki dla dzieci,
na terenie gminy Cieszyn działa 21 przedszkoli, w 11 przedszkolach publicznych zapewniono 905 miejsc dla dzieci, nie utworzono natomiast nowych miejsc,
świadczenia rodzinne w postaci zasiłku rodzinnego na dzieci wypłacono 283 świadczeniobiorcom, w łącznej kwocie 1.010.107,85 zł,
przyznano uczniom pomoc materialną o charakterze motywacyjnym w postaci stypendiów za wyniki w nauce (526) oraz stypendiów za wyniki sportowe (179) w łącznej liczbie 705, wypłacono również pomoc w formie stypendiów socjalnych dla 33 osób,
z mieszkaniowego zasobu gminy Cieszyn przyznano lokal mieszkalny 19 rodzinom z dziećmi i 2 wychowankom rodziny zastępczej,
Stowarzyszenie Pomocy Wzajemnej „Być Razem” realizowało na zlecenie gminy „Program wieloaspektowej pomocy psychologicznej i prawnej Rodzina w Centrum”, otrzymując dotację w kwocie 154.000,00 zł., z projektu skorzystały 343 osoby z terenu gminy Cieszyn, w tym 72 dzieci i młodzieży,
przedszkola i szkoły zapewniały rodzinom wsparcie psychologiczne i pedagogiczne na terenie placówek, indywidualne konsultacje z pedagogiem oraz z psychologiem, a także pomoc w postaci psychoedukacji,
wsparciem asystenta rodziny w 2023 r. objętych było 50 rodzin przeżywających trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych, z tego w 44 przypadkach praca prowadzona była w oparciu o postanowienie Sądu Rejonowego w Cieszynie, zaś w 6 na wniosek rodziny,
gmina ponosiła wydatki związane z pobytem 95 dzieci w pieczy zastępczej, 26 dzieci przebywało w spokrewnionych rodzinach zastępczych, 29 dzieci zawodowych rodzinach zastępczych, 19 dzieci w niezawodowych rodzinach zastępczych, zaś 21 dzieci w placówkach opiekuńczo – wychowawczych, koszt współfinansowania pobytu dzieci w pieczy zastępczej w 2023 r. wyniósł: 962 109,66 zł.
Program "Cieszyńska Karta Dużej Rodziny"
Program jest elementem realizowanej przez gminę polityki społecznej i prorodzinnej.
Program został przyjęty do realizacji na mocy Uchwały Nr XV/122/15 Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 29 października 2015 r. w sprawie programu pn. "Cieszyńska Karta Dużej Rodziny" (z późn. zm.).
Niniejszy program ma na celu wspieranie rodzin wielodzietnych, umacnianie roli rodziny oraz zwiększanie szans rozwojowych i życiowych dzieci oraz młodzieży z rodzin wielodzietnych.
cieszyńska karta dużej rodziny - INFORMACJE
Celem programu jest wspieranie rodzin wielodzietnych. Niniejsza karta podobnie jak ogólnopolska, przysługuje rodzinom, w których wychowuje się co najmniej troje dzieci, niezależnie od dochodu.
Rodzice mogą korzystać z karty dożywotnio, dzieci - do 18 r. życia lub do ukończenia nauki, maksymalnie do osiągnięcia 25 lat.
Osoby niepełnosprawne otrzymują kartę na czas trwania orzeczenia o niepełnosprawności.
Karta wydawana jest bezpłatnie każdemu członkowi rodziny wielodzietnej mieszkającemu na terenie Cieszyna.
KORZYŚCI Z POSIADANIA
Cieszyńskiej karty dużej rodziny
Jednostki miejskie oferujące zniżki w ramach Programu pn. „Cieszyńska Karta Dużej Rodziny":
Centrum Usług Wspólnych (50 % ulga na zakup biletów wstępu na basen przy SP 4; 50% ulga w odpłatności za pobyt w przedszkolu publicznym ponad 5 godz. bezpłatnego nauczania, wychowania i opieki dzieci z rodzin objętych programem CKDR),
Żłobki Miejskie (ulga w odpłatności za pobyt dziecka w żłobku dla dzieci z rodzin objętych programem CKDR),
Zakład Gospodarki Komunalnej Sp. z o. o. (50% ulga na przejazdy we wszystkich strefach komunikacyjnych dla posiadaczy Cieszyńskiej Karty Dużej Rodziny),
Teatr im. A. Mickiewicza (15% ulga na zakup biletów),
Książnica Cieszyńska (bezpłatne bilety wstępu),
Zamek Cieszyn (ulga na zakup biletów wstępu na Wieżę Piastowską i do Rotundy),
COK "Dom Narodowy" (10% ulgi na imprezy własne i cykliczne; 10% ulgi na zajęcia jednorazowe),
Wydział Sportu (50% ulgi na usługi).
PEŁNA i aktualizowana LISTA partnerów Programu
281
Liczba wydanych kart
w 2023 r.
1
Liczba nowych partnerów programu
Gminny Program Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie i Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie Miasta Cieszyna na lata 2021-2024
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XXIII/266/20 Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 26 listopada 2020 r.
Cel: Celem głównym Programu było ograniczenie zjawiska przemocy w rodzinie i problemów z nim związanych na terenie gminy Cieszyn.
Za realizację Programu odpowiedzialny był Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Cieszynie oraz Zespół Interdyscyplinarny do spraw przeciwdziałania przemocy domowej, we współpracy z instytucjami i organizacjami wchodzącymi w skład Zespołu
Cele szczegółowe:
Zintensyfikowanie działań profilaktycznych w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie,
Utrzymanie na dotychczasowym poziomie dostępności oraz zwiększenie skuteczności ochrony oraz wsparcia osób dotkniętych przemocą w rodzinie,
Zwiększenie skuteczności oddziaływań wobec osób stosujących przemoc w rodzinie,
Zwiększenie poziomu kompetencji przedstawicieli instytucji i podmiotów realizujących zadania z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie.
Realizacja w 2023 r.:
Realizacja kompleksowego programu wsparcia kobiet i dzieci będących ofiarami przemocy w rodzinie, w tym prowadzenie placówki całodobowej dla ofiar przemocy domowej - kwota w wysokości 49.300,00 złotych (środki z budżetu gminy, w ramach Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii Miasta Cieszyna na rok 2023 – dotacja dla Powiatu Cieszyńskiego, na realizację programu i prowadzenie Powiatowego Ośrodka Wsparcia dla Osób Dotkniętych Przemocą w Rodzinie),
Realizacja programu wieloaspektowej pomocy psychologicznej i prawnej – zadanie polegające na świadczeniu usług specjalistycznych, w tym dla członków rodzin, w których występuje przemoc, realizowanego w ramach działań Centrum Profilaktyki Edukacji i Terapii „Kontakt” - kwota w wysokości 154.000,00 złotych (zadanie to, nie było przeznaczone tylko dla osób dotkniętych przemocą w rodzinie, ale obejmowało swoim działaniem rodziny, w których występują problemy, w związku z różnymi uzależnieniami oraz rodziny dotknięte różnymi dysfunkcjami społecznymi, problemami wychowawczymi, które mogą mieć lub miały eskalację, w stronę relacji mających charakter przemocy domowej (środki z budżetu gminy, w ramach Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii Miasta Cieszyna na rok 2023),
Podnoszenie kwalifikacji osób realizujących zadania, z zakresu przeciwdziałania przemocy, w tym członków Zespołu Interdyscyplinarnego, funkcjonariuszy Policji, członków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i pracowników socjalnych (dwa szkolenia specjalistyczne) - kwota 3.900,00 złotych (środki z budżetu gminy, na zadania celowe z zakresu przeciwdziałania przemocy domowej oraz w ramach Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii Miasta Cieszyna na rok 2023);
Obsługa organizowanych zadań z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie
Na realizację Programu przeznaczono kwotę w wysokości 208.917,63 zł
Program osłonowy „Pomoc w zakresie dożywiania na terenie Gminy Cieszyn” na lata 2019-2023
Podstawa prawna:
Uchwała Nr V/46/19 Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 27 lutego 2019 r.
Cel:
Celem programu jest zapewnienie posiłku mieszkańcom Miasta Cieszyn, którzy potrzebują tego rodzaju wsparcia. Program jest elementem polityki społecznej Gminy Cieszyn w zakresie poprawy poziomu życia osób objętych wsparciem w ramach programu, poprawy stanu zdrowia dzieci i uczniów oraz kształtowania właściwych nawyków żywieniowych.
Realizacja w 2023 r.:
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Cieszynie, w ramach Programu osłonowego „Pomoc w zakresie dożywiania” na terenie Gminy Cieszyn” na lata 2019 – 2023 finansował żywienie (obiady w szkołach, posiłki w przedszkolach i żłobkach) dla 44 dzieci, w tym dla 17 dzieci do czasu rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej, 27 uczniów do czasu ukończenia szkoły podstawowej lub szkoły ponadpodstawowej.
Dotacja z budżetu państwa w ramach programu „Posiłek w szkole i w domu” wyniosła 146.305,00 zł.
polityka senioralna gminy Cieszyn na lata 2023-2026
Podstawa prawna:
Uchwała nr LIII/626/23 Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 25 maja 2023 r.
Cel:
Wsparcie seniorów poprzez zapewnienie możliwości aktywnego spędzania czasu przez osoby starsze, wspieranie inicjatyw na rzecz seniorów oraz integracja i wspieranie środowiska osób starszych. Polityka ta jest odzwierciedleniem ogólnej tendencji starzenia się społeczeństwa, w przypadku Miasta Cieszyn spadkiem liczby mieszkańców.
Realizacja w 2023 r.:
Działania związane z realizacją polityki senioralnej prowadzą m.in. jednostki miejskie, Cieszyńska Rada Seniorów, współpracująca z władzami miasta przy opiniowaniu i rozstrzyganiu zagadnień dotyczących seniorów, jak również organizacje pozarządowe, którym miasto zleca realizację zadań z zakresu polityki społecznej i przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu oraz podmioty zewnętrzne.
W 2023 r. kontynuowano działania związane z realizacją Polityki Senioralnej Gminy Cieszyn:
kontynuowanie prac wdrożeniowych w ramach podstawowych przedsięwzięć rewitalizacyjnych,
kontynuowanie zasady opiniowania projektów miejskich zadań inwestycyjno-remontowych pod kątem dostosowania do potrzeb osób starszych i niepełnosprawnych,
promowanie i wdrożenie zasad uniwersalnego projektowania - zapewnienie równoprawnego dostępu do obiektów użyteczności publicznej oraz lokali mieszkalnych w zasobie komunalnym,
realizacja szkoleń dla pracowników komunikacji miejskiej z zakresu obsługi osób starszych i niepełnosprawnych,
odpowiednie zagospodarowanie przestrzeni wystawienniczej z uwzględnieniem potrzeb osób starszych i niepełnosprawnych,
rozbudowa systemu świadczenia usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania oraz wspieranie opiekunów osób starszych,
budowa strategii informacyjnej dotyczącej odpowiedzialności członków rodzin i/lub opiekunów prawnych, w zakresie obowiązków społeczno-finansowo-prawnych dotyczących osób starszych pozostających bezpośrednio lub pośrednio pod ich opieką,
tworzenie programów zdrowotnych dla seniorów,
kampania informacyjno-edukacyjna dotycząca bezpieczeństwa osób starszych,
prowadzenie działań zapobiegających przemocy wobec seniorów,
rozbudowa systemu wolontariatu senioralnego,
dostosowanie komunalnych lokali mieszkalnych do potrzeb seniorów,
promowanie oferty aktywności edukacyjnej dla seniorów, także z elementami integracji międzypokoleniowej,
promowanie, wspieranie wydarzeń społeczno-kulturalnych jednostek miejskich oraz organizacji pozarządowych działających w obszarze kultury przy aktywnym wykorzystaniu potencjału wiedzy i umiejętności osób starszych,
upowszechnienie zasady uczestnictwa seniorów w aktywności społecznej,
organizowanie i promowanie „przestrzeni” do kontaktów społecznych o charakterze międzypokoleniowym,
realizacja programu wydawania „Ogólnopolskiej Karty Seniora”.
Opieka 75+ była realizowana program wspierał finansowo gminę w realizacji zadania świadczenia usług opiekuńczych i specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób po 75 r. życia. Finansowana z budżetu państwa - 50% oraz budżetu gminy - 50%.
Korpus Wsparcia Seniorów realizacja poprzez pomoc seniorom w formie wolontariatu - 5 wolontariuszy świadczyło usługi wolontariackie dla 3 osób starszych.
Program "Cieszyńska Karta Seniora"
Miasto Cieszyn przystąpiła do programu „Ogólnopolska Karta Seniora”, którego organizatorem jest Stowarzyszenie MANKO, wydawca magazynu „Głos Seniora”.
Program jest elementem realizowanej przez miasto polityki społecznej, mającej na celu wsparcie seniorów. Posiadanie Karty Seniora umożliwia korzystanie ze zniżek oferowanych przez ponad 2.500 zarejestrowanych Partnerów Programu.
Zniżki dla seniorów oferują także miejskie jednostki organizacyjne.
cieszyńska KARTA seniora - INFORMACJE PODSTAWOWE
Program jest przeznaczony dla kobiet i mężczyzn, którzy ukończyli 60. r. życia. „Ogólnopolska Karta Seniora” jest programem działającym na terenie całej Polski, w punktach wskazanych przez partnerów, którzy przystąpili do programu.
Posiadacze Karty Seniora mogą skorzystać z promocji przygotowanych przez partnerów Stowarzyszenia MANKO - „Głosu Seniora” czyli przez podmioty (organizacje, instytucje, przedsiębiorstwa), które przygotują specjalną lub dostosują już istniejącą ofertę promocyjną na swoje produkty i/lub usługi dla seniorów.
Mieszkańcy Cieszyna mogą otrzymać lokalną edycję Karty (z herbem i logo Cieszyna).
Karta Seniora wydawana jest bezpłatnie i na czas nieokreślony w Wydziale Spraw Obywatelskich i Działalności Gospodarczej, Urzędu Miejskiego w Cieszynie przy ul. Kochanowskiego 14.
KORZYŚCI Z POSIADANIA
Cieszyńskiej karty seniora
Jednostki organizacyjne Miasta Cieszyn oferujące zniżki w ramach Programu pn. „Cieszyńska Karta Seniora":
Hala Widowiskowo-Sportowa im. Cieszyńskich Olimpijczyków (ulga na bilety wstępu),
Korty tenisowe (ulgi na wynajęcie kortu),
Kąpielisko Miejskie (ulgi na bilety wstępu),
Książnica Cieszyńska (ulgi na bilety na wstęp na wystawy),
Biblioteka Miejska (bezpłatne zajęcia dla seniorów powyżej 55 r. życia),
Zamek Cieszyn (ulga na wstęp na Wieżę Piastowską, bezpłatny Design dla Seniorów),
Teatr im. A. Mickiewicza (15% ulga na zakup biletów),
Cieszyński Ośrodek Kultury Dom Narodowy (10% zniżki na zakup biletów o wartości 20,00 zł lub więcej na wydarzenia organizowane przez instytucje).
295
Liczba wydanych kart
w 2023 r.
programy Z OBSZARU profilaktyki ZDROWIA
Gminny program profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania narkomanii miasta Cieszyna na 2023 r.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XXXIII/394/21 Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 28 października 2021 r.
Uchwała Nr XXXVIII/461/22 Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 31 marca 2022 r.
Cel:
Dokument obejmuje działania profilaktyczne oraz zmierzające do minimalizacji szkód społecznych i indywidualnych, które są skutkiem nadużywania środków psychoaktywnych. Program ma także na celu podniesienie wiedzy mieszkańców w zakresie problemów związanych z używaniem środków psychoaktywnych oraz udzielenie pomocy osobom i rodzinom, które zmierzają się z problemem uzależnień. Ważnym elementem programu jest także prowadzenie działań profilaktycznych w placówkach oświatowych miasta.
Realizacja w 2023 r.:
W ramach programu podejmowano działania w obrębie zdefiniowanych celów, m.in.:
zmniejszenie rozmiarów aktualnie występujących problemów alkoholowych i narkotykowych poprzez udzielanie pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej osobom uzależnionym i osobom zagrożonym uzależnieniem:
zorganizowano 36 posiedzeń zespołu prowadzącego rozmowy interwencyjno-motywacyjne,
skierowano 33 wnioski do sądu o zobowiązanie do podjęcia leczenia odwykowego,
w Wyjazdowej Sesji Terapeutycznej w ramach świadczenia psychoterapii dla osób współuzależnionych wzięła udział 1 osoba,
zorganizowano 42 półtoragodzinne spotkania, które odbywały się w siedzibie Dziennego Ośrodka Wsparcia Dla Osób z Zaburzeniami Psychicznymi (udział brała stała grupa 8 osób),
zorganizowano 40 spotkań w ramach programu psychokorekcyjnego „Drogowskaz”, obejmującego pracę z osobami przebywającymi w Zakładzie Karnym w Cieszynie (uczestniczyło średnio 9 osób),
przeprowadzono 36 spotkań w ramach zajęć motywacyjno – korekcyjnych dla osób przebywających w DPS, które mają problem z nadużywaniem alkoholu,
realizowano program aktywizacji społecznej osób bezdomnych „Nowy start nowe szanse”,
ograniczenie negatywnych zjawisk dotyczących rodzin z problemem alkoholowym i narkotykowym, poprzez udzielanie kompleksowej pomocy psychospołecznej i prawnej, a także ochrony przed przemocą:
z pomocy w formie schronienia skorzystało 5 kobiet i 3 dzieci z gminy Cieszyn, osoby dorosłe zostały objęte pracą socjalną i grupą wsparcia,
przeprowadzono 10 interwencji kryzysowych,
prowadzono placówki wsparcia dziennego,
zorganizowano kolonie letnie,
46 osób skorzystało z działań Punktu Konsultacyjnego ds. Narkomanii (w ramach Punktu uruchomiono 216 godzin dyżurów terapeuty uzależnień oraz 168 godzin dyżurów psychoterapeuty),
realizowano „Program wieloaspektowej pomocy psychologicznej i prawnej Rodzina w Centrum” (z projektu skorzystało 343 osoby z Miasta Cieszyn),
zapobieganie powstawaniu nowych problemów związanych z uzależnieniami oraz przemocą w rodzinie poprzez prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie zajęć pozalekcyjnych w tym zajęć sportowych:
organizowano programy profilaktyczne w cieszyńskich przedszkolach i szkołach, akcje profilaktyczne skierowane w szczególności do dzieci i młodzieży, takie, jak konkursy, przedstawienia, koncerty i seanse filmowe, będące elementem szerszych działań profilaktycznych, np.:
Program DEBATA – rekomendowany program profilaktyczny, w którym udział wzięło 91 uczniów z SP2,
11 warsztatów profilaktycznych (hejt, cyberprzemoc, komunikacja) dla 269 uczniów z SP 4,
Program Super Skills For Life – wyposażający uczniów w kompetencje osobiste i społeczne, w którym udział wzięły 2 klasy (39 uczniów) z SP 7,
2 warsztaty z zakresu profilaktyki uzależnień behawioralnych dla 163 uczniów,
Realizacja II modułu programu rekomendowanego EPSILON w 6 klasach SP 7, w którym udział wzięło 127 uczniów oraz 16 nauczycieli,
„Revolution Train” – interaktywny pociąg antynarkotykowy, program profilaktyczny z zakresu zapobiegania uzależnieniom od substancji psychoaktywnych. W ramach współpracy z Fundacją Nove Cesko uzyskano możliwość skorzystania z programu przez uczniów cieszyńskich szkół, uczestniczyli uczniowie z SP2, SP4, SP6, ZPSWR oraz ZS ZDZ (około 120 osób),
organizowano cykliczne zajęcia sportowo - rekreacyjne w połączeniu z realizacją zajęć profilaktycznych,
zakupiono sprzęt sportowy z przeznaczeniem na doposażenie obiektów sportowo - rekreacyjnych, w związku z realizacją zajęć profilaktycznych,
wzmacnianie organizacji pozarządowych działających w obszarze rozwiązywania problemów alkoholowych i narkotykowych:
prowadzono Klub Abstynenta (obsługiwano telefon trzeźwości, oferowano wsparcie psychologa, psychoterapeuty, organizację czasu wolnego), skorzystało 96 osób,
zorganizowano obóz terapeutyczny „Letnie zajęcia terapeutyczne w Familii” dla 5 Rodzin,
zwiększenie skuteczności działań prowadzonych przez Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej oraz inne podmioty działające w obszarze uzależnień:
prowadzono szkolenia sprzedawców posiadających zezwolenia na sprzedaż alkoholu,
przeprowadzono audyt w 115 punktach sprzedaży alkoholu,
przeprowadzono dla pracowników MOPS szkolenia z zakresu profilaktyki uzależnień i przeciwdziałania narkomanii (10 osób).
W ramach Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii Miasta Cieszyna na 2023 r. na przeciwdziałanie alkoholizmowi wydatkowano kwotę 1 145.137,18 zł natomiast zwalczanie narkomanii kwotę 46.299,92 zł.
Środki te pochodziły z opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych.
programy Z OBSZARU ŁADU PRZESTRZENNEGO
STUDIUM UWARUNKOWAŃ I KIERUNKÓW ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO MIASTA CIESZYNA
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XXVIII/270/16 Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 29 grudnia 2016 r.
Cel:
Studium określa politykę przestrzenną miasta, w tym lokalne zasady zagospodarowania przestrzennego. Dokument ten nie jest prawem miejscowym, tj. nie zawiera przepisów powszechnie obowiązujących, ale jego ustalenia są wiążące przy sporządzaniu miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.
Realizacja w 2023 r.:
Polityka przestrzenna miasta ustalona w Studium realizowana jest poprzez opracowywanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.
Na obszarze miasta Cieszyna obowiązuje 25 miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, które obejmują ok. 69 % powierzchni miasta.
Miejscowe Plany Zagospodarowania Przestrzennego Miasta Cieszyna dostępne są pod po kliknięciu w link.
programy Z OBSZARU GOSPODARKI MIESZKANIOWEJ
program gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy Cieszyn
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XI/111/19 Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 26 września 2019 r. w sprawie określenia zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Cieszyn
Uchwała Nr LVIII/696/23 Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 30 listopada 2023 r. w sprawie programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Cieszyn
Cel:
Program ma na celu tworzenie warunków, które zapewnią mieszkańcom zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych. Realizacja, przez Gminę Cieszyn, polityki rozwoju mieszkalnictwa komunalnego poprzez tworzenie zasobu mieszkaniowego, uchwalanie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład tego zasobu, zawieranie umów najmu, podejmowanie działań pozwalających na utrzymanie w należytym stanie technicznym zasobu mieszkaniowego Gminy Cieszyn, przede wszystkim poprzez realizację remontów i inwestycji, opracowanie polityki czynszowej obowiązującej w Gminie Cieszyn, podejmowanie działań mających na celu racjonalne gospodarowanie mieszkaniowym zasobem Gminy Cieszyn. Zadania związane z zabezpieczaniem potrzeb mieszkaniowych wspólnoty samorządowej gminy Cieszyn, w tym administrowanie i zarządzanie budynkami i lokalami stanowiącymi własność gminy wykonuje jednoosobowa spółka gminy.
Realizacja w 2023 r.:
Zadania z zakresu gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Cieszyn realizuje Zakład Budynków Miejskich w Cieszynie. W 2023 r. spółka:
przyjęła 125 wniosków o przydział lokalu z mieszkaniowego zasobu gminy,
zawarła 57 umów najmu na lokale wchodzące w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Cieszyn,
dokonała 14 zamian mieszkań,
udzieliła 154 rodzinom obniżki czynszu z uwagi na niski dochód,
wykonała 22 eksmisje z komunalnych lokali mieszkalnych,
Gmina Cieszyn posiadała zasób mieszkaniowy składający się z:
86 budynków komunalnych,
690 lokali mieszkalnych w bud. komunalnych o pow. 26.853,10 m2,
819 lokali mieszkalnych w bud. wspólnot mieszkaniowych o pow. 41.091,92 m2,
77 lokali użytkowych w bud. komunalnych o pow. 5.026,86 m2
164 lokali użytkowych w bud. wspólnot mieszkaniowych o pow. 10.347,53 m2,
27 pomieszczeń gospodarczych,
15 garaży.
W 2023 r. Spółka wykonała, z własnych środków, remonty bieżące w budynkach stanowiących własność Gminy Cieszyn na kwotę - 3.244.306,54 zł.
Spółka, w ramach własnych środków, prowadziła działania zmierzające do zmiany systemu ogrzewania z likwidacją palenisk węglowych w lokalach komunalnych,
przeprowadziła zmianę systemu ogrzewania z pieców węglowych na inne rodzaje ogrzewania w 6 lokalach mieszkalnych.
Inwestycja przy ul. Mickiewicza
System Zamiany Mieszkań — podstrona uruchomiona przez ZBM Cieszyn
programy Z OBSZARU GOSPODARKI KOMUNALNEJ
Wieloletni plan rozwoju i modernizacji urządzeń kanalizacyjnych zlokalizowanych na terenie Miasta Cieszyna na lata 2018–2024
Podstawa prawna:
Uchwała Nr III/17/18 Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 20 grudnia 2018 r.
Cel:
W ramach sporządzonego dokumentu określono planowane inwestycje i poziom nakładów planowanych na ich realizację, uzasadnienie konieczności ich realizacji oraz określenie zakresów rzeczowych prac nakładów finansowych na planowane prace.
Realizacja w 2023 r.:
Zgodnie Wieloletnim planem rozwoju i modernizacji urządzeń kanalizacyjnych na terenie Miasta Cieszyna na lata 2018-2024 zadania związane z Programem realizował ZGK w Cieszynie Sp. z o.o.. Podjęto następujące działania:
świadczono usługi w zakresie gospodarki ściekowej,
w lipcu 2023 r. zakończono inwestycję pn.: „Budowa i przebudowa sieci kanalizacji sanitarnej w rejonie ulic: Mickiewicza, Ks. J. Trzanowskiego i Strzelców Podhalańskich w Cieszynie”.
Całkowita wartość inwestycji: 996.387,62 zł netto.
PROGRAM LOKALNYCH INICJATYW INFRASTRUKTURALNYCH
Podstawa prawna:
Uchwała nr XXVII/313/21 Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 25 marca 2021 r.
Cel:
Celem programu jest stworzenie możliwości przyspieszenia realizacji oczekiwanych przez inicjatorów (osób prawnych i przedsiębiorców nie mających osobowości prawnej) przedsięwzięć inwestycyjnych lub remontowych, w stosunku do obowiązujących planów finansowych Miasta Cieszyna.
Realizacja w 2023 r.:
W ramach inicjatyw infrastrukturalnych została podpisana 1 umowa z przedsiębiorcą na realizację inwestycji pn. budowa sieci kanalizacji sanitarnej w rejonie ul. Barteczka w Cieszynie.
gminny program opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Cieszyn w 2023 r.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr LI/610/2023 Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 30 marca 2023 r.
Cel:
Program ma na celu ograniczenie zjawiska bezdomności zwierząt domowych i gospodarskich oraz zapewnienie właściwej opieki bezdomnym zwierzętom domowym i gospodarskim. Zadaniem programu jest także z ograniczenie niekontrolowanego rozrodu zwierząt i edukację społeczeństwa w zakresie obowiązków spoczywających na właścicielach zwierząt.
Realizacja w 2023 r.:
W ramach programu podjęto działania w ramach poszczególnych obszarów:
zapewnienie opieki nad bezdomnymi psami poprzez ich wyłapanie i umieszczenie w schronisku dla zwierząt oraz oddanie właścicielowi/opiekunowi lub przeznaczenie do adopcji - 61 psów, z tego 46 zostało odebranych ze schroniska przez ich dotychczasowych właścicieli i 6 trafiło do nowych domów,
opieka nad bezdomnymi i wolnożyjącymi kotami poprzez ich wyłapanie, leczenie, sterylizację/kastrację oraz przeznaczenie do adopcji lub wypuszczenie do środowiska - opieką objęto 90 kotów,
udzielenie pomocy weterynaryjnej poszkodowanym zwierzętom bezdomnym oraz dzikim (m.in. chorym, rannym, młodym pozostającym bez opieki) – udzielono pomocy weterynaryjnej 93 dzikim zwierzętom (sarny, zające, jeże, ptaki) oraz 21 kotom wolno żyjącym,
dofinansowanie zabiegów sterylizacji lub kastracji (80 zabiegów) oraz znakowania elektronicznego (62 zabiegów) psów i kotów. Programem objęto łącznie 44 psy i 47 kotów (w sumie 91 zwierząt). Dotyczy to zabiegów sterylizacji/kastracji zwierząt domowych.
Działania edukacyjne związane z poszukiwaniem właścicieli dla bezdomnych zwierząt:
na łamach „Wiadomości Ratuszowych” ukazują się systematycznie ogłoszenia o zwierzętach do adopcji,
w ramach swoich statutowych działań Fundacja dla Zwierząt i Środowiska „Lepszy Świat” w Cieszynie przy wsparciu z budżetu Gminy Cieszyn zrealizowała zadanie publiczne pn. Dla zwierząt i środowiska. W ramach zadania przeprowadzono w dniu 4 listopada 2023 r. warsztaty budowy domków zimowych dla kotów wolno żyjących (przygotowano 15 domków dla kotów), akcję plenerową pn. Przyjaciel do adopcji z udziałem zwierząt ze schroniska i domów tymczasowych (2 września 2023 r.), dogtrekking (10 czerwca 2023 r.) - bieg z psami – 45 drużyn, w tym 5 drużyn z psami ze schroniska), wystawa fotograficzna zwierząt bezdomnych w dniach 2-16 kwietnia 2023 r. w galerii handlowej Stela w Cieszynie.
programy Z OBSZARU OCHRONY ŚRODOWISKA i transportu
Programy „Śląskie. Przywracamy błękit” i „Czyste powietrze” oraz ekodoradca
Podstawa prawna:
Gmina Cieszyn w 2023 r. realizowała wskazane programy.
Cel:
W ramach programu Gmina otrzymuje środki finansowe na zatrudnienie tzw. ekodoradcy (w wymiarze 0,5 etatu). W dniu 8 sierpnia 2022 r. w Urzędzie Miejskim w Cieszynie został zatrudniony została ekodoradca w wymiarze 1,0 etatu.
Za zasadne uznano sfinansowanie 0,5 etatu ze środków własnych budżetu miasta, z uwagi na szeroki zakres zadań i obowiązków, jakie samorząd gminny winien realizować w zakresie działań dotyczących jakości powietrza, ograniczenia niskiej emisji i efektywności energetycznej oraz wsparcie finansowe, jakie Gmina otrzymuje z WFOŚiGW w Katowicach na działania związane z realizacją programu "Czyste Powietrze".
Realizacja w 2023 r.:
Ekodoradca w ramach swoich zdań:
w godzinach pracy Urzędu Miejskiego udziela porad i konsultacji mieszkańcom w zakresie efektywności energetycznej budynków i modernizacji źródeł ciepła, możliwości skorzystania z programu „Czyste Powietrze”. W 2023 r. ekodoradca udzielił ok. 780 konsultacji, przygotował 99 wniosków o dotację, przeanalizował i skierował do WFOŚiGW w Katowicach 63 wnioski o dotację i 57 wniosków opłatność;
zorganizował 2 ogólnodostępne spotkania z mieszkańcami poświęconemu programowi „Czyste Powietrze”;
udzielał informacji o programie uczestnicząc w organizowanych przez Wydział OŚR wydarzeniach (m.in. pikniku ekologicznym w czerwcu 2023 r., giełdzie „Ciuch w ruch” w październiku 2023 r., w finale konkursu „Cieszyn miastem kwiatów i zieleni”, w finale konkursu „Ekoozdoba choinkowa”);
przeprowadził zajęcia edukacyjne dot. jakości powietrza w przedszkolach (3 spotkania) oraz lekcję pokazową w Zespole Szkół Budowlanych w Cieszynie dot. Programu AUDYTOR OZC do wykonywania świadectw energetycznych;
współorganizował piknik ekologiczny „Kino bez prądu” w SP 3, konkurs z okazji Dnia Ziemi, happening i wystawę rowerową „Rower Pomaga”;
w listopadzie oraz grudniu zorganizował i uczestniczył w trzydniowej „akcji dronowej”, czyli kontrolach źródeł ciepła w budynkach mieszkalnych (jakość spalin, spalenie odpadów, rodzaj stosowanego opału, rodzaj i rok produkcji pieców i kotłów) z wykorzystaniem drona, prowadzonych przez Straż Miejską w Cieszynie;
przygotował i rozpropagował 2000 szt. broszur, 20 szt. plakatów citilight i 1 rollupu dotyczących programu „Czyste powietrze”;
na bieżąco uczestniczy w spotkaniach ekodoradców organizowanych przez Aglomerację Beskidzką w Bielsku-Białej oraz w szkoleniach organizowanych przez WFOŚiGW w Katowicach, a także zakończył naukę na studiach podyplomowych „Ekoenergetyka” na Politechnice Śląskiej w Gliwicach (co jest obowiązkowym elementem programu „Śląskie. Przywracamy błękit”);
przygotowuje i opracowuje materiały edukacyjne zamieszczane na dedykowanej zakładce (Eko Doradca) na stronie www.cieszyn.pl oraz w „Wiadomościach Ratuszowych” i mediach społecznościowych Gminy Cieszyn.
gminny program ochrony środowiska miasta Cieszyna
Podstawa prawna:
Gminny Program Ochrony Środowiska wymaga aktualizacji, przy czym prace z tym związane zostały zaplanowane po opracowaniu i przyjęciu przez Radę Miejską Cieszyna (w latach 2022-2023) trzech kluczowych dla obszaru ochrony środowiska dokumentów strategicznych i programowych:
Planu Gospodarki Niskoemisyjnej (PGN), który został przyjęty uchwałą Rady Miejskiej Cieszyna w listopadzie 2022 r.,
Miejskiego Planu Adaptacji do zmian klimatu (MPA), przyjętego uchwałą w lutym 2023 r.,
Planu zrównoważonej transformacji energetycznej Gminy Cieszyna (SECAP), zaplanowanego do przyjęcia w kwietniu 2023 r. (poza okresem raportu).
Cel:
Program - jako podstawowe narzędzie prowadzenia polityki ekologicznej - obejmuje działania w wielu obszarach (m.in. w zakresie infrastruktury i gospodarki komunalnej), których celem jest poprawa stanu środowiska i jego ochrona przed degradacją oraz zrównoważone zarządzanie zasobami naturalnymi.
Realizacja w 2023 r.:
W 2023 r. realizowano następujące przykładowe działania w ramach celów określonych w GPOŚ:
I. Cel długoterminowy: wysoka jakość powietrza atmosferycznego charakteryzująca się niskim poziomem zanieczyszczeń gazowych i pyłowych, niskim natężeniem hałasu oraz promieniowania niejonizującego – działania wyszczególniono m.in. w informacjach dotyczących realizacji PGN, Strategii Elektromobilności, MPA i SECAP;
II. Cel długoterminowy: wysoka jakość wód powierzchniowych oraz ochrona jakości wód podziemnych – inne niż wyszczególniono m.in. w informacjach dotyczących realizacji PGN, Strategii Elektromobilności, MPA i SECAP: Gmina Cieszyn jako członek Spółki Wodnej dla utrzymania Młynówki Cieszyńskiej współuczestniczy finansowo (w 2023 r. w kwocie 55.000,00 zł) w działania związanych z utrzymanie koryta Młynówki we właściwym stanie technicznym (m.in. naprawa umocnień brzegowych, utrzymanie urządzeń wodnych, odmulanie, czyszczenie itp.);
Udzielono Miejskiej Spółce Wodnej w Cieszynie dotacji w wysokości 5 000,00 zł na realizację prac związanych z bieżącym utrzymaniem urządzeń wodnych – konserwacją rowów melioracyjnych. W ramach działań związanych z celem II należałoby również uwzględnić przedsięwzięcia inwestycyjne realizowane w tym zakresie przez Wydział ZPIF (np. realizacja inicjatyw lokalnych).
III. Cel długoterminowy: zminimalizowana ilość powstających odpadów oraz bezpieczna dla środowiska ich utylizacja w ramach wspólnej dla regionu gospodarki odpadami – kwestie związane z gospodarką odpadami komunalnymi, w 2023 r. na terenie Cieszyna wytworzono i przekazano do zagospodarowania łącznie 14804,39 Mg - masa odpadów komunalnych odebranych, zebranych i przekazanych do zagospodarowania, koszty realizacji systemu gospodarki odpadami wyniosły 14.192.773,18 zł,
IV. Cel długoterminowy: ochrona i wzrost różnorodności biologicznej i krajobrazowej oraz zwiększenie lesistości i ilości terenów zielonych – inne niż wyszczególniono m.in. w informacjach dotyczących realizacji MPA:
Na podstawie wyników corocznego przeglądu drzew – pomników przyrody, przeprowadzono zabiegi pielęgnacyjne 6 drzew objętych ochroną.
Uchwałą Nr LV/658/23 Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 30 sierpnia 2023 r. (Dz. U. Woj. Śląskiego, 12 września 2023 r. poz. 6796) ochroną jako pomnik przyrody objęto 1 drzewo (klon polny rosnący na terenie Kampusu Uniwersytetu Śląskiego);
Natomiast uchwałą Nr LV/659/23 Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 30 sierpnia 2023 r. (Dz. Urz. Woj. Śląskiego, 12 września 2023 r., poz. 6797) zniesiono formę ochrony przyrody – pomnik przyrody z drzewa rosnącego na terenie kąpieliska miejskiego;
Na terenach zieleni miejskiej posadzono 70 drzew – typowe sadzonki stosowane na terenach zieleni, tzn. obwody pni większości drzew mieściły się w przedziale 12-16 cm; nasadzenia te polegały przede wszystkim na uzupełnieniu zadrzewień w parkach, na zieleńcach i w pasach drogowych, a nowe drzewa wprowadzono w miejsce drzew usuniętych (głównie ze względu na obumarcie lub zły stan zdrowotny. Ponadto w lesie kieszonkowym na os. Podgórze (tzw. las Miyawaki) posadzono 458 drzew i krzewów.
Pod nadzorem Nadleśnictwa Ustroń przeprowadzono zabiegi z zakresu gospodarki leśnej w obrębie lasu komunalnego, położonego w rejonie ul. Harcerskiej (prace polegały na usunięciu wiatro- i śniegołomów oraz wycince drzew obumarłych, głównie świerków i jesionów). W wyniku prac łącznie pozyskano 25,04 m3 drewna tartacznego oraz 8,4 m3 drewna opałowego, które zostało sprzedane za kwotę 9.442,40 zł;
W 2023 r. zakupiono karmniki i karmę dla ptaków dziko żyjących (wykładaną w okresie zimowym do karmników zlokalizowanych na komunalnych terenach zieleni).
Miejski Plan Adaptacji do zmian klimatu dla Miasta Cieszyna do 2030 r.
Podstawa prawna:
Uchwała nr L/603/23 Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 23 lutego 2023 r. w sprawie przyjęcia "Miejskiego Planu Adaptacji do zmian klimatu dla Miasta Cieszyna do roku 2030".
Cel:
Nadrzędnym celem Miejskiego Planu Adaptacji do zmian klimatu jest zwiększenie odporności miasta na prognozowane zmiany klimatu wraz z ich konsekwencjami do 2030 r. Działania adaptacyjne mają na celu redukcję podatności poszczególnych sektorów miasta na konsekwencje wywołane zmianami klimatu. Zaplanowane działania na rzecz adaptacji do zmian klimatu w Cieszynie powinny być spójne z zasadami zrównoważonego rozwoju oraz prowadzić do rozwoju gospodarczego miasta w harmonii ze środowiskiem naturalnym i uwzględniając potrzeby przyszłych pokoleń. Wyznaczono cele strategiczne, które zakładają:
zwiększenie odporności miasta na występowanie intensywnych opadów atmosferycznych oraz powodzi miejskich,
zwiększenie odporności miasta na występowanie suszy,
zwiększenie odporności miasta na występowanie silnego wiatru,
zwiększenie odporności miasta na występowanie dni upalnych oraz zjawiska fali upałów.
Realizacja w 2023 r.:
Realizacja MPA w 2023 r. (wybrane działania):
MPA 1 Zielony Cieszyn! czyli chronimy i wypoczywamy - opracowano i uzgodniono z Regionalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska w Katowicach zakres przedsięwzięcia polegającego na poprawie infrastruktury rekreacyjnej i działań w zakresie szaty roślinnej. Realizacja - 2024 r.,
MPA 2 Utworzenie w śródmieściu Cieszyna systemu ogólnodostępnych terenów zieleni - kontynuowano prace nad koncepcją tzw. "Zielonej sieci", czyli systemu terenów zieleni w Śródmieściu. Realizacja wybranych elementów - 2024 r.,
MPA 3 Samowystarczalna dzielnica Błogocka – Mickiewicza - zakończono prace projektowe dot. rewaloryzacji parku Kasztanowego. Realizacja - 2024 r.,
MPA 4 Samowystarczalna dzielnica Podgórze - posadzono metodą Miyawakiego tzw. las kieszonkowy na os. Podgórze. W akcji sadzenia uczestniczyło ponad 80 wolontariuszy. Zakończono prace projektowe dot. utworzenia nowego terenu zieleni na os. Podgórze. Realizacja - 2024 r.,
MPA 18 Zabezpieczenie i stabilizacja kompleksu osuwiskowego przy ul. Błogockiej w Cieszynie - zakończono prace stabilizacyjne osuwiska i odtworzono zniszczony fragment ul. Błogockiej. Całość prac sfinansowano ze środków zewnętrznych (dotacja z budżetu państwa),
MPA 25 Opracowanie, przyjęcie i wdrożenie "Planu działań na rzecz zrównoważonej energii i klimatu miasta Cieszyna" (SECAP) - Plan został przyjęty uchwałą Rady Miejskiej Cieszyna w kwietniu 2023 r.,
MPA 29 Opracowanie i wdrożenie "Standardów kształtowania i zarządzania terenami zieleni Miasta Cieszyna" - w ramach Programu Operacynego Pomoc Techniczna 2014-2020 opracowany został projekt standardów, którego zapisy częściowo podlegały opiniowaniu przez Śląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w ramach koncepcji "Zielonej sieci" (MPA 2). Standardy zostaną wdrożone w 2024 r. W 2023 r. przeprowadzono dla pracowników miejskich jednostek organizacyjnych szkolenie dot. zakresu i praktycznego wdrażania standardów,
MPA 30 Opracowanie, przyjęcie i wdrożenie "Programu gospodarowania wodami opadowymi i roztopowymi na terenie miasta Cieszyna" - projekt programu był opracowywany w ramach POPT 2014-2020. Wykonawca nie zrealizował zadania w wymaganym zakresie w terminie. Pozyskano część analityczną progarmu,
MPA 33 „Edukacja dla klimatu!” – opracowanie, wdrożenie i realizacja kompleksowych działań edukacyjnych w zakresie mitygacji i adaptacji do zmian klimatu - prowadzono m.in.działania edukacyjne: - wykład Kaspra Jakubowskiego dot. tzw. czwartej przyrody; wspólne sadzenie lasu Miyawakiego i spacer przyrodniczy po os. Podgórze; - wykład ekspertek Fundacji Sendzimira Agnieszki Czachowskiej i Marii Skotnickiej dot. małej retencji i warsztaty dla miejskich jednostek organizacyjnych dot. błękitno-zielonej infrastruktury; - wykład Marcina Popkiewicza pn. "Zrozumieć transformację energetyczną"; - realizacja przez Zamek Cieszyn przedsięwzięcia "Zielone sąsiedztwo" w ramach Programu "Rozwój lokalny", w ramach którego dofinansowano kilkanaście inicjatyw zespołów sąsiedzkich polegających na wprowadzeniu elementów BZI lub założenia nowych terenów zieleni,
MPA 38 System zachęt finansowych do przedsięwzięć w zakresie uporządkowania gospodarki wodno-ściekowej - w ramach przeprowadzonych dwóch naborów wniosków dotyczących inwestycji planowanych do realizacji w 2023 r. (w IV kwartale 2022 r. i w I półroczu 2023 r.) wpłynęły łącznie 23 wnioski, a w wyniku ich rozpatrzenia – pod kątem spełniania formalnych i merytorycznych wymogów określonych w uchwale Nr XX/236/20 Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 27 sierpnia 2020 r. w sprawie określenia zasad udzielania dotacji celowych na dofinansowanie kosztów inwestycji z zakresu ochrony środowiska i gospodarki wodnej, realizowanych na terenie Gminy Cieszyn (Dz. Urz. Woj. Śl. z 2020 r., poz. 6393 z późn. zm.) – przyznano 14 dotacji do budowy przyłączy do sieci kanalizacyjnej lub przydomowych oczyszczalni ścieków (na kwotę łączną 35.000,00 zł) oraz 8 dotacji do przedsięwzięć mających na celu retencję wód opadowych (na łączną kwotę 24 050,00 zł).
Ostatecznie zrealizowanych zostało 12 przedsięwzięć z zakresu gospodarki ściekowej oraz 6 z zakresu retencji wód opadowych, a kwota wypłaconych i rozliczonych w roku budżetowym dotacji wyniosła 50.328,95 zł.
Plan Gospodarki Niskoemisyjnej Cieszyna
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XLVII/558/22 Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 24 listopada 2022 r.
Cel:
Celem niniejszego dokumentu jest przedstawienie zakresu działań możliwych do realizacji w związku z ograniczeniem zużycia energii finalnej oraz zmniejszeniem emisji zanieczyszczeń oraz gazów cieplarnianych do atmosfery. Cel ten jest zbieżny z dotychczasową polityką energetyczną Cieszyna, jego realizacja wpisuje się w dotychczasowe funkcje poszczególnych wydziałów Urzędu Miejskiego oraz jednostek organizacyjnych miasta. Celem dokumentu jest przedstawienie wyników inwentaryzacji emisji zanieczyszczeń gazów cieplarnianych oraz analiza działań proponowanych do realizacji.
Realizacja w 2023 r.:
Realizowano szereg działań wpisujących się w cele i zadania PGN obowiązującego 2020 r., a których większość jest kontynuowana w PGN uchwalonym w 2022 r.:
CIE01 – System monitoringu kosztów i zużycia nośników energii i wody w budynkach miejskich: W 2023 r. w ramach w ramach projektu „Cieszyn - miasto samowystarczalne” finansowanego ze środków Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2014-2021 zlecono opracowanie Systemu do Monitorowania (SdM) zużycia energii i wody w obiektach Miasta Cieszyn. Nowo opracowany system będzie rozwinięciem dotychczas używanego narzędzia. Z wykorzystaniem dotychczasowego system monitoringu w 2023 r. prowadzono niezbędne działania analityczne. Realizacja zadania - 2024 r.
CIE05 – Budowa instalacji PV na terenie Cieszyna: Ze środków Unii Europejskiej – Funduszu Spójności – Program Operacyjny Pomoc Techniczna 2014-2020 sfinansowano opracowanie dokumentacji projektowo-kosztorysowych dotyczących budowy małych instalacji fotowoltaicznych na terenie Miasta Cieszyn.
CIE06 – Słoneczny Cieszyn - wykonanie instalacji PV w obiektach użyteczności publicznej: Ze środków Unii Europejskiej – Fundusz Spójności – Program Operacyjny Pomoc Techniczna 2014-2020 sfinansowano opracowanie kilkunastu dokumentacji projektowo-kosztorysowych dotyczących budowy mikroinstalacji fotowoltaicznych na budynkach użyteczności publicznej Miasta Cieszyn.
CIE08 – Poprawa efektywności energetycznej w budynkach mieszkalnych wielorodzinnych z udziałem własności gminy Cieszyn: ul. Łączna 18 – podłączono do sieci cieplnej, ul. Nowe Miasto 8 – zmieniono system ogrzewania w lokalach mieszkalnych na etażowe zasilane z kotła gazowego wraz dociepleniem stropu i elewacji podwórzowej, ul. Nowe Miasto 23 – zmieniono system ogrzewania na etażowe zasilane z kotła gazowego wraz dociepleniem stropu i elewacji podwórzowej.
CIE09 – Dofinansowanie do wymiany źródeł ciepła w budynkach mieszkalnych: W 2023 r. w budynku Sejmowa 1 dokonano zmiany systemu ogrzewania na etażowe zasilane z kotła gazowego. Wykonano podłączenie budynków Olszaka 1 i Olszaka 3 do sieci cieplnej.
CIE11 - Modernizacja energetyczna budynków mieszkalnych: W ramach wsparcia inwestycji proekologicznych z budżetu Miasta Cieszyn dokonano likwidacji trzech kotłów węglowych i jednego pieca kaflowego. Z wykorzystaniem środków WFOŚiGW w Katowicach wykonano termomodernizację w 23 budynkach a w 12 zlikwidowano kotły węglowe.
CIE15 - Modernizacja taboru pojazdów komunikacji miejskiej oraz budowa niezbędnej infrastruktury: W dniu 5 maja 2023 r. podpisane zostały umowy na dostawę 6 autobusów elektrycznych na potrzeby cieszyńskiej komunikacji zbiorowej. Dostawa autobusów nastąpi w pierwszej połowie 2024 r. Zakup autobusów jest realizowany w ramach przedsięwzięcia pod nazwą „Wzrost atrakcyjności i dostępności cieszyńskiej komunikacji zbiorowej poprzez zakup autobusów elektrycznych” dofinansowywanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie w ramach programu priorytetowego Zielony transport publiczny. W dniu 17 sierpnia 2023 r. podpisana została umowa na rozbudowę stacji ładowania autobusów elektrycznych, która zlokalizowana jest na terenie Zakładu Gospodarki Komunalnej w Cieszynie Sp. z o.o. przy ul. Słowiczej. Rozbudowa stacji realizowana jest w ramach przedsięwzięcia pod nazwą „Wzrost atrakcyjności i dostępności cieszyńskiej komunikacji zbiorowej poprzez zakup autobusów elektrycznych” dofinansowywanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie w ramach programu priorytetowego Zielony transport publiczny.
W ramach Stowarzyszenia Polskiej Sieci „Energia Cites” w 2023 r. Gmina Cieszyn uczestniczyła w następujących projektach:
udział przedstawicieli Gminy Cieszyn w seminarium pn. „Zrównoważony rozwój miast i gmin w drodze do neutralności klimatycznej” zorganizowanym w dniach 11-12 maja 2023 r. w Centrum Szkoleń i Konferencji Geovita w Jadwisinie;
zorganizowanie w Cieszynie w dniu 24 maja 2023 r. wizyty studyjnej burmistrzów z krajów Europy Wschodniej w ramach programu wymiany „City2City dla sygnatariuszy Partnerstwa Wschodniego”. Uczestnicy zapoznawali się z działaniami Gminy Cieszyna w zakresie efektywności energetycznej, zrównoważonego rozwoju energetycznego i polityki adaptacji do zmian klimatu.
Cieszyński Klaster Energii
Cele i zakres działania Klastra to:
poprawa efektywności energetycznej w zasobach publicznych,
poprawa stanu środowiska w obszarze jakości powietrza i ograniczenia niskiej emisji,
planowanie, wytwarzanie, dystrybucja i obrót energią elektryczną,
planowanie, wytwarzanie, dystrybucja i obrót energii cieplnej,
wykorzystanie odnawialnych źródeł energii w gospodarce energetycznej Klastra,
kreowanie i wdrażanie przedsięwzięć z zakresu elektromobilności,
edukacja elektroenergetyczna w zakresie zrównoważonego zarządzania lokalną gospodarką.
Podstawowymi spodziewanymi efektami działalności Klastra są:
optymalizacja cen energii dla uczestników Klastra,
ograniczenie (likwidacja) niskiej emisji,
poprawa efektywności gospodarowania energią,
zagospodarowanie odpadów możliwych do wykorzystania energetycznego,
rozwój elektromobilności i transportu niskoemisyjnego;
transfer wiedzy o energii oraz ekoświadomości do społeczności lokalnej.
Budowa dwóch budynków mieszkalnych wielorodzinnych
Realizator: Zakład Budynków Miejskich/Wydział ZPiF
Wydział ZPiF zlecił opracowanie dokumentacji projektowej jednego energooszczędnego budynku mieszkalnego. Dokumentacja ta została dofinansowana w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2014-2020.
W ramach realizacji drugiego budynku w lipcu 2022 r. rozpoczęto roboty budowlane. W ramach realizowanych prac w 2023 r. wykonano stan surowy zamknięty, komplet tynków wewnętrznych, wylewki posadzkowe, roboty instalacyjne przed tynkowaniem, w ponad 90% roboty elewacyjne, przyłącze wod-kan, sieci cieplnej. Zakończenie robót budowlanych zaplanowane zostało na III kwartał 2024 r. Zadanie realizowane jest w całości przez ZBM Sp. z o. o. ze środków własnych i dotacji BGK. Spółka uzyskała na budowę dotację w wysokości 6.056.605,03 zł.
Program usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest na terenie Gminy Cieszyn na lata 2013-2032
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XXVIII/297/13 Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 31 stycznia 2013 r.
Cel: Program ma na celu zaplanowanie bezpiecznego dla zdrowia mieszkańców i środowiska naturalnego usunięcia wyrobów zawierających azbest z obszaru gminy.
Realizacja w 2023 r.:
Monitoring postępów w usuwaniu wyrobów zawierających azbest prowadzony jest od 2006 r. na podstawie informacji przedkładanych Burmistrzowi Miasta Cieszyna przez właścicieli nieruchomości, na których usunięto wyroby zawierające azbest bądź przez uprawnione firmy realizujące prace związane z usuwaniem azbestu.
strategia elektromobilności miasta Cieszyna na lata 2020-2030
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XIX/213/20 Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 25 czerwca 2020 r.
Cel:
Celem głównym Strategii Elektromobilności Miasta Cieszyna w latach 2020-2030 jest ograniczenie na obszarze Miasta Cieszyna emisji CO2 pochodzącej z publicznego i prywatnego transportu samochodowego. Dla realizacji wyznaczonego celu konieczne jest podjęcie działań w wielu sferach: transportowej, infrastrukturalnej, środowiskowej oraz w sferze świadomości społecznej użytkowników środków transportu i infrastruktury komunikacyjnej.
Realizacja w 2023 r.:
Zadanie nr 1 – Wymiana taboru autobusowego komunikacji miejskiej na autobusy elektryczne, hybrydowe plug in: W dniu 5 maja 2023 r. podpisane zostały umowy na dostawę 6 autobusów elektrycznych na potrzeby cieszyńskiej komunikacji zbiorowej. Dostawa autobusów nastąpi w pierwszej połowie 2024 r. Zakup autobusów jest realizowany w ramach przedsięwzięcia pod nazwą „Wzrost atrakcyjności i dostępności cieszyńskiej komunikacji zbiorowej poprzez zakup autobusów elektrycznych” dofinansowywanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie w ramach programu priorytetowego Zielony transport publiczny.
Zadanie nr 2 – Budowa infrastruktury ładowania autobusów elektrycznych, hybrydowych plug in: W dniu 17 sierpnia 2023 r. podpisana została umowa na rozbudowę stacji ładowania autobusów elektrycznych, która zlokalizowana jest na terenie Zakładu Gospodarki Komunalnej w Cieszynie Sp. z o.o. przy ul. Słowiczej. Rozbudowa stacji realizowana jest w ramach przedsięwzięcia pod nazwą „Wzrost atrakcyjności i dostępności cieszyńskiej komunikacji zbiorowej poprzez zakup autobusów elektrycznych” dofinansowywanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie w ramach programu priorytetowego Zielony transport publiczny.
Zadanie nr 5 – Wdrożenie elektronicznego systemu zarządzania parkingami miejskimi: w Strefie Płatnego Parkowania w Cieszynie w 2023 r. funkcjonował elektroniczny system opłat za postój realizowany za pomocą aplikacji mobilnej moBilet.
Zadanie nr 23 – Modernizacja i budowa oświetlenia publicznego: Miasto Cieszyn w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład: Programu Inwestycji Strategicznych Edycja Dziewiąta „Rozświetlamy Polskę” uzyskało środki na realizację zadania "Modernizacja oświetlenia publicznego Miasta Cieszyna – etap III".
Zadanie nr 24 – Budowa odnawialnych źródeł energii: W ramach przygotowania do realizacji nowych inwestycji w zakresie budowy odnawialnych źródeł energii w 2023 r. opracowano kilkanaście dokumentacji projektowo-kosztorysowych dotyczących budowy mikroinstalacji fotowoltaicznych na budynkach użyteczności publicznej Miasta Cieszyn oraz dwie dokumentacje projektowo kosztorysowe dotyczące budowy małych instalacji fotowoltaicznych. Wykonanie dokumentacji zostało sfinasowane ze środków Unii Europejskiej – Fundusz Spójności – Program Operacyjny Pomoc Techniczna 2014-2020.
Zadanie nr 28 - Utworzenie Gminnego Systemu Zarządzania Energią i Wodą: W 2023 r. w ramach w ramach projektu „Cieszyn - miasto samowystarczalne” finansowanego ze środków Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2014-2021 zlecono opracowanie Systemu do Monitorowania (SdM) zużycia energii i wody w obiektach Miasta Cieszyn. Nowo opracowany system będzie rozwinięciem dotychczas używanego narzędzia. Z wykorzystaniem dotychczasowego system monitoringu w 2023 r. prowadzono niezbędne działania analityczne.
Zadanie nr 29 - Prowadzenie kampanii informacyjno-edukacyjnych skierowanych do mieszkańców miasta: W ramach Europejskiego Dnia bez Samochodu, obchodzonego w ramach Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu 22 września 2023 r. Miasto Cieszyn wraz z Zakładem Gospodarki Komunalnej zorganizowało darmowe przejazdy komunikacją miejską. Wspólnie z Fundacją ekologiczną ARKA zorganizowany został happening oraz wystawa "Rower pomaga" promujące niskoemisyjny transport rowerowy w Województwie Śląskim. Projekt był dofinansowany z Programu Priorytetowego „Program Regionalnego Wsparcia Edukacji Ekologicznej” realizowanego przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Plan transportowy cieszyńskiej komunikacji zbiorowej
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XXXVII/454/22 Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 24 lutego 2022 r.
Cel:
Celem Planu transportowego cieszyńskiej komunikacji zbiorowej jest zapewnienie efektywnych przewozów o charakterze użyteczności publicznej, realizowanych na obszarze gminy Cieszyn oraz Gmin, z którymi zawarte zostały porozumienia międzygminne w zakresie organizacji publicznego transportu zbiorowego, przy zachowaniu zasad zrównoważonego rozwoju transportu oraz z uwzględnieniem potrzeb transportowych mieszkańców.
W ten sposób Plan transportowy umożliwi rozwój organizowanego przez Gminę Cieszyn publicznego transportu zbiorowego, który stanie się realną alternatywą dla transportu indywidualnego dzięki dostępności, jakości i efektywności działania. Proces rozwoju publicznego transportu zbiorowego będzie przebiegał z uwzględnieniem potrzeb osób o ograniczonej mobilności (niepełnosprawnych i z dysfunkcjami ruchowymi oraz zagrożonych wykluczeniem społecznym), a także aspektów dotyczących środowiska naturalnego.
programy Z OBSZARU REWITALIZACJI
gminny program rewitalizacji miasta Cieszyna do 2026 r.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XXXVIII/367/17 Rady Miejskiej Cieszyna z dnia 26 października 2017 r. w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Rewitalizacji Miasta Cieszyna do 2026 r.
Cel:
Celem programu jest realizacja przedsięwzięć rewitalizacyjnych, które wpłyną na poprawę jakości życia mieszkańców.
Poniżej wymienione i opisane działania podejmowane w ramach Programu w 2023 r.:
Połączenie śródmieścia Cieszyna i Czeskiego Cieszyna (projekt realizowany w polskiej części miasta).
Ożywienie społeczno-gospodarcze cieszyńskiego Rynku.
Zagospodarowanie terenu nad Olzą – aktywizacja i integracja społeczna.
Realizatorzy: Gmina Cieszyn (Wydział ZPIF, SPT) MZD
W 2023 r. w ramach projektu pn.: „Szlakiem cieszyńskiego tramwaju – rozwój transgranicznej turystyki” zostały zakończone wszystkie działania realizowanych zadań inwestycyjnych.
Zrealizowane zostało zadanie pn. „Remont i przebudowa ul. Zamkowej w Cieszynie wraz z budową małego tarasu widokowego”. W ramach zadania przeprowadzono roboty związane z: uzupełnieniem zbrojenia i deskowania części stropu od strony ul. Zamkowej; wykonaniem słupa i ścian (pozostałych), belek, płyt stropowych, schodów oraz stopni prefabrykowanych; z wykonaniem hydroizolacji i termo dachu oraz hydroizolacji posadzek; wykonaniem instalacji podposadzkowej c.o., wod-kan i deszczowej. Do pomieszczenia węzła cieplnego zostało doprowadzone przyłącze ciepłownicze oraz zostało wyposażone w niezbędne urządzenia. Następnie wykonano szereg prac wewnątrz budynku związanych m. in. z malowaniem, białym montażem sanitariatów oraz elektrycznym. Całość budynku została zamknięta poprzez zamontowanie dużych przeszklonych okien i drzwi. Pomieszczenia zostały wyposażone m. in. w regały, szafki, meble, krzesła, ekran do rzutnika, projektor, sprzęt komputerowy, zmywarkę i wyposażenie łazienek. Wykonano prace zewnętrzne dotyczące m. in. zbrojenia, deskowania i betonowania trybuny oraz murków prefabrykowanych na dachu. Wykonano montaż fasad aluminiowo-szklanych i montaż profili balustrad szklanych, ułożono płyty betonowe na dachu i placu dolnym. Na dachu powstał ogród – kompozycja bylin i traw, wśród których zamontowano ławki. Kolejnym ważnym elementem projektu było posadowienie repliki tramwaju, które polegało na montażu szyn i ułożeniu wokół kostki porfirowej. Na ścianie żelbetowej od strony ul. Zamkowej zainstalowano windę. Wokół obiektu zostały zamontowane 3 zdroje wody pitnej (poidełka). W ramach zewnętrznych prac wykończeniowych wykonano chodnik z płyt betonowych oraz trawnik. Dla zapewnienia bezpieczeństwa i utrzymania porządku wokół budynku zostały zainstalowane kamery. Decyzją z dnia 28 grudnia 2023 r. Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Cieszynie udzielił pozwolenia na użytkowanie obiektu.
Koszt realizacji zadania w roku 2023 wyniósł 7.183.578,26 zł, w tym dofinansowanie w ramach Programu Interreg V-A Republika Czeska – Polska 2014-2020 wyniosło 5.775.937,54 zł i stanowi 80% poniesionych kosztów.
Zakończono działania realizacji pozostałych zadań inwestycyjnych tj. zakończono roboty budowlane związane z remontem i przebudową Rynku, ul. Zamkowej, ul. Szersznika, pl. Górny Rynek oraz ul. Wyższej Bramy w Cieszynie. Wykonano symboliczną trasę tramwajową na odcinku od Mostu Przyjaźni, poprzez ul. Zamkową, Głęboką, Szersznika, pl. Górny Rynek, ul. Wyższą Bramę do skrzyżowania z ul. Bielską. W ramach trasy wmontowano wzdłuż krawężnika szynę tramwajową oraz obiekty małej architektury symbolizujące przystanki tramwajowe, które rozmieszczone zostały w ich dawnych miejscach.
Koszt realizacji ww. działań wyniósł 10.120.700,46 zł, w tym dofinansowanie w ramach Programu Interreg V-A Republika Czeska – Polska 2014-2020 wyniosło 689.378,28 zł.
Ponadto zrealizowanych zostało szereg działań związanych produktem turystycznym i promocją, m.in. takich jak: - wykonanie i dostawa repliki cieszyńskiego tramwaju wraz z urządzeniami odtwarzającymi i monitorami oraz kamerami monitorującymi; wykonanie zdjęć i reportażu video z jego umiejscowienia; - opracowanie i wykonanie: prezentacji multimedialnej, wyświetlanej w tramwaju i w sali multimedialnej; projekcji multimedialnej w technologii video mappingu 3D o dł. 3-6 min., przeznaczonej do wyświetlenia na fasadzie cieszyńskiego ratusza wraz z zakupem i montażem urządzeń do jej wyświetlania oraz uruchomieniem 3 włókien światłowodowych Rynek 1 – Rynek 12 na potrzeby transmisji obrazu do projektora; „multimedialnych przystanków” na Szlaku Cieszyńskiego Tramwaju tzn. wykonanie aplikacji mobilnej prezentującej, po zeskanowaniu kodów QR, treści multimedialne na urządzeniach mobilnych z systemami Android i Ios w pl., cz. i ang., wersji językowej oraz wykonanie responsywnej strony internetowej; wystawy w TCIT (projekt graficzny, zakup ram, oprawa); - wykonanie i montaż: tablicy informacyjnej na początku Szlaku Cieszyńskiego Tramwaju; 8 słupków z kompletem tabliczek nawigacyjnych; 3 tabliczek pamiątkowych na szlaku; ławki multimedialnej –repliki ławki tramwajowej; ścianki do robienia zdjęć w kształcie przedniej ściany tramwaju; 5 gier edukacyjnych do gry na PC (w 3 wersjach językowych); spotu reklamowego szlaku; - promocja „Szlaku Kulinarnego cieszyńskiego tramwaju”; konkurs „Pamiątka ze szlaku cieszyńskiego tramwaju” dla uczniów klas 1-3 szkół podstawowych; prowadzenie wizyt studyjnych.
Koszt realizacji wszystkich działań podjętych w ramach projektu wyniósł 2.859.945,59 zł.
Łączny koszt realizowanego 2023 r. projektu wyniósł 20.164.224,31 zł, w tym dofinansowanie z budżetu UE wyniosło 6.465.315,82 zł.
Likwidacja niskiej emisji zanieczyszczeń w centrum Cieszyna
Realizatorzy: Gmina Cieszyn Zakład Budynków Miejskich Sp. z o.o.
W 2023 r. kontynuowano działania dotyczące likwidacji niskiej emisji poprzez uciepłownienie śródmieścia Cieszyna.
W ramach realizacji zadania przez Zakład Budynków Miejskich Sp. z o.o. wykonano uciepłownienie kolejnych 2 budynków wspólnot mieszkaniowych z udziałem własności Gminy Cieszyn. Zakres zadania inwestycyjnego obejmował budynki przy ul. Olszaka 1 (5 mieszkań oraz 7 lokali użytkowych) i Olszaka 3 (5 mieszkań), które podłączone zostały do sieci ciepłowniczej, wykonano roboty adaptacyjne pomieszczenia na węzeł cieplny, wewnętrzne instalacje centralnego ogrzewania i ciepłej wody użytkowej w częściach wspólnych i w lokalach mieszkalnych. Ponadto wykonano zmianę systemu ogrzewania w 15 pojedynczych lokalach, zlokalizowanych w śródmieściu Cieszyna. Ogrzewanie elektryczne wykonano w 6 lokalach mieszkalnych, instalacje centralnego ogrzewania zasilane z kotła gazowego wykonano w 7 lokalach mieszkalnych i 2 lokalach użytkowych. Opracowano dokumentację techniczną dla realizacji zmiany sposobu ogrzewania w 5 pojedynczych lokalach mieszkalnych w budynkach wspólnot mieszkaniowych przy ul. Głębokiej. Realizację zaplanowano w 2024 r. Koszt związany z realizacją ww. działań wyniósł: 909.204,48 zł. W ramach programu wymiany nieefektywnych źródeł ciepła w budynkach komunalnych – Ochrona powietrza atmosferycznego i klimatu w 2023 r. wykonano prace w 3 budynkach, przy ulicach:
Łącznej 18 – wykonano roboty adaptacyjne pomieszczenia na węzeł cieplny, docieplenie stropu ostatniej kondygnacji, wewnętrzne instalacje centralnego ogrzewania i ciepłej wody użytkowej w częściach wspólnych i w lokalach mieszkalnych, uruchomiono węzeł cieplny i instalacje wewnętrzne CO i CWU,
Nowe Miasto 8 – wykonano przebudowę wewnętrznej instalacji gazowej, wewnętrzne instalacje centralnego ogrzewania oraz ciepłej wody zasilanych z indywidualnych dwufunkcyjnych kotłów gazowych, wykonano docieplenie stropu ostatniej kondygnacji, docieplenie elewacji od strony podwórza,
Nowe Miasto 23a - wykonano przebudowę wewnętrznej instalacji gazowej, wewnętrzne instalacje centralnego ogrzewania oraz ciepłej wody zasilanych z indywidualnych dwufunkcyjnych kotłów gazowych, wykonano docieplenie stropu ostatniej kondygnacji i ścian mieszkania na poddaszu, docieplenie elewacji od strony podwórza.
Koszt związany z realizacją ww. działań wyniósł: 474.622,21 zł.
Równolegle z pracami związanymi z dociepleniem oraz budową instalacji wewnętrznych, prowadzone były prace związane z budową przyłącza sieci cieplnej do budynku przy ul. Łącznej 18 oraz węzłów cieplnych w budynkach przy ul. Łącznej 18 oraz przy ul. Olszaka 1 i 3. W ramach działań prowadzonych przez Wydział Ochrony Środowiska i Rolnictwa przeprowadzone zostały badania powietrza wraz z kampanią informacyjno-edukacyjną (poniesione koszty: 10.295 zł) oraz działania w ramach projektu „Śląskie. Przywracamy błękit”, które związane były z zorganizowaniem kampanii informacyjno-edukacyjnych oraz wykonaniem materiałów edukacyjnych (poniesione koszty: 16.999,99 zł, w tym z UE: 16.149,99 zł).
Koszt zadania: 1.674.778,36 zł w ramach zakresu: - ZBM Sp. z o.o. 1.383.826,69 zł, - TAURON Ciepło 263.656,58 zł, - Wydz. OŚR - 27.295,09 zł, w tym z UE: 16.149,99 zł
Przedsiębiorstwo społeczne Fundacji Rozwoju Przedsiębiorczości Społecznej „Być Razem”.
Realizator: Fundacja Rozwoju Przedsiębiorczości Społecznej „Być Razem” w Cieszynie, możliwe partnerstwo z Gminą Cieszyn, Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Cieszynie, Powiatowym Urzędem Pracy w Cieszynie
Wykonanie aranżacja terenów zielonych wokół przedsiębiorstwa społecznego oraz przygotowano kompletną identyfikację wizualną przedsiębiorstwa. Jednocześnie został złożony wniosek o dotację w ramach KPO na zakup i montaż instalacji fotowoltaicznej do modernizacji źródła pozyskiwania prądu. W 2023 r. przyznana została dotacja w wysokości 190.000 zł, a w 2024 r. podpisana została umowa na realizację przedsięwzięcia.
Środki poniesione na realizację zadania: 255.233,00 zł (w tym dotacji: 190.000 zł)
Uporządkowanie i ożywienie przestrzeni publicznej wokół budynków nr 4,6,8, przy ul. Korfantego w Cieszynie.
Realizator: Spółdzielnia Mieszkaniowa Cieszynianka
Zrewitalizowano zieleń oraz wykonano i zainstalowano tablice informacyjno-promocyjne.
Środki poniesione na realizację zadania: 95.565,55 zł
Uporządkowanie i ożywienie przestrzeni publicznej wokół budynków nr 2,4,6 przy ul. Hallera w Cieszynie
Realizator: Spółdzielnia Mieszkaniowa Cieszynianka
Zrewitalizowano zieleń oraz wykonano i zainstalowano tablice informacyjno-promocyjne.
Środki poniesione na realizację zadania: 42.083,14 zł
Modernizacja zabytkowego parku szpitalnego wraz z działaniami na rzecz aktywizacji ruchowej oraz integracji społecznej.
Realizator: Zespół Zakładów Opieki Zdrowotnej w Cieszynie
Bieżące działania związane z utrzymaniem drzewostanu i nawierzchni ścieżek/dróg parkowych w ramach środków własnych.
Środki poniesione na realizację zadania: 10.000,00 zł
Uporządkowanie i ożywienie przestrzeni publicznej wokół budynków wielorodzinnych Górna 29, 29A, 29B, 29C.
Realizator: Spółdzielnia Mieszkaniowa Cieszynianka
Wykonano i zainstalowano tablice informacyjno-promocyjne.
Środki poniesione na realizację zadania: 233,70 zł
Uporządkowanie i ożywienie przestrzeni publicznej wokół budynków nr 1 i 1 A przy ul. Kraszewskiego w Cieszynie
Realizator: Spółdzielnia Mieszkaniowa Cieszynianka
Wykonano i zainstalowano tablice informacyjno-promocyjne.
Środki poniesione na realizację zadania: 233,70 zł
miejska inicjatywa działania (MID) miasta Cieszyna
Podstawa prawna:
Zarządzenie nr 0050.693.2019 Burmistrz Miasta Cieszyna z dnia 14 października 2019 r.
Cel:
Miejska Inicjatywa Działania to element programu Partnerska Inicjatywa Miast. Miejska Inicjatywa Działania (MID) jest dokumentem opisującym ścieżkę dojścia do rozwiązania wybranego problemu na poziomie lokalnym w każdym mieście oraz zawiera propozycje konkretnych rozwiązań i projektów, które mają doprowadzić do konkretnych działań miasta oraz uczestników Lokalnego Partnerstwa.
Kluczowym zagadnieniem w pracach nad MID dla Cieszyna była komunikacja miejska, ale również inne zagadnienia z szeroko rozumianej mobilności miejskiej (np. transport kolejowy, transport zbiorowy powiatowy, parkingi, ścieżki rowerowe).
Realizacja w 2023 r.:
W ramach celu operacyjnego 1.1 „Podniesienie jakości i niezawodności taboru autobusowego” określonego w MID, realizowano działania związane z wymianą taboru na autobusy niskoemisyjne:
zawarto umowę z AUTOMET Group Spółka Jawna na dostawę dwóch autobusów,
elektrycznych w ramach projektu „Wzrost atrakcyjności i dostępności cieszyńskiej komunikacji zbiorowej poprzez zakup autobusów elektrycznych” dofinansowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie w ramach programu Zielony transport publiczny; dostawa autobusów nastąpi do 6 maja 2024 r.,
zawarto umowę z Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. na dostawę czterech autobusów elektrycznych w ramach projektu „Wzrost atrakcyjności i dostępności cieszyńskiej komunikacji zbiorowej poprzez zakup autobusów elektrycznych” dofinansowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie w ramach programu Zielony transport publiczny; dostawa autobusów nastąpi w dwóch terminach: 2 autobusy do 5 kwietnia 2024 r. oraz 2 autobusy do 5 czerwca 2024 r.,
zawarto umowę z Elektrometal S.A. na zaprojektowanie rozbudowy stacji ładowania autobusów elektrycznych, jej rozbudowie i wyposażeniu w ramach projektu „Wzrost atrakcyjności i dostępności cieszyńskiej komunikacji zbiorowej poprzez zakup autobusów elektrycznych” dofinansowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie w ramach programu Zielony transport publiczny; termin realizacji zadania nastąpi do dnia 13 marca 2024 r.